DEPARTMENT OF EMPLOYEES:

 

 

dr hab. Bogusława Lachowska, prof. KUL

Bogusława Lachowska

Associate professor at the Chair of Educational and Family Psychology From June 1, 2013, he is the head of the Department of Educational Psychology and Family. Psychology study at the Catholic University of Lublin in 1979 - 1984 completed with honors. Master's thesis entitled "Self-image in children and educational techniques used by their parents". Doctorate in humanities in the field of psychology based on the thesis entitled "Psychological analysis of family systems of widowed persons raising children alone" obtained in 1994 at the Catholic University of Lublin. In the doctoral dissertation, the issue of emotional relations in families of widowed mothers and widowed fathers raising children was taken up. The research was financed by the State Committee for Scientific Research (grant for own research) .Habilitated doctor of humanities in the field of psychology obtained in 2012 based on the assessment of the overall scientific achievements and the monograph entitled "Work and family - conflict or synergy? Conflict and facilitation between family and professional roles - determinants and importance for the quality of life for women and men. " Publishing reviewers were Prof. dr hab. Anna M. Zalewska and prof. dr hab. Mieczysław Plopa. The reviewers in the habilitation thesis were Prof. dr hab. Nina Ogińska-Bulik, Prof. dr hab. Mieczysław Plopa, prof. dr hab. Helena Sęk and prof. dr hab. Stanisława Steuden. I combine scientific interests with psychological practice. Conducting psychological practice allows me to undergo post-graduate training on a systemic approach in family therapy (certified by the Scientific Section of Psychotherapy PTP), training courses in psychotherapy (organized by the Institute of Neurology and Psychiatry in Warsaw) and other training, as well as own therapy and participation in supervision I broaden my competences in the use of advanced statistical methods by participating in analytical workshops organized by SPSS Polska and the AGH University of Science and Technology as well as the University of Social Sciences and Humanities under the Ariadna program and Methodological Meetings organized at the Catholic University of Lublin. Scientific interests: 1. Psychological characteristics of the family in perspective systemowej2. Family in crisis - coping with stress and family resilience 3. Psychological problems of multiple social roles - the perspective of negative and positive impacts 4. Trust and intimacy in close interpersonal relationships 5. Family examination methods

 

Publications:

 

 

  1. Lachowska B. (2012). Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  2. Lachowski S., Bujak F., Zagórski J. i Lachowska B. (2002). Posawy rodziców wobec angażowania dzieci do prac we własnym gospodarstwie rolnym. Raport z badań. Lublin: IMW.
  3. Łaguna M. i Lachowska B.(red.) (2003). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych. Lublin: TNKUL.
  4. Lachowska B. I Łaguna M. (red.) (2002). Draw a Family Test in Psychological Research. Lublin: TN KUL.
  5. Lachowska B. i Grygielski M. (red.) (1999). W świecie dziecka. Lublin: RW KUL.
  6. Lachowska B. (1998). Dzieci osób owdowiałych. [Children of widowed people], Lublin: RWKUL.
  7. Lachowski S., Lachowska B., Chmielewski J., Szpringer M. (2016). Effect of work in childhood on education of people from agricultural families. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education, 2(93)/2016, s. 110-118.
  8. Lachowska B. (2016). Conflict styles and outcomes in parent-adolescent relationship and adolescent family satisfaction. Polish Journal of Applied Psychology, vol. 14 (1), 85–98, DOI: 10.1515/pjap-2015-0023
  9. Lachowska B. i Starczewski K. (2015). Kryzys w wartościowaniu i praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli religii. Medycyna Pracy, 66(5),
  10. Lachowski S., Lachowska B. (2014). Emotions experienced in association with agricultural work performed in childhood – in opinions of adults. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, Annals of Agricultural and Environmental Medicine 2014, Vol 21, No 3, 627–633.
  11. Lachowska B. (2014). Neurotyczność, wymagania pracy i konflikt praca-rodzina a skutki stresu zawodowego. Medycyna Pracy, 65(3), 387-398.
  12. Lachowska B. (2013). Osobowościowe predyktory konfliktu, facylitacji i zadowolenia z godzenia ról rodzinnych i zawodowych – analizy w grupie kobiet i mężczyzn. Przegląd Psychologiczny, Tom 56, nr 3, 301-322.
  13. Lachowska B. (2013). O znaczeniu modeli teoretycznych w badaniach rodziny. Family Forum, tom 3, 11-24.
  14. Lachowska B. (2012). Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi a jakość życia pracujących rodziców. Psychologia Społeczna, tom 4, 353-371.
  15. Lachowska B. (2008). Człowiek dorosły wobec wymagań związanych z funkcjonowaniem w różnych sferach życia: zawodowej i rodzinnej[An adult faced with the requirements of functioning in two different spheres of life: work and family]. Psychologia Rozwojowa, tom 13 nr 1, 101 – 114.
  16. Lachowska B. (2008). Rodzina jako system społeczny w ujęciu Modelu Kołowego Systemów Małżeńskiego i Rodzinnego opracowanego przez D.H. Olsona i współpracowników oraz narzędzia pomiaru. Roczniki Teologiczne, Zeszyt Instytutu Nauk o Rodzinie, Tom LV, zeszyt 10, 189-206.
  17. Lachowska B., Lachowski S. (2007). Mental wellbeing of children engaged in agricultural work activities and quality of family environment. Annals of Agricultural and Environmental Medicine,14,115-121.
  18. Lachowska B. (2007). Family Psychology in Poland: Main areas of interest and their changes. Newsletter of the International Academy of Family Psychology, 26, 7-17.
  19. Lachowska B. (2006). Rodzina z problemem alkoholowym. Simiejni Wzaemini, (Wydawnictwo Ukraińskiego Katolickiego Uniwersytetu), Nr 5, 171-186
  20. Lachowska B. (1995). Psychological functioning of single-parent families. Polish Quartely of Developmental Psychology, Vol 1, N.4, 269-276.
  21.  Lachowska B., Lachowski S. (1994). Psychospołeczne trudności w rodzinach osób owdowiałych. Problemy Rodziny, Nr 2(194), 47-50.
  22. Dyczewski L.,Lachowska B., Lachowski S. (1988). Sytuacja kobiety w polskim społeczeństwie. Ateneum Kapłańskie,T. 110, z. 2, 219-257.
  23. Dyczewski L.,Lachowska B., Lachowski S. (1986). Sytuacja kobiety w polskim społeczeństwie. Roczniki Nauk Społecznych,T. XIV, z. 1, 265-308.
  24. Lachowska B. (1986).Techniki wychowawcze stosowane przez rodziców a obraz własnego „ja” u ich dzieci. Problemy Rodziny, Nr 2, 22-28.
  25. Lachowska B. (2015). Style i efekty rozwiązywania konfliktów w relacji rodziców z adolescentami a przekonanie adolescentów o skuteczności rodziny. W: D. Borecka-Biernat, M. Cywińska (red.). Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Wybrane kwestie. s. 205-221, Warszawa, Difin SA ISBN 978-83-7930-799-9
  26. Lachowska B., Ludwikowska K. (2015). Kryzys w wymiarze rodzinnym – rodzina w obliczu utraty. W: Chyczewska A. i Kijowska I. M. (red.). Człowiek w obliczu kryzysu. Kryzys w perspektywie interdyscyplinarnej. Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły zawodowej w Elblągu, s. 105 – 118.
  27. Lachowska B. (2014). Pozytywna psychologia rodziny – w teorii i praktyce. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 555- 583, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA
  28. Lachowska B. (2014). Praca i rodzina - czy tylko konflikt ról? W: R. Tomaszewska-Lipiec (red.). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki, s. 319-339, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. ISBN 978-83-8018-005-5.
  29. Brudek, P., Lachowska, B. (2014). Religijny system znaczeń a jakość relacji małżeńskiej na poziomie ogólnym oraz na poziomie pary. W: K. Skrzypińska, H. Grzymała-Moszczyńska, M. Jarosz (red.). Nauka wobec religijności i duchowości człowieka (s. 117-134). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  30. Lachowska B. (2012). Wielorakie role społeczne – konflikt czy facylitacja? W: I. Ulfik-Jaworska i A. Gała (red.). Dalej w tę samą stronę (223-246). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  31. Lachowska B. (2012). Strategie współdziałania stosowane przez małżonków w dual-earner couples, sprzyjające synergicznemu dopasowaniu pracy i rodziny. W: Z. Uchnast (red.). Synergia a dobro wspólne (283-301). Lublin-Nowy Sącz: TN KUL i WSB-NLU.
  32. Lachowska B. (2011). Charakterystyki środowiska rodzinnego a intencja odejścia z organizacji. W: L. Golińska i E. Bielawska-Batorowicz (red.). Rodzina i praca w warunkach kryzysu (453-469). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  33. Lachowska B. i Łaguna M. (2011). Życie osobiste i praca zawodowa – nie tylko konflikt ról. W: B. Rożnowski i M. Łaguna (red.). Człowiek w pracy i organizacji. Perspektywa psychologiczna (185-205). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  34. Lachowska B. (2010). Konflikt i facylitacja jako mechanizmy wzajemnych oddziaływań pracy i rodziny – analiza różnic płciowych. W: T. Rostowska i A. Peplińska (red.). Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego (283-298). Warszawa: Difin SA.
  35. Lachowska B. (2010). Style rozwiązywania konfliktów i ich efekty w relacji między rodzicami i adolescentami – prezentacja narzędzi pomiaru. W: D. Borecka-Biernat (red.). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym (180-206). Warszawa: Difin SA.
  36. Lachowska B. (2009). Synergia między pracą i rodziną. Badania aktywnych zawodowo par małżeńskich mających dzieci. W: Z. Uchnast (red.) Synergia w relacjach interpersonalnych i w organizacjach. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania (157-170). Lublin-Nowy Sącz:TN KUL; WSB – National-Louis University.
  37. Lachowska B. (2008). Wzajemne oddziaływania pracy i rodziny – perspektywa konfliktu i facylitacji. W: L.Golińska i B. Dudek (red). Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń (431-444). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  38. Lachowska B. i Gosztyła T. (2007). Graficzne przedstawienie reprezentacji poznawczej i emocjonalnej rodziny – analiza porównawcza rysunków dzieci. W: B. Kostrubiec i Mirucka (red.). Rysunek projekcyjny w badaniach relacji społecznych. Problemy wychowawcze i kliniczne (37-57). Lublin: TN KUL.
  39. Lachowska B. i Braun-Gałkowska M. (2003). Agresja u dzieci i jej ekspresja w rysunku rodziny. W: B. Lachowska i M.Łaguna (red.). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (97-123). Lublin: TN KUL.
  40. Lachowska B. (2003). Funkcjonowanie rodzin zdrowych. W: Gała (red.). Kręgi Wychowania (23-31). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  41. Łaguna M. i Lachowska B. (2003). Wstęp. W: M. Łaguna i B. Lachowska (red). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (7-10). Lublin: TNKUL
  1. Lachowska B. i Łaguna M. (2002). Introduction. W: B. Lachowska i M. Łaguna (eds.). Draw a Family Test in Psychological Research (7-10). Lublin: TNKUL.
  1. Lachowska B. (2002). The graphic representation of the family produced by its particular members: a comparative analysis. W: B. Lachowska i M. Łaguna (red.). Draw a Family Test in Psychological Research (57-66). Lublin: TNKUL.
  2. Lachowska B. i Lachowski S. (2001). Psychospołeczne doświadczenie samotnego ojcostwa. W: D. Kornas –Biela (red.). Oblicza ojcostwa (483-504). Lublin: TNKUL.
  3. Lachowska B. (2001). Szczęśliwe dzieciństwo – uwarunkowania rodzinne. W: D. Kornas-Biela (red.). Oblicza dzieciństwa (273-284). Lublin: TNKUL.
  4. Lachowska B. (1999). Dziecko wobec przemian życia rodzinnego – analiza wybranych aspektów socjologicznych i psychologicznych. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (11-23). Lublin, RWKUL.
  5. Lachowska B. (1999). Pomoc psychologiczna dziecku w rodzinie w trakcie procesu rozwodowego. Model etapów procesu rozwodowego w opracowaniu F. Kaslow. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (123-140). Lublin, RWKUL.
  1. Lachowska B. (1999). Wprowadzenie. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (s. 7-9.) Lublin: RW KUL.
  2. Lachowska B. (1999). Samotne macierzyństwo. W: D. Kornas-Biela (red.). Oblicza macierzyństwa (281-288). Lublin: TNKUL.
  3. Lachowska B. i Lachowski S. (1994). Rodzina niepełna. W: L. Dyczewski (red.). Społeczeństwo. Państwo (163-174). Lublin: TN KUL.
  4. Lachowska B. (1988). Rodzina jako system społeczny w świetle koncepcji Salvadore Minuchina. W: T. Kukołowicz (red.). Pomoc rodzinie niepełnej (5-9). Sandomierz: SINŻ.
  5. Lachowska B. i Majchrowska H. (1988). Problemy matek samotnie wychowujących dzieci. W: T. Kukołowicz (red.). Pomoc rodzinie niepełnej (27-35). Sandomierz: SINŻ.
  6. Lachowska B. (2012). Hasło: Psychologia rodziny. W: Encyklopedia Katolicka, . kol. 861-862. Lublin:  TN KUL.
  7. Lachowska B. (2010). Hasło: Ojcostwo, w psychologii. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XIV, kol. 437-438. Lublin: TN KUL.
  8. Lachowska B. i Ulfik-Jaworska I. (2008). Hasło: Miłość, aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XII, kol. 1135-1137, Lublin: TN KUL.
  9. Lachowska B. (2008). Hasło: Matka, aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XII, kol. 217- 218, Lublin: TN KUL.
  10. Lachowska, B. (2006). Hasło: Macierzyństwo, Aspekt psychologiczny, Istota i uwarunkowania. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XI, kol.729-731, Lublin: TN KUL.
  11. Lachowska, B.i Ulfik-Jaworska I. (2006). Hasło: Małżeństwo, W naukach Społecznych, Aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XI, kol.1106-1110, Lublin: TN KUL.
  12. Lachowska B. i Gała A. (2005). Sprawozdanie z „the European Society of Family Relations (ESFR) International Congress, Fribourg, 30.IX-2.X. 2004. Przegląd Psychologiczny, Tom 48(3), 335-338.
  13. Lachowska B. (2004). Sprawozdanie z IV Międzynarodowej Konferencji Psychologii Rodziny w Heidelbergu. Roczniki Psychologiczne, Tom 7(1).

 

dr Katarzyna Litwińska-Rączka

Katarzyna Litwińska-Rączka

Assistant professor at the Department of Educational and Family Psychology. Research interests: Psychotherapy, psychodrama, projection methods in diagnosis and psychotherapy

Publications:

  • Cechy rodziny sprzyjające dojrzałej osobowości jej członków, W: Marmola M., Wańczyk-Welc A. (red.) Kompetencje życiowe młodych dorosłych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2016. Rzeszów, s. 169-179;
  • Złość w psychoterapii, W: Bereza B. (red.) Oblicza złości - perspektywa psychologów, psychiatrów i psychoterapeutów. Wydawnictwa ENGRAM, DIFIN 2012. Warszawa, s. 304-329;
  • Psychodrama J.L. Morena jako technika pracy w leczeniu pacjentów psychoterapią grupową i indywidualną - Current Problems of Psychiatry. Uniwersytet Medyczny w Lublinie;
  • Czynniki Rodzinne (systemowe) wpływające na jakość życia i dojrzałość osób pracujących - "Edukacja, zdrowie, środowisko". Uniwersytet Rzeszowski;
  • Użycie metody psychodramy w edukacji na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa pracujących - "Edukacja, zdrowie, środowisko" Uniwersytet Rzeszowski;
dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczak

A graduate in psychology at the Catholic University of Lublin John Paul II, assistant and secretary of the Department of Educational Psychology and Family. In her research, she was interested in the problems of families of gifted children, currently she is involved in the involvement of students in learning and school climate. A graduate of the Archdiocesan Family Life Study. Professionally and scientifically, he also deals with the subject of transport psychology, in particular drivers who drove under the influence of alcohol. Author and host of numerous trainings, including for teachers, teenagers and candidates for driving instructors. He cooperates with the Provincial Center of Road Traffic, where he lectures in psychology for instructors, examiners, drivers who violate traffic rules and re-education classes on alcohol-related issues. He is a psychologist authorized to perform psychological examinations of persons applying for a gun permit.

 

Current research:

Commitment to student earning and school climate

 

Publications:

  •  Okoniewska, E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Sytuacja rodzinna a podejmowanie decyzji o udziale w rekrutacji na stanowisko poniżej własnych kwalifikacji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica
  • Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzegana relacja z ojcem a osiągnięcia szkolne dziewcząt i chłopców. Przegląd Psychologiczny, TOM 62, Nr 4
  • Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Przegląd Psychologiczny, TOM 62, Nr 2, 249-265.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Postrzeganie własnej rodziny przez adolescentów. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne. Tom 32, 193-210.
  • Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Communication in the families of high-achieving students. Polish Psychological Bulletin. vol. 49 (4) 424-431.
  • Sękowski, A., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2017). Postrzeganie postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Czasopismo Psychologiczne T. 23 Nr. 1. s. 121-135.
  • Gwiazdowska, S. (2014). Cooperation between school and family as a key to student success. Polish Journal of Social Science. Vol IX. No.1. 2014. 225-234.
  • Gwiazdowska, S., Klinkosz, W. (2012). Motywacja osiągnięć i osobowość mężczyzn uzyskujących stały i nieregularny dochód miesięczny. Studia z Psychologii w KUL nr 18. Lublin: TN KUL s.11-26.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Sękowski, A. E. (2018). Rodzina uczniów zdolnych. Warszawa: Difin.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzeganie relacji i postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. [W:] Rostowska, T., Lewandowska-Walter (red.). Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Warszawa: Difin, s. 56-73.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Wywiad psychologiczny jako główne narzędzie diagnostyczne w badaniach kierowców. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 193-210.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Adamski, B. (2018). Metody komputerowe w badaniach psychologicznych kierowców. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 210-222.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Kotynia, M.  (2018). Wiedeński System Testów DRIVE-PL. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 222-230.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Majchrzak, P.  (2018). System Komputerowych Testów Psychologicznych Sigma. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 230-240.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2017). Profil rodziny uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. [W:] M. Parzyszek, M. Samorańska (red.). Pedagogika rodziny w teorii i praktyce. Rodzina – wsparcie i pomoc. Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, s. 57-69.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2015). Komunikacja rodzinna w Internecie. [W:] B. Parysiewicz, M. Wyżlic, K. Komsta-Tokarzewska (red.). Dialog w rodzinie – dobre praktyki. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 25-32.
  • Sękowski, A., Gwiazdowska, S. (2013). Rodzina jako środowisko wsparcia ucznia zdolnego. [w:] M. Jabłonowska (red.) Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva s. 72-83.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2020). Postrzeganie własnej rodziny a osiągnięcia szkolne ucznia. Przegląd Uniwersytecki. XXXII Nr. 1 (183) 28-30.
  •  Gwiazdowska-Stańczak, S. (2015) Recenzja: Iwona Janicka, Hanna Liberska (red.) , Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014, s 682. Przegląd Psychologiczny, Tom 58, N.2 s. 263-264.
dr Dominika Zarosińska

PhD of social sciences in the field of psychology, graduate of the Family Sciences of the Catholic University of Lublin, assistant at the Department of Educational Psychology and Family Psychology of the Catholic University of Lublin. Awarded in the Competition for the Best Student of Poland "Studencki Nobel" in the years 2012-2015. Co-organizer of numerous scientific conferences and symposia, popularizer of science at the Open University of the Catholic University of Lublin (in 2016 and 2019), Lublin’s University of the Third Age in Tomaszów Lubelski (2017), Lublin’s Science Festival in 2012-2019, speaker at numerous sessions at conferences on a range of nationwide and international events, author and co-author of scientific articles. An expert assessing the offers submitted to the National Institute of Freedom - Center for the Development of Civil Society, to be co-financed under the Civic Initiatives Fund Program 2014-2020 (from 2018).

She obtained her master's degree in psychology by finishing two specialties: scholar and clinical. The research work was entitled "Religious struggle and a sense of quality of life of Alcoholics Anonymous" and was awarded. During her studies, she also took a second course, also at the John Paul II Catholic University of Lublin, the Faculty of Theology - Family Sciences - which she also graduated with honors, defending her thesis "Religious struggle and a sense of loneliness in the care of hospices". She entitled her doctoral dissertation as follows: "Psychosocial conditions for the quality and durability of marriages of wives of Alcoholics Anonymous. Studies of women with different ways of dealing with harm". She is currently studying at the Krakow’s Foundation for the Development of Psychotherapy name of Professor Maria Orwid, as part of the systemic approach in family therapy. She is also a member of the Lublin’s Branch of the Polish Psychiatric Association.

 

Current research:

Marriages struggling with the alcohol problem of one of the spouses

 

Science publications:

  1. Laskowska, A., Ziółkowska, D. (2013). Imagination. Definitions, types. In: Студентські записки (pp. 192-197).
  2. Wenc, A.J., Ziółkowska, D. (2013). Imagination. Development and factors shaping it. In: Студентські записки (pp. 198-203).
  3. Ziółkowska, D. (2015). Sex addiction - introduction and own research using Sexual Addiction Screning Test. In: W. Walc (ed.). Threats to the development of modern youth (pp. 153-162). Rzeszów: Publishing House of the University of Rzeszów.
  4. Brzeziński, M., Ziółkowska, D. (2015). Report on the "Business for Family" conference. Lublin, 19 March 2014. Theological Annals, LXIII (10), pp. 41-50.
  5. Ziółkowska, D. (2016). An empty nest is a chance to start again - the development of marital spirituality. In: M. Brzeziński, J. Jęczeń, R. Podpora (ed.). Dialogue with the young about marriage and the family (pp. 133-146). Lublin: Gaudium.
  6. Zarzycka, B., Ziółkowska, D., Śliwak, J. (2017). Religious support and struggles as predictors of the quality of life of Alcoholics Anonymous - moderation by abstinence. Psychological Yearbooks, XX (1), pp. 99-120.
  7. Ziółkowska, D. (2017). Family situation and needs of children with early brain damage. In: M. Brzeziński (ed.). In dialogue with young people about parenting and life (pp. 201-213). Warsaw: Institute of Pope John Paul II.
  8. Zarosińska, D., Brzeziński, M. (2017). Differentiation of parental attitudes due to the sex of the child among parents of children with cerebral palsy participating in the guided education system. Theological Annals, LXIV (10), pp. 143-158.
  9. Śliwak, J., Zarosińska, D., Wysocka, M., Partyka, J. (2017). The level of self-esteem in people using various forms of the Internet. Studia Socialia Cracoviensia 9, 2 (17), pp. 129-149.
  10. Śliwak, J., Zarzycka, B., Zarosińska, D., Piaszczak, U. (2017). Religiosity and communication in marriage. CULTURE-MEDIA-THEOLOGY, 30, pp. 184-209.
  11. Śliwak, J., Brzeziński, M., Zarosińska, D. (2019). Religious struggle and a sense of loneliness in the care of hospices. Scientific Quarterly Fides et ratio, 2 (38), pp. 365-394.
  12. Zarosińska, D., Śliwak, J. (2020). Religiosity and quality and durability of marriages of Alcoholics Anonymous wives. Scientific Quarterly Fides et ratio, 1 (41), pp. 371-387.
  13. Śliwak, J., Zarosińska, D. Post-critical beliefs and the crisis in valuation (in review)
  14. Śliwak J., Zarosińska D. Addiction to computer games and self-assessment of junior high school students (in review)
  15. Śliwak J., Zarosińska, D. Motivation for pro-social behavior and volunteer religiosity (in review)

 

DOCTORAL STUDENTS:

Julia Łopuszańska

 
     mgr Julia Łopuszańska
Scientific interests: - intimacy and trust in the context of close interpersonal relationships - shaping close relationships at the initial stage of the relationship - doctoral dissertation: "Trust and intimacy in a fiancée relationship" - Forum Theater in psychological perspective Professional experience: - works as a psychologist in the Community Home of Help "Misericordia" in Lublin - implements development and psychological projects with people with physical disabilities and mentally ill - conducts drama workshops and training for various groups (young people, the disabled, the elderly) - works with the method of the Forum Theater together with the OR Drama group in Lublin

 

Publications:

  • Łopuszańska, J. (2016). Rola intymności w bliskich związkach. W: Z. Gaś (red.) Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu (s. 37-43). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe.
  • Łopuszańska, J. (2016). Zróżnicowanie narcyzmu i makiawelizmu u osób uzdolnionych plastycznie i u osób o przeciętnych uzdolnieniach. Studia Psychologica.
  • Łopuszańska, J., Sabaj, M. (2016). Taniec lekarstwem ciała, umysłu i relacji. W: J. Leśny, J. Nyćkowiak (red.) Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce. Nauki Humanistyczne i Społeczne. Monografie 2016. Poznań: Wydawnictwo Młodzi Naukowcy.
  • Borowiak, J., Duda, E., (2012). Wychowanie dzieci a tendencje narcystyczne. W: Пасічник, 1. Д., Кралюк, П. М., Кал амаж, Р. В., Шостак, І. В., Шугай, М. А., Штурхецький, С. В., (red.) Студентські наукові записки. Серія "Соціально-політичні науки (s. 189-193). Ви­давництво Національного університету "Острозька академія".
 
 Monika Sabaj      mgr Monika Sabaj - Sidur
Scientific interests: - close interpersonal relationships: functioning in close relationships of people with narcissistic personality disorders, psychological and emotional violence in close relationships - the importance of the family environment in shaping the hope for success and self-assessment of adolescents - art therapy and its relationship with human functioning - creativity, rapid methods learning Internships abroad: INAVEM - Institut National d'aide aux Victimes et de Médiation, Paris, France; Paris Aide aux Victimes, Paris, France; SIAVIC - Service Intercommunal d'aide aux victimes, Roubaix, France; Art Therapie Virtus, Paris, France; The internships allowed me to get acquainted with the work of institutions coordinating assistance and mediation activities throughout France and providing psychological and legal support for victims of terrorist attacks, victims of violence, accidents, crimes etc. I participated in art therapy sessions with the participation of victims of terrorist attacks. Training and professional practice : - VCC Certificate of a Career Advisor; - W. Sherborne Certificate of the Developmental Movement Method; - Over 200 hours completed trainings on art therapy and psychology; - Experience in working with disabled people as a psychologist at OREW and integration kindergarten. - Trainer of effective learning methods and socio-emotional competences, as well as conducting trainings and individual vocational counseling for the unemployed.
 

 

 

     mgr Sabina Więsyk

 

 

Scientific interests: Family in crisis: intra-system mechanisms aimed at maintaining coherence, ways and types of strategies implemented to resolve conflicts. The specificity of families with a problem child (disability, behavioral disorders) Factors affecting satisfaction with marriage: personality, hierarchy of values, experience and attitudes taken from the family of origin, social competences, etc. Adult only: his needs and social competences in the face of professional and family challenges. Managing himself in time Education and training: Postgraduate studies in pedagogical preparation Postgraduate studies in early development support of a young child. Training: diagnosis, clinical picture, treatment models in mental and developmental disorders in children and adolescents, I Level of Solution Focused Therapy PKR Trainer School: 1st level Coaching Course Professional experience: Therapist at Centrum Zd Friendship ditch: conducting therapy with adults in a day psychiatric ward (group and individual therapy)] Psychologist in the Psychological and Pedagogical Counseling Center: working with children as part of early development support, conducting diagnoses, consultations and individual therapies Specialist in personnel matters: counseling professional
 
          mgr Jagoda Łokczewska
Scientific interests: - psychological well-being of men; - phenomenon of proactivity in men; - I consider issues of interest on the basis of the concept of self-cocncordance by Sheldon and Houser-Marko (2001); - in his research he uses the method of Personal Projects Little, combining an idiographic approach with a nomothetic one. Professional experience: - I currently work as a Psychic Superintendent at the Adoption Center in Rzeszów; - I run numerous trainings in the field of soft competences and I am a lecturer in the field of Psychology; - I gained experience as a psychologist at the Psychological and Pedagogical Counseling Center and in Primary School; - I gained my first professional experience in the area of ​​HR and recruitment of employees. Certificates and trainings: - Certificate of VCC Foundation - HR SPECJALIST; - Certificate of VCC Foundation - ENGLISH FOR HUMAN RESOURCE; - Certificate of VCC Fundation - COACHING; - School implementer for parents and educators; - Behavioral therapy and in theory and practice - a basic course; - Autism Disorder Spectrum - ABC of the therapist. Additional information: - Scholarship holder of the Municipal Scholarship Program for students of the City of Lublin 2016 / 2017.- Scholarship holder of the Minister of Science and Higher Education for outstanding achievements 2015/2016; Publications and conferences: - Lachowska, B., Łokczewska, J., Chrzonstowska, A. (2018). Involvement in work and family as a source of men's psychological well-being. Kwidalnik Naukowych FIDES ET RATIO, 4 (36), 300-319.- X National Student-Doctoral Scientific Conference "PSYCHODEBIUTY" - Jagiellonian University, Kraków, 7-8.12.2018 - 6th National Scientific Conference "Psychology in the Service of the Family", University of Gdansk, Gdańsk 18-19.05.2018
Autor: Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
Ostatnia aktualizacja: 25.06.2020, godz. 13:06 - Sylwia Gwiazdowska-Stańczak