PRACOWNICY KATEDRY:

 

 

dr hab. Bogusława Lachowska, prof. KUL

Bogusława Lachowska

Profesor nadzwyczajny w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny

od 1.06.2013 r. kieruje Katedrą Psychologii Wychowawczej i Rodziny

Studia z zakresu psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w latach 1979 – 1984 ukończone z wyróżnieniem. Praca magisterska pt. „Obraz siebie u dzieci a techniki wychowawcze stosowane przez ich rodziców”. Tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii na podstawie rozprawy pt. „Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób owdowiałych samotnie wychowujących dzieci” uzyskany w 1994 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W rozprawie doktorskiej podjęto problematykę relacji emocjonalnych w rodzinach owdowiałych matek i owdowiałych ojców samotnie wychowujących dzieci. Badania były finansowane przez KBN (grant na badania własne).

 

Tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie psychologii uzyskany w 2012 roku na podstawie oceny ogólnego dorobku naukowego i monografii pt. „Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn”. Recenzentami wydawniczymi byli Prof. dr hab. Anna M. Zalewska oraz Prof. dr hab. Mieczysław Plopa. Recenzentami w przewodzie habilitacyjnym byli Prof. dr hab. Nina Ogińska-Bulik, Prof. dr hab. Mieczysław Plopa, Prof. dr hab. Helena Sęk oraz Prof. dr hab. Stanisława Steuden.

 

Zainteresowania naukowe łączę z praktyką psychologiczną. Prowadzenie praktyki psychologicznej umożliwiają mi odbyte szkolenia podyplomowe na temat podejścia systemowego w terapii rodziny (atestowane przez Sekcję Naukową Psychoterapii PTP), kursy doskonalące z zakresu psychoterapii (organizowane przez Instytut Neurologii i Psychiatrii w Warszawie) i inne szkolenia, oraz terapia własna i uczestniczenie w superwizji.

 

Kompetencje w posługiwaniu się zaawansowanymi metodami statystycznymi poszerzam uczestnicząc w warsztatach analitycznych organizowanych przez SPSS Polska i Akademię Górniczo-Hutniczą oraz Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w ramach programu Ariadna oraz w Spotkaniach Metodologicznych organizowanych w KUL w Lublinie

 

 Zainteresowania naukowe:

1.Psychologiczna charakterystyka rodziny w perspektywie systemowej
2. Rodzina w kryzysie – radzenie sobie ze stresem oraz prężność rodziny
3. Psychologiczna problematyka wielorakich ról społecznych – perspektywa oddziaływań negatywnych i pozytywnych

4. Zaufanie i intymność w bliskich związkach interpersonalnych
5. Metody badania rodziny

 

 

 

Wybrane publikacje

 

Monografie

  1. Lachowska B. (2012). Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  2. Lachowski S., Bujak F., Zagórski J. i Lachowska B. (2002). Postawy rodziców wobec angażowania dzieci do prac we własnym gospodarstwie rolnym. Raport z badań. Lublin: IMW.
  3. Łaguna M. i Lachowska B.(red.) (2003). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych. Lublin: TNKUL.
  4. Lachowska B. I Łaguna M. (red.) (2002). Draw a Family Test in Psychological Research. Lublin: TN KUL.
  5. Lachowska B. i Grygielski M. (red.) (1999). W świecie dziecka. Lublin: RW KUL.
  6. Lachowska B. (1998). Dzieci osób owdowiałych. [Children of widowed people], Lublin: RWKUL.

Autorstwo lub współautorstwo artykułów w czasopismach recenzowanych

  1. Lachowski S., Lachowska B., Chmielewski J., Szpringer M. (2016). Effect of work in childhood on education of people from agricultural families. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education, 2(93)/2016, s. 110-118.
  2. Lachowska B. (2016). Conflict styles and outcomes in parent-adolescent relationship and adolescent family satisfaction. Polish Journal of Applied Psychology, vol. 14 (1), 85–98, DOI: 10.1515/pjap-2015-0023
  3. Lachowska B. i Starczewski K. (2015). Kryzys w wartościowaniu i praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli religii. Medycyna Pracy, 66(5),
  4. Lachowski S., Lachowska B. (2014). Emotions experienced in association with agricultural work performed in childhood – in opinions of adults. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, Annals of Agricultural and Environmental Medicine 2014, Vol 21, No 3, 627–633.
  5. Lachowska B. (2014). Neurotyczność, wymagania pracy i konflikt praca-rodzina a skutki stresu zawodowego. Medycyna Pracy, 65(3), 387-398.
  6. Lachowska B. (2013). Osobowościowe predyktory konfliktu, facylitacji i zadowolenia z godzenia ról rodzinnych i zawodowych – analizy w grupie kobiet i mężczyzn. Przegląd Psychologiczny, Tom 56, nr 3, 301-322.
  7. Lachowska B. (2013). O znaczeniu modeli teoretycznych w badaniach rodziny. Family Forum, tom 3, 11-24.
  8. Lachowska B. (2012). Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi a jakość życia pracujących rodziców. Psychologia Społeczna, tom 4, 353-371.
  9. Lachowska B. (2008). Człowiek dorosły wobec wymagań związanych z funkcjonowaniem w różnych sferach życia: zawodowej i rodzinnej[An adult faced with the requirements of functioning in two different spheres of life: work and family]. Psychologia Rozwojowa, tom 13 nr 1, 101 – 114.
  10. Lachowska B. (2008). Rodzina jako system społeczny w ujęciu Modelu Kołowego Systemów Małżeńskiego i Rodzinnego opracowanego przez D.H. Olsona i współpracowników oraz narzędzia pomiaru. Roczniki Teologiczne, Zeszyt Instytutu Nauk o Rodzinie, Tom LV, zeszyt 10, 189-206.
  11. Lachowska B., Lachowski S. (2007). Mental wellbeing of children engaged in agricultural work activities and quality of family environment. Annals of Agricultural and Environmental Medicine,14,115-121.
  12. Lachowska B. (2007). Family Psychology in Poland: Main areas of interest and their changes. Newsletter of the International Academy of Family Psychology, 26, 7-17.
  13. Lachowska B. (2006). Rodzina z problemem alkoholowym. Simiejni Wzaemini, (Wydawnictwo Ukraińskiego Katolickiego Uniwersytetu), Nr 5, 171-186
  14. Lachowska B. (1995). Psychological functioning of single-parent families. Polish Quartely of Developmental Psychology, Vol 1, N.4, 269-276.
  15.  Lachowska B., Lachowski S. (1994). Psychospołeczne trudności w rodzinach osób owdowiałych. Problemy Rodziny, Nr 2(194), 47-50.
  16. Dyczewski L.,Lachowska B., Lachowski S. (1988). Sytuacja kobiety w polskim społeczeństwie. Ateneum Kapłańskie,T. 110, z. 2, 219-257.
  17. Dyczewski L.,Lachowska B., Lachowski S. (1986). Sytuacja kobiety w polskim społeczeństwie. Roczniki Nauk Społecznych,T. XIV, z. 1, 265-308.
  18. Lachowska B. (1986).Techniki wychowawcze stosowane przez rodziców a obraz własnego „ja” u ich dzieci. Problemy Rodziny, Nr 2, 22-28.

Autorstwo lub współautorstwo rozdziałów w recenzowanych monografiach naukowych:

  1. Lachowska B. (2015). Style i efekty rozwiązywania konfliktów w relacji rodziców z adolescentami a przekonanie adolescentów o skuteczności rodziny. W: D. Borecka-Biernat, M. Cywińska (red.). Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Wybrane kwestie. s. 205-221, Warszawa, Difin SA ISBN 978-83-7930-799-9
  2. Lachowska B., Ludwikowska K. (2015). Kryzys w wymiarze rodzinnym – rodzina w obliczu utraty. W: Chyczewska A. i Kijowska I. M. (red.). Człowiek w obliczu kryzysu. Kryzys w perspektywie interdyscyplinarnej. Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły zawodowej w Elblągu, s. 105 – 118.
  3. Lachowska B. (2014). Pozytywna psychologia rodziny – w teorii i praktyce. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 555- 583, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA
  4. Lachowska B. (2014). Praca i rodzina - czy tylko konflikt ról? W: R. Tomaszewska-Lipiec (red.). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki, s. 319-339, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. ISBN 978-83-8018-005-5.
  5. Brudek, P., Lachowska, B. (2014). Religijny system znaczeń a jakość relacji małżeńskiej na poziomie ogólnym oraz na poziomie pary. W: K. Skrzypińska, H. Grzymała-Moszczyńska, M. Jarosz (red.). Nauka wobec religijności i duchowości człowieka (s. 117-134). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  6. Lachowska B. (2012). Wielorakie role społeczne – konflikt czy facylitacja? W: I. Ulfik-Jaworska i A. Gała (red.). Dalej w tę samą stronę (223-246). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  7. Lachowska B. (2012). Strategie współdziałania stosowane przez małżonków w dual-earner couples, sprzyjające synergicznemu dopasowaniu pracy i rodziny. W: Z. Uchnast (red.). Synergia a dobro wspólne (283-301). Lublin-Nowy Sącz: TN KUL i WSB-NLU.
  8. Lachowska B. (2011). Charakterystyki środowiska rodzinnego a intencja odejścia z organizacji. W: L. Golińska i E. Bielawska-Batorowicz (red.). Rodzina i praca w warunkach kryzysu (453-469). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  9. Lachowska B. i Łaguna M. (2011). Życie osobiste i praca zawodowa – nie tylko konflikt ról. W: B. Rożnowski i M. Łaguna (red.). Człowiek w pracy i organizacji. Perspektywa psychologiczna (185-205). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  10. Lachowska B. (2010). Konflikt i facylitacja jako mechanizmy wzajemnych oddziaływań pracy i rodziny – analiza różnic płciowych. W: T. Rostowska i A. Peplińska (red.). Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego (283-298). Warszawa: Difin SA.
  11. Lachowska B. (2010). Style rozwiązywania konfliktów i ich efekty w relacji między rodzicami i adolescentami – prezentacja narzędzi pomiaru. W: D. Borecka-Biernat (red.). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym (180-206). Warszawa: Difin SA.
  12. Lachowska B. (2009). Synergia między pracą i rodziną. Badania aktywnych zawodowo par małżeńskich mających dzieci. W: Z. Uchnast (red.) Synergia w relacjach interpersonalnych i w organizacjach. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania (157-170). Lublin-Nowy Sącz:TN KUL; WSB – National-Louis University.
  13. Lachowska B. (2008). Wzajemne oddziaływania pracy i rodziny – perspektywa konfliktu i facylitacji. W: L.Golińska i B. Dudek (red). Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń (431-444). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  14. Lachowska B. i Gosztyła T. (2007). Graficzne przedstawienie reprezentacji poznawczej i emocjonalnej rodziny – analiza porównawcza rysunków dzieci. W: B. Kostrubiec i Mirucka (red.). Rysunek projekcyjny w badaniach relacji społecznych. Problemy wychowawcze i kliniczne (37-57). Lublin: TN KUL.
  15. Lachowska B. i Braun-Gałkowska M. (2003). Agresja u dzieci i jej ekspresja w rysunku rodziny. W: B. Lachowska i M.Łaguna (red.). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (97-123). Lublin: TN KUL.
  16. Lachowska B. (2003). Funkcjonowanie rodzin zdrowych. W: Gała (red.). Kręgi Wychowania (23-31). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  17. Łaguna M. i Lachowska B. (2003). Wstęp. W: M. Łaguna i B. Lachowska (red). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (7-10). Lublin: TNKUL
  1. Lachowska B. i Łaguna M. (2002). Introduction. W: B. Lachowska i M. Łaguna (eds.). Draw a Family Test in Psychological Research (7-10). Lublin: TNKUL.
  1. Lachowska B. (2002). The graphic representation of the family produced by its particular members: a comparative analysis. W: B. Lachowska i M. Łaguna (red.). Draw a Family Test in Psychological Research (57-66). Lublin: TNKUL.
  2. Lachowska B. i Lachowski S. (2001). Psychospołeczne doświadczenie samotnego ojcostwa. W: D. Kornas –Biela (red.). Oblicza ojcostwa (483-504). Lublin: TNKUL.
  3. Lachowska B. (2001). Szczęśliwe dzieciństwo – uwarunkowania rodzinne. W: D. Kornas-Biela (red.). Oblicza dzieciństwa (273-284). Lublin: TNKUL.
  4. Lachowska B. (1999). Dziecko wobec przemian życia rodzinnego – analiza wybranych aspektów socjologicznych i psychologicznych. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (11-23). Lublin, RWKUL.
  5. Lachowska B. (1999). Pomoc psychologiczna dziecku w rodzinie w trakcie procesu rozwodowego. Model etapów procesu rozwodowego w opracowaniu F. Kaslow. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (123-140). Lublin, RWKUL.
  1. Lachowska B. (1999). Wprowadzenie. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (s. 7-9.) Lublin: RW KUL.
  1. Lachowska B. (1999). Samotne macierzyństwo. W: D. Kornas-Biela (red.). Oblicza macierzyństwa (281-288). Lublin: TNKUL.
  2. Lachowska B. i Lachowski S. (1994). Rodzina niepełna. W: L. Dyczewski (red.). Społeczeństwo. Państwo (163-174). Lublin: TN KUL.
  3. Lachowska B. (1988). Rodzina jako system społeczny w świetle koncepcji Salvadore Minuchina. W: T. Kukołowicz (red.). Pomoc rodzinie niepełnej (5-9). Sandomierz: SINŻ.
  4. Lachowska B. i Majchrowska H. (1988). Problemy matek samotnie wychowujących dzieci. W: T. Kukołowicz (red.). Pomoc rodzinie niepełnej (27-35). Sandomierz: SINŻ.

Hasła encyklopedyczne, recenzje i sprawozdania:

  1. Lachowska B. (2012). Hasło: Psychologia rodziny. W: Encyklopedia Katolicka, . kol. 861-862. Lublin:  TN KUL.
  2. Lachowska B. (2010). Hasło: Ojcostwo, w psychologii. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XIV, kol. 437-438. Lublin: TN KUL.
  3. Lachowska B. i Ulfik-Jaworska I. (2008). Hasło: Miłość, aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XII, kol. 1135-1137, Lublin: TN KUL.
  4. Lachowska B. (2008). Hasło: Matka, aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XII, kol. 217- 218, Lublin: TN KUL.
  5. Lachowska, B. (2006). Hasło: Macierzyństwo, Aspekt psychologiczny, Istota i uwarunkowania. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XI, kol.729-731, Lublin: TN KUL.
  6. Lachowska, B.i Ulfik-Jaworska I. (2006). Hasło: Małżeństwo, W naukach Społecznych, Aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XI, kol.1106-1110, Lublin: TN KUL.
  7. Lachowska B. i Gała A. (2005). Sprawozdanie z „the European Society of Family Relations (ESFR) International Congress, Fribourg, 30.IX-2.X. 2004. Przegląd Psychologiczny, Tom 48(3), 335-338.
  8. Lachowska B. (2004). Sprawozdanie z IV Międzynarodowej Konferencji Psychologii Rodziny w Heidelbergu. Roczniki Psychologiczne, Tom 7(1).

 

dr Katarzyna Litwińska-Rączka

Katarzyna Litwińska-Rączka

Adiunkt w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny

Zainteresowania naukowe:

Psychoterapia, psychodrama, metody projekcyjne w diagnozie i psychoterapii

Publikacje:

  • Cechy rodziny sprzyjające dojrzałej osobowości jej członków, W: Marmola M., Wańczyk-Welc A. (red.) Kompetencje życiowe młodych dorosłych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2016. Rzeszów, s. 169-179;
  • Złość w psychoterapii, W: Bereza B. (red.) Oblicza złości - perspektywa psychologów, psychiatrów i psychoterapeutów. Wydawnictwa ENGRAM, DIFIN 2012. Warszawa, s. 304-329;
  • Psychodrama J.L. Morena jako technika pracy w leczeniu pacjentów psychoterapią grupową i indywidualną - Current Problems of Psychiatry. Uniwersytet Medyczny w Lublinie;
  • Czynniki Rodzinne (systemowe) wpływające na jakość życia i dojrzałość osób pracujących - "Edukacja, zdrowie, środowisko". Uniwersytet Rzeszowski;
  • Użycie metody psychodramy w edukacji na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa pracujących - "Edukacja, zdrowie, środowisko" Uniwersytet Rzeszowski;
dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczak

Absolwentka psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, asystent i sekretarz Katedry Psychologii Wychowawczej i Rodziny. W swoich badaniach naukowych interesowała się problematyką rodzin dzieci zdolnych, obecnie zajmuje się zaangażowaniem uczniów w naukę i klimatem w szkole. Absolwentka Archidiecezjalnego Studium Życia Rodzinnego. Zawodowo i naukowo również zajmuje się tematyką psychologii transportu a w szczególności kierowcami, którzy prowadzili pojazd pod wpływem alkoholu. Autorka i prowadząca licznych szkoleń m.in. dla nauczycieli, młodzieży, kandydatów na instruktorów nauki jazdy. Współpracuje z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego, gdzie prowadzi wykłady z psychologii dla instruktorów, egzaminatorów, kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i zajęcia reedukacyjne z problematyki przeciwalkoholowej. Jest psychologiem upoważnionym do badań psychologicznych osób występujących o pozwolenie na broń.

 

Aktualne badania:

Zaangażowanie w naukę uczniów i klimat w szkole

 

publikacje naukowe- artykuły

  •  Okoniewska, E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Sytuacja rodzinna a podejmowanie decyzji o udziale w rekrutacji na stanowisko poniżej własnych kwalifikacji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica
  • Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzegana relacja z ojcem a osiągnięcia szkolne dziewcząt i chłopców. Przegląd Psychologiczny, TOM 62, Nr 4
  • Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Przegląd Psychologiczny, TOM 62, Nr 2, 249-265.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Postrzeganie własnej rodziny przez adolescentów. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne. Tom 32, 193-210.
  • Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Communication in the families of high-achieving students. Polish Psychological Bulletin. vol. 49 (4) 424-431.
  • Sękowski, A., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2017). Postrzeganie postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Czasopismo Psychologiczne T. 23 Nr. 1. s. 121-135.
  • Gwiazdowska, S. (2014). Cooperation between school and family as a key to student success. Polish Journal of Social Science. Vol IX. No.1. 2014. 225-234.
  • Gwiazdowska, S., Klinkosz, W. (2012). Motywacja osiągnięć i osobowość mężczyzn uzyskujących stały i nieregularny dochód miesięczny. Studia z Psychologii w KUL nr 18. Lublin: TN KUL s.11-26.
  • publikacje naukowe- monografie
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Sękowski, A. E. (2018). Rodzina uczniów zdolnych. Warszawa: Difin.
  • publikacje naukowe- rozdziały
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzeganie relacji i postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. [W:] Rostowska, T., Lewandowska-Walter (red.). Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Warszawa: Difin, s. 56-73.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Wywiad psychologiczny jako główne narzędzie diagnostyczne w badaniach kierowców. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 193-210.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Adamski, B. (2018). Metody komputerowe w badaniach psychologicznych kierowców. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 210-222.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Kotynia, M.  (2018). Wiedeński System Testów DRIVE-PL. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 222-230.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Majchrzak, P.  (2018). System Komputerowych Testów Psychologicznych Sigma. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 230-240.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2017). Profil rodziny uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. [W:] M. Parzyszek, M. Samorańska (red.). Pedagogika rodziny w teorii i praktyce. Rodzina – wsparcie i pomoc. Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, s. 57-69.
  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2015). Komunikacja rodzinna w Internecie. [W:] B. Parysiewicz, M. Wyżlic, K. Komsta-Tokarzewska (red.). Dialog w rodzinie – dobre praktyki. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 25-32.
  • Sękowski, A., Gwiazdowska, S. (2013). Rodzina jako środowisko wsparcia ucznia zdolnego. [w:] M. Jabłonowska (red.) Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva s. 72-83.

publikacje naukowe- inne

  • Gwiazdowska-Stańczak, S. (2020). Postrzeganie własnej rodziny a osiągnięcia szkolne ucznia. Przegląd Uniwersytecki. XXXII Nr. 1 (183) 28-30.
  •  Gwiazdowska-Stańczak, S. (2015) Recenzja: Iwona Janicka, Hanna Liberska (red.) , Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014, s 682. Przegląd Psychologiczny, Tom 58, N.2 s. 263-264.

 

 

 

 

 

 

dr Dominika Zarosińska

doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, absolwentka Nauk o Rodzinie KUL, asystent w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny KUL.  Wyróżniana w Konkursie na Najlepszego Studenta RP „Studencki Nobel” w latach 2012-2015. Współorganizator licznych konferencji i sympozjów naukowych, popularyzator nauki w ramach Uniwersytetu Otwartego KUL (w latach 2016 i 2019), Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Tomaszowie Lubelskim (2017), Lubelskiego Festiwalu Nauki w latach 2012-2019, prelegentka podczas licznych sesji na konferencjach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, autorka i współautorka artykułów naukowych. Ekspert oceniający oferty zgłoszone do Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, do dofinansowania w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2014-2020 (od roku 2018).

Tytuł magistra psychologii uzyskała kończąc dwie specjalności: szkolną i kliniczną. Praca badawcza nosiła tytuł „Religijne zmaganie się a poczucie jakości życia u Anonimowych Alkoholików” i została wyróżniona. W trakcie studiów podjęła dodatkowo drugi kierunek, również na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, na Wydziale Teologii – Nauki o Rodzinie – które ukończyła również z wyróżnieniem, broniąc pracy pt. „Religijne zmaganie się a poczucie osamotnienia u podopiecznych hospicjów”. Rozprawę doktorską zatytułowała następująco: „Psychospołeczne uwarunkowania jakości i trwałości związków małżeńskich żon Anonimowych Alkoholików. Badania kobiet o różnym sposobie radzenia sobie z krzywdą”. Obecnie kształci się w Krakowskiej Fundacji Rozwoju Psychoterapii im. Prof. Marii Orwid w Krakowie, w ramach Podejścia systemowego w terapii rodzin. Jest także członkiem Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.

Aktualne badania:

Małżeństwa borykające się z problemem alkoholowym jednego z współmałżonków

Publikacje naukowe:

  1. Laskowska, A., Ziółkowska, D. (2013). Wyobraźnia. Definicje, rodzaje. W: Студентські записки (s.192-197).
  2. Wenc, A.J., Ziółkowska, D. (2013). Wyobraźnia. Rozwój i czynniki ją kształtujące. W: Студентські записки (s.198-203).
  3. Ziółkowska, D. (2015). Uzależnienie od seksu – wprowadzenie i badania własne z użyciem Sexual Addiction Screning Test. W: Walc (red.). Zagrożenia dla rozwoju współczesnej młodzieży (s.153-162). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  4. Brzeziński, M., Ziółkowska, D. (2015). Sprawozdanie z konferencji „Biznes dla rodziny”. Lublin, 19 marca 2014 roku. Roczniki Teologiczne, LXIII (10), s. 41-50.
  5. Ziółkowska, D. (2016). Puste gniazdo szansą wicia gniazda od nowa – rozwój duchowości małżeńskiej. W: M. Brzeziński, J. Jęczeń, R. Podpora (red.). Dialog z młodymi o małżeństwie i rodzinie (s. 133-146). Lublin: Gaudium.
  6. Zarzycka, B., Ziółkowska, D., Śliwak, J. (2017). Wsparcie i zmagania religijne jako predyktory jakości życia Anonimowych Alkoholików – moderacja przez czas abstynencji. Roczniki Psychologiczne, XX (1), s. 99-120.
  7. Ziółkowska, D. (2017). Sytuacja rodziny i potrzeby dzieci z wczesnymi uszkodzeniami mózgu. W: M. Brzeziński (red.). W dialogu z młodymi o rodzicielstwie i życiu (s. 201-213). Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II.
  8. Zarosińska, D., Brzeziński, M. (2017). Zróżnicowanie postaw rodzicielskich ze względu na płeć dziecka u rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym uczestniczących w systemie nauczania kierowanego. Roczniki Teologiczne, LXIV (10), s. 143-158.
  9. Śliwak, J., Zarosińska, D., Wysocka, M., Partyka, J. (2017). Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form Internetu. Studia Socialia Cracoviensia 9, 2 (17), s. 129-149.
  10. Śliwak, J., Zarzycka, B., Zarosińska, D., Piaszczak, U. (2017). Religijność a komunikacja w małżeństwie. KULTURA-MEDIA-TEOLOGIA, 30, s. 184-209.
  11. Śliwak, J., Brzeziński, M., Zarosińska, D. (2019). Religijne zmaganie się a poczucie osamotnienia u podopiecznych hospicjów. Kwartalnik Naukowy Fides et ratio, 2 (38), s. 365-394.
  12. Zarosińska, D., Śliwak, J. (2020). Religijność a jakość i trwałość małżeństw żon Anonimowych Alkoholików. Kwartalnik Naukowy Fides et ratio, 1 (41), s. 371-387.
  13. Śliwak, J., Zarosińska, D. Przekonania postkrytyczne a kryzys w wartościowaniu (w recenzji)
  14. Śliwak, J., Zarosińska, D. Uzależnienie od gier komputerowych a samoocena młodzieży gimnazjalnej (w recenzji)
  15. Śliwak, J., Zarosińska, D. Motywacja do zachowań prospołecznych a religijność wolontariuszy (w recenzji)

 

 

DOKTORANCI:

 

Julia Łopuszańska

 
     mgr Julia Łopuszańska

Zainteresowania naukowe:

- intymność i zaufanie w kontekście bliskich związków interpersonalnych

- kształtowanie się bliskich relacji na początkowym etapie związku

- rozprawa doktorska pt: „Zaufanie a intymność w związku narzeczeńskim”

- Teatr Forum w ujęciu psychologicznym

 

Doświadczenie zawodowe:

- pracuje jako psycholog w Środowiskowym Domu Samopomocy „Misericordia” w Lublinie

- realizuje projekty rozwojowe i psychologiczne z osobami niepełnosprawnymi ruchowo oraz chorującymi psychicznie

- zajmuje się prowadzeniem warsztatów dramowych i szkoleń dla różnych grup (młodzież, niepełnosprawni, osoby starsze)

- pracuje metodą Teatru Forum wraz z grupą LUB Drama w Lublinie

 

Publikacje:

  • Łopuszańska, J. (2016). Rola intymności w bliskich związkach. W: Z. Gaś (red.) Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu (s. 37-43). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe.
  • Łopuszańska, J. (2016). Zróżnicowanie narcyzmu i makiawelizmu u osób uzdolnionych plastycznie i u osób o przeciętnych uzdolnieniach. Studia Psychologica.
  • Łopuszańska, J., Sabaj, M. (2016). Taniec lekarstwem ciała, umysłu i relacji. W: J. Leśny, J. Nyćkowiak (red.) Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce. Nauki Humanistyczne i Społeczne. Monografie 2016. Poznań: Wydawnictwo Młodzi Naukowcy.
  • Borowiak, J., Duda, E., (2012). Wychowanie dzieci a tendencje narcystyczne. W: Пасічник, 1. Д., Кралюк, П. М., Кал амаж, Р. В., Шостак, І. В., Шугай, М. А., Штурхецький, С. В., (red.) Студентські наукові записки. Серія "Соціально-політичні науки (s. 189-193). Ви­давництво Національного університету "Острозька академія".
 
 Monika Sabaj      mgr Monika Sabaj - Sidur

Zainteresowania naukowe:

- bliskie związki interpersonalne: funkcjonowanie w bliskich związkach osób z narcystycznymi zaburzeniami osobowości, przemoc psychiczna i emocjonalna w bliskich związkach

- znaczenie środowiska rodzinnego w kszałtowaniu nadziei na sukces i samooceny adolescentów    - arteterapia i jej związek z funkcjonowaniem człowieka                                           

- kreatywność, metody szybkiego uczenia się

 

Staże zagraniczne:

INAVEM - Institut National d'aide aux Victimes et de Médiation, Paryż, Francja;           

Paris Aide aux Victimes, Paryż, Francja;

SIAVIC -Service Intercommunal d'aide aux victimes, Roubaix, Francja;

Art Therapie Virtus, Paryż,Francja;                                   

 

Staże pozwoliły na zapoznanie się z pracą instytucji koordynujących działania pomocowe i mediacyjne na terenie całej Francji oraz świadczące wsparcie psychologiczno-prawnicze dla ofiar ataków terrorystycznych, ofiar przemocy, wypadków, przestępstw itp. Uczestniczyłam w sesjach arteterapii z udziałem ofiar ataków terrorystycznych.

 

Szkolenia i praktyka zawodowa:

- Certyfikat VCC Doradcy Zawodowego;                                                                   

- Certyfikat Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;                                   

- Ponad 200 godz. odbytych szkoleń o tematyce arteterapeutycznej i psychologicznej;   

- Doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi jako psycholog w OREW oraz przedszkolu integracyjnym.                                                   

- Trenerka metod efektywnej nauki i kompetencji społeczno-emocjonalnych oraz prowadząca szkolenia i indywidualne poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych. 

 

 

 

     mgr Sabina Więsyk

 

 

 Zainteresowania naukowe:
  • Rodzina w kryzysie: wewnątrzsystemowe mechanizmy zmierzające do utrzymania spójności, sposoby i rodzaje wdrażanych strategii mających na celu rozwiązanie konfliktów.
  • Specyfika funkcjonowania rodzin z dzieckiem ,,problemowym” (niepełnosprawność, zaburzenia zachowania)
  • Czynniki wpływające na osiąganie satysfakcji z małżeństwa: osobowość, hierarchia wartości, doświadczenia i postawy wyniesione z rodziny pochodzenia, kompetencje społeczne, itp.
  • Dorosły jedynak: jego potrzeby i kompetencje społeczne wobec wyzwań zawodowo-rodzinnych.
  • Zarządzanie sobą w czasie

 

Wykształcenie i odbyte szkolenia:

  • Studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego
  • Studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka
  • Szkolenie: diagnoza, obraz kliniczny, modele leczenia w zaburzeniach psychicznych i rozwojowych u dzieci i młodzieży
  • I Stopień Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
  • Szkoła Trenerów PKR: Kurs Trenerski I stopnia

 

Doświadczenie zawodowe:

  • Terapeuta w Centrum Zdrowia ,,Przyjaźni”: prowadzenie terapii z osobami dorosłymi na dziennym oddziale psychiatrycznym (terapia grupowa i indywidualna)]
  • Psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej: praca z dziećmi w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, przeprowadzanie diagnoz, konsultacji oraz terapii indywidualnych
  • Specjalista do spraw personalnych: doradztwo zawodowe
 
          mgr Jagoda Łokczewska

Zainteresowania naukowe:

- dobrostan psychologiczny mężczyzn;

- zjawisko proaktywności u mężczyzn;

- interesujące mnie zagadnienia rozważam na gruncie  koncepcji zgodności z Ja (ang.self-cocncordance) autorstwa Sheldona i Houser-Marko (2001);

- w swoich badaniach wykorzystuje metodę Projektów Osobistych  Little’a, łącząc podejście idiograficzne z nomotetycznym.

 

Doświadczenie zawodowe:

- obecnie pracuję jako Podinspektor Psycholog w Ośrodku Adopcyjnym w Rzeszowie;

- prowadzę liczne szkolenia z zakresu kompetencji miękkich oraz jestem wykładowcą
na kierunku Psychologia;

- zdobyłam doświadczenie w pracy psychologa w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz w Szkole Podstawowej;

- pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywałam w obszarze HR i rekrutacji pracowników.

 

Certyfikaty i szkolenia:

- Certificate of VCC Fundation – HR SPECJALIST;

- Certificate of VCC Fundation – ENGLISH FOR HUMAN RESOURCE;

- Certificate of VCC Fundation – COACHING;

- Realizator Szkoły dla rodziców i wychowawców;

- Terapia behawioralna w teorii i praktyce – kurs bazowy;

- Spektrum Zaburzeń Autystycznych – ABC terapeuty.

 

Informacje dodatkowe:

- Stypendystka Miejskiego programu stypendialnego dla studentów i doktorantów Miasta Lublin 2016/2017.

- Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia 2015/2016;

 

Publikacje i konferencje:

- Lachowska, B., Łokczewska, J., Chrzonstowska, A. (2018). Zaangażowanie w pracę
i rodzinę jako źródło dobrostanu psychologicznego mężczyzn. Kwartalnik Naukowych FIDES ET RATIO, 4 (36), 300-319.

- X Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „PSYCHODEBIUTY” – Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 7-8.12.2018r.

- VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Psychologia w Służbie Rodziny”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 18-19.05.2018

Autor: Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
Ostatnia aktualizacja: 25.06.2020, godz. 13:07 - Sylwia Gwiazdowska-Stańczak