Aktualności

Wyjazdy „za sztuką”. Nadzieje, zyski i straty artystów XIX i XX wieku

Katedra Komparatystyki Artystycznej Instytutu Historii Sztuki KUL zaprasza w dniach 21-23 marca 2013 r. na sesję pt. Wyjazdy „za sztuką”. Nadzieje, zyski i straty artystów XIX i XX wieku.

 

Miejsce: Dom Pracy Twórczej KUL, Kazimierz nad Wisłą, ul. Puławska 94.

 

Celem spotkania jest rozważanie przyczyn i skutków wyjazdów artystów poza granice rodzimych krajów w XIX i XX w. Najbardziej oczywiste to chęć zdobycia wykształcenia, potrzeba nowości lub prozaiczna konieczność zarabiania na życie - czyli wyprawy „za chlebem”. Jednak istotna okazała się też potrzeba niezależności, (obyczajowej, religijnej czy zawodowej), ucieczka przed uprzedzeniami „swoich” lub „obcych” oraz poszukiwania duchowe. Wyjazdy bywały też trudną emigracją polityczną lub koniunkturalną ucieczką.
W refleksji o sztuce namysłu wymagają też bezrefleksyjnie używane przymiotnikowe określenia takie jak „polski artysta” - „artysta z Polski” (i analogicznie w stosunku do innych nacji). Określenia narodowo - terytorialne skłaniają do pytań o rolę polskiej kultury dla osobowości i wyobraźni plastycznej nie tylko dziesiątków malarzy żydowskich tworzących École de Paris (nie są one przecież tożsame z „więzią z ziemią” czy „więzią ze swoimi”). Na podjęcie czekają wreszcie pytania drażliwe: czy potrzeba podtrzymywania związków z ojczyzną dla wszystkich była oczywista? Była to dźwignia czy balast dla twórczości? Czy kontakty z nowym środowiskiem i nowymi trendami w sztuce zawsze i bezwarunkowo służyły rozkwitowi twórczej wyobraźni i oryginalności, czy też „zarywanie obczyzny” powodowało utratę własnego spojrzenia? Jak splątanie ludzkich losów i wiedzy o sztuce za granicą wpłynęło na kolekcjonerstwo i rozpoznania historii sztuki? Pytania można mnożyć... a do szukania odpowiedzi i dyskusji zapraszam - prof. KUL, dr hab. Dorota Kudelska

 

Program:

 

Czwartek, 21 marca

 

9.00 - 9.20 Otwarcie konferencji - Dorota Kudelska

 

9.20 - 9.40 Oksana Storczaj, Szkoła malarska artysty polskiego Napoleona Bujalskiego w Kijowie” (1850 - 1858 r.)

 

9.40 - 10.00 Oksana Remeniaka, Działalność artystów polskich w Kijowie końca XIX w. i pocz. XX w.

 

10.00 - 10.20 Olena Mokrusova, Architekci polscy w Kijowie w I poł. XIX - pocz. ХХ w.

10.20 - 10.40 Przerwa

 

10.40 - 11.00 Maria Nitka, Dlaczego Kanuty Rusiecki wybrał Rzym?

 

11.00 - 11.20 Agata Wójcik, Stanisław Chlebowski w Turcji - bilans zysków i strat

11.20 - 11. 40 Martyna Rabajczyk, Polscy artyści w Hiszpanii podczas I wojny światowej


11.40 - 12.00 Ewa Graczak, Egzotyczne podróże Kazimierza Pochwalskiego

 

12.00 - 13.00 Dyskusja

 

13.00 - 15.00 Przerwa

 

15.00 - 15.20 Eliza Ptaszyńska, Polscy malarze na monachijskim rynku sztuki. Nadzieje i rozczarowania

 

15.20 - 15.40 Marta Kościelniak, Recepcja Olgi Boznańskiej i Otolii Kraszewskiej w prasie niemieckiej

15.40 - 16.00 Aleksandra Krypczyk, Mit rodzimego pejzażu a twórczość polskich monachijczyków w II poł. XIX w.

 

16.20 - 16.40 Przerwa

 

 

16.40 - 17.00 Dorota Molińska, Atanazy Raczyński w Portugalii- podróżowanie w warsztacie pracy XIX-wiecznego badacza historii sztuki


17.00 - 17.20 Piotr Czyż, Polscy akwaforciści na drodze do grafiki autorskiej w Monachium i Paryżu - Redlich, Jasiński, Pankiewicz, Łopieński


17.20 - 17.40 Jolanta Czerzniewska, Do Paryża za dawnym mistrzem. Geneza, funkcja i znaczenie wzorów Rembrandta, Rafaela i Dürera w kształtowaniu się podstaw polskiej szkoły w grafice nowoczesnej na przełomie XIX i XX wieku

 

17.40 -18.00 Dyskusja


Piątek, 22 marca

 

 9.00 - 9.20 Kamila Pijanowska, Korespondencya z Paryża, czyli: co wiedzieli czytelnicy warszawskiej prasy o sztuce na świecie?

9.20 - 9.40 Kamila Kłudkiewicz, Zagraniczne wyjazdy na zakupy. Francuskie obserwacje i polskie malarstwo w Rogalińskiej Galerii E. A. hr. Raczyńskiego

 

9.40 - 10.00 Beata Studziżba-Kubalska, „Pracuję nieustannie w sztuce malarskiey w szkole sławnego Artysty Pana Cogniet". O pierwszych polskich artystach w pracowni Léona Cognieta

 

10.00 - 10.20 Anna Rudzińska, Od warszawskiej kawiarni Paraviciniego do paryskiej brasserie Française. Aleksander Gierymski oczami Władysława Podkowińskiego i Stanisława Dębickiego


10.20 - 10.40 Przerwa

 

 

10.40 - 11.00 Agnieszka Salamon, Z „Beocji” do stolicy sztuki. Przyczyny i skutki pobytu Jerzego Hulewicza w Paryżu w latach 1906-1910

 

11.00 - 11.20 Anna Dąbrowska, Rzeźbiarze polscy we francuskiej prasie XIX w.

 

11.20 - 11.40 Dorota Kudelska, Richard Harlfinger i wojenne wędrowanie

 

11.40 - 12.00 Magdalena Kasa, Stale w drodze - sztuka Maryli Lednickiej-Szczytt

 

12.00 - 12.45 Dyskusja

 

12.45 - 14.30 Przerwa

 

14.30 - 14.50 Ewa Bobrowska, „Polski artysta - artysta z Polski?” Problem pojęcia polskości w badaniach nad historią sztuki artystów z Polski we Francji na przełomie XIX i XX wieku

 

14.50 - 15.10 Vita Susak, Artyści ukraińscy i artyści z Ukrainy w Ecole de Paris: opcje tożsamości i identyfikacji

 

15.10 - 15.30 Joanna Tomalaska, Ślady artystów z Białegostoku: Simon Segal, Bencjon Rabinowicz, Molli Chwat, Max Weber, Samuel Halpert i Nota Kozlowsky

 

15.30 - 15.50 Przerwa

15.50 - 16.10 Jolanta Wolańska, Jana Henryka Rosena podróż do Ameryki A.D. 1937. Pytania o tożsamość malarza kościelnego

 

16.10 - 16.30 Anna Bińkowska, Wspomnienia ze świata. Analiza podróży rzeźbiarza Karola Tchorka przez pryzmat jego szkiców

16.50 - 17.10 Grażyna Ryba, Od intymnej refleksji po ekspresywną kontestację. Anna Praxmayer, Zofia Mitał, Zofia Kulik.. polskie artystki–stypendystki we Włoszech

17.10 - 18.00 Dyskusja

 


Sobota, 23 marca


9.00 - 9.20 Olga Płaszczewska, Literacki obraz pracowni artysty w literaturze XIX wieku

 

9.20 - 9.40 Katarzyna Mazur, Sztuka "pobitego" pokolenia: amerykańscy beatnicy a polska literatura powojenna.”

 

9.40 - 10.00 Maria Marszałek, Podróże Tadeusza Różewicza

 

10.00 - 10.20 Elżbieta Laskowska, Ilustracje i rysunki satyryczne artystów polskich na łamach „The New York Times” w lat 80. i na początku lat 90. XX wieku

 

10.20 - 10.40 Andrzej Turowski, Międzynarodówka awangardy


10.40 - 11.00 Przerwa

11.00 - 11.20 Aneta Czarnecka, Arthura Blaschnika rozstania ze śląską ojczyzną

 

11.20 - 11.40 Piotr Majewski, Polskie środowisko artystyczne w Paryżu w latach 1946-1952 w oczach Wandy Ładniewskiej

 

11.40 - 12.00 Małgorzata Quinkenstein, Druga generacja - druga emigracja. Emigracyjne i artystyczne drogi dzieci emigrantów

 

12.00 - 12.15 Komunikaty

12.15 - 13.15 Dyskusja i zakończenie konferencji

 

 

Organizatorzy:

 

Katedra Komparatystyki Artystycznej, Instytut Historii Sztuki KUL i Urząd Miasta Lublin

 

 Miasto Lublin