Projekt "Rozpoznawanie pytań retorycznych w języku chińskim klasycznym" ma na celu przeprowadzenie szczegółowych badań nad pytaniami retorycznymi w języku chińskim klasycznym, ze szczególnym naciskiem na zagadnienie rozpoznawania ich. Żeby zrealizować zakładany cel planowany jest zakup książek naukowych skupiających się na gramatyce języka chińskiego klasycznego, w miarę możliwości na zagadnieniu pytań retorycznych oraz innych pozycji wymaganych do przeprowadzenia badań, takich jak słowniki i opracowania konkretnych dzieł. Lektura zakupionej literatury pozwoli przeprowadzić wstępne badania nad tematem, po których zostaną wyselekcjonowane aspekty wymagające dalszej pracy.

 

Następnym etapem projektu jest odbycie kwerendy bibliotecznej w renomowanym ośrodku naukowym w Chinach, który będzie w stanie zapewnić wgląd w specjalistyczną literaturę oraz możliwość konsultacji ze specjalistami, co pomoże w rozwiązaniu zgromadzonych w poprzednim etapie problemów badawczych. Jeśli żaden z ośrodków naukowych w Chinach, do których zostanie wystosowana prośba o zgodę na odbycie kwerendy, nie wyrazi na taką zgody, albo sytuacja pandemiczna nie pozwoli na wyjazd do Chin, planowane jest odbycie serii kwerend bibliotecznych na terenie Europy. Jeśli żaden z europejskich ośrodków naukowych, do których zostanie wystosowana prośba o zgodę na odbycie kwerendy, nie wyrazi na taką zgody, albo sytuacja pandemiczna nie pozwoli na wyjazd w obrębie terytorium Europy, planowane jest wystosowanie próśb o możliwość konsultacji do czołowych badaczy języka chińskiego klasycznego wewnątrz kraju i odbycie z nimi spotkań. Jeśli żaden z badaczy nie wyrazi zgody, albo sytuacje pandemiczna nie pozwoli na spotkania, planowane jest zwrócenie się z prośbą do Ministerstwa o przeniesienie całości lub części przeznaczonego na delegację budżetu na rzecz zakupu i sprowadzenia dodatkowych książek.

 

Ostatni etap projektu stanowi opracowanie artykułu naukowego, zakładającego analizę pytań retorycznych w języku chińskim klasycznym zarówno pod względem gramatycznym jak i kontekstowym. Motywem przewodnim planowanego artykułu jest zapewnienie czytelnikowi pomocy w rozpoznawaniu pytań retorycznych. Ze względu na znaczne różnice w gramatyce języka i tematyce tekstów, które miały miejsce w ciągu historii rozwoju języka chińskiego klasycznego. Artykuł skupić ma się na wybranym okresie twórczości lub dziele napisanym w tym języku. Wybór okresu lub dzieła uzależniony będzie od tematyki zakupionej literatury oraz wiedzy zdobytej w trakcie badań.

 

Łącznie projekt potrwa 12 miesięcy.

 

Dzięki realizacji projektu wypełniono zakładane efekty i rezultaty projektu:

 

  • opracowano jeden artykuł naukowy na temat rozpoznawania pytań retorycznych w języku chińskim klasycznym w wybranym okresie lub dziele: pobierz plik PDF;
  • poszerzono wiedzę dotyczącą pytań retorycznych w języku chińskim klasycznym przez członków Koła Naukowego Studentów Sinologii KUL;
  • zwiększono dostępność literatury dotyczącej języka chińskiego klasycznego dla użytkowników biblioteki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Piotr Siemaszko
Ostatnia aktualizacja: 27.06.2023, godz. 07:57 - Piotr Siemaszko