Aktualności
Wyjazdy „za sztuką”. Nadzieje, zyski i straty artystów XIX i XX wieku
Katedra Komparatystyki Artystycznej Instytutu Historii Sztuki KUL zaprasza w dniach 21-23 marca 2013 r. na sesję pt. Wyjazdy „za sztuką”. Nadzieje, zyski i straty artystów XIX i XX wieku.
Miejsce: Dom Pracy Twórczej KUL, Kazimierz nad Wisłą, ul. Puławska 94.
Celem spotkania jest rozważanie przyczyn i skutków wyjazdów artystów poza granice rodzimych krajów w XIX i XX w. Najbardziej oczywiste to chęć zdobycia wykształcenia, potrzeba nowości lub prozaiczna konieczność zarabiania na życie - czyli wyprawy „za chlebem”. Jednak istotna okazała się też potrzeba niezależności, (obyczajowej, religijnej czy zawodowej), ucieczka przed uprzedzeniami „swoich” lub „obcych” oraz poszukiwania duchowe. Wyjazdy bywały też trudną emigracją polityczną lub koniunkturalną ucieczką.
W refleksji o sztuce namysłu wymagają też bezrefleksyjnie używane przymiotnikowe określenia takie jak „polski artysta” - „artysta z Polski” (i analogicznie w stosunku do innych nacji). Określenia narodowo - terytorialne skłaniają do pytań o rolę polskiej kultury dla osobowości i wyobraźni plastycznej nie tylko dziesiątków malarzy żydowskich tworzących École de Paris (nie są one przecież tożsame z „więzią z ziemią” czy „więzią ze swoimi”). Na podjęcie czekają wreszcie pytania drażliwe: czy potrzeba podtrzymywania związków z ojczyzną dla wszystkich była oczywista? Była to dźwignia czy balast dla twórczości? Czy kontakty z nowym środowiskiem i nowymi trendami w sztuce zawsze i bezwarunkowo służyły rozkwitowi twórczej wyobraźni i oryginalności, czy też „zarywanie obczyzny” powodowało utratę własnego spojrzenia? Jak splątanie ludzkich losów i wiedzy o sztuce za granicą wpłynęło na kolekcjonerstwo i rozpoznania historii sztuki? Pytania można mnożyć... a do szukania odpowiedzi i dyskusji zapraszam - prof. KUL, dr hab. Dorota Kudelska
Program:
Czwartek, 21 marca
9.00 - 9.20 Otwarcie konferencji - Dorota Kudelska
9.20 - 9.40 Oksana Storczaj, Szkoła malarska artysty polskiego Napoleona Bujalskiego w Kijowie” (1850 - 1858 r.)
9.40 - 10.00 Oksana Remeniaka, Działalność artystów polskich w Kijowie końca XIX w. i pocz. XX w.
10.00 - 10.20 Olena Mokrusova, Architekci polscy w Kijowie w I poł. XIX - pocz. ХХ w.
10.20 - 10.40 Przerwa
10.40 - 11.00 Maria Nitka, Dlaczego Kanuty Rusiecki wybrał Rzym?
11.00 - 11.20 Agata Wójcik, Stanisław Chlebowski w Turcji - bilans zysków i strat
11.20 - 11. 40 Martyna Rabajczyk, Polscy artyści w Hiszpanii podczas I wojny światowej
11.40 - 12.00 Ewa Graczak, Egzotyczne podróże Kazimierza Pochwalskiego
12.00 - 13.00 Dyskusja
13.00 - 15.00 Przerwa
15.00 - 15.20 Eliza Ptaszyńska, Polscy malarze na monachijskim rynku sztuki. Nadzieje i rozczarowania
15.20 - 15.40 Marta Kościelniak, Recepcja Olgi Boznańskiej i Otolii Kraszewskiej w prasie niemieckiej
15.40 - 16.00 Aleksandra Krypczyk, Mit rodzimego pejzażu a twórczość polskich monachijczyków w II poł. XIX w.
16.20 - 16.40 Przerwa
16.40 - 17.00 Dorota Molińska, Atanazy Raczyński w Portugalii- podróżowanie w warsztacie pracy XIX-wiecznego badacza historii sztuki
17.00 - 17.20 Piotr Czyż, Polscy akwaforciści na drodze do grafiki autorskiej w Monachium i Paryżu - Redlich, Jasiński, Pankiewicz, Łopieński
17.20 - 17.40 Jolanta Czerzniewska, Do Paryża za dawnym mistrzem. Geneza, funkcja i znaczenie wzorów Rembrandta, Rafaela i Dürera w kształtowaniu się podstaw polskiej szkoły w grafice nowoczesnej na przełomie XIX i XX wieku
17.40 -18.00 Dyskusja
Piątek, 22 marca
9.00 - 9.20 Kamila Pijanowska, Korespondencya z Paryża, czyli: co wiedzieli czytelnicy warszawskiej prasy o sztuce na świecie?
9.20 - 9.40 Kamila Kłudkiewicz, Zagraniczne wyjazdy na zakupy. Francuskie obserwacje i polskie malarstwo w Rogalińskiej Galerii E. A. hr. Raczyńskiego
9.40 - 10.00 Beata Studziżba-Kubalska, „Pracuję nieustannie w sztuce malarskiey w szkole sławnego Artysty Pana Cogniet". O pierwszych polskich artystach w pracowni Léona Cognieta
10.00 - 10.20 Anna Rudzińska, Od warszawskiej kawiarni Paraviciniego do paryskiej brasserie Française. Aleksander Gierymski oczami Władysława Podkowińskiego i Stanisława Dębickiego
10.20 - 10.40 Przerwa
10.40 - 11.00 Agnieszka Salamon, Z „Beocji” do stolicy sztuki. Przyczyny i skutki pobytu Jerzego Hulewicza w Paryżu w latach 1906-1910
11.00 - 11.20 Anna Dąbrowska, Rzeźbiarze polscy we francuskiej prasie XIX w.
11.20 - 11.40 Dorota Kudelska, Richard Harlfinger i wojenne wędrowanie
11.40 - 12.00 Magdalena Kasa, Stale w drodze - sztuka Maryli Lednickiej-Szczytt
12.00 - 12.45 Dyskusja
12.45 - 14.30 Przerwa
14.30 - 14.50 Ewa Bobrowska, „Polski artysta - artysta z Polski?” Problem pojęcia polskości w badaniach nad historią sztuki artystów z Polski we Francji na przełomie XIX i XX wieku
14.50 - 15.10 Vita Susak, Artyści ukraińscy i artyści z Ukrainy w Ecole de Paris: opcje tożsamości i identyfikacji
15.10 - 15.30 Joanna Tomalaska, Ślady artystów z Białegostoku: Simon Segal, Bencjon Rabinowicz, Molli Chwat, Max Weber, Samuel Halpert i Nota Kozlowsky
15.30 - 15.50 Przerwa
15.50 - 16.10 Jolanta Wolańska, Jana Henryka Rosena podróż do Ameryki A.D. 1937. Pytania o tożsamość malarza kościelnego
16.10 - 16.30 Anna Bińkowska, Wspomnienia ze świata. Analiza podróży rzeźbiarza Karola Tchorka przez pryzmat jego szkiców
16.50 - 17.10 Grażyna Ryba, Od intymnej refleksji po ekspresywną kontestację. Anna Praxmayer, Zofia Mitał, Zofia Kulik.. polskie artystki–stypendystki we Włoszech
17.10 - 18.00 Dyskusja
Sobota, 23 marca
9.00 - 9.20 Olga Płaszczewska, Literacki obraz pracowni artysty w literaturze XIX wieku
9.20 - 9.40 Katarzyna Mazur, Sztuka "pobitego" pokolenia: amerykańscy beatnicy a polska literatura powojenna.”
9.40 - 10.00 Maria Marszałek, Podróże Tadeusza Różewicza
10.00 - 10.20 Elżbieta Laskowska, Ilustracje i rysunki satyryczne artystów polskich na łamach „The New York Times” w lat 80. i na początku lat 90. XX wieku
10.20 - 10.40 Andrzej Turowski, Międzynarodówka awangardy
10.40 - 11.00 Przerwa
11.00 - 11.20 Aneta Czarnecka, Arthura Blaschnika rozstania ze śląską ojczyzną
11.20 - 11.40 Piotr Majewski, Polskie środowisko artystyczne w Paryżu w latach 1946-1952 w oczach Wandy Ładniewskiej
11.40 - 12.00 Małgorzata Quinkenstein, Druga generacja - druga emigracja. Emigracyjne i artystyczne drogi dzieci emigrantów
12.00 - 12.15 Komunikaty
12.15 - 13.15 Dyskusja i zakończenie konferencji
Organizatorzy:
Katedra Komparatystyki Artystycznej, Instytut Historii Sztuki KUL i Urząd Miasta Lublin