W dniach 17-18 kwietnia 2024 r. na Krzemienieckiej Regionalnej Akademii Humanistyczno-Pedagogicznej (Ukraina) odbyła się I Międzynarodowa Naukowo-Praktyczna Konferencja „Altitudi Mundi Spiritualis”, w której wzięło udział kilkadziesięcioro naukowców z kilkunastu ośrodków akademickich z Ukrainy, Polski, Słowacji, Austrii, Litwy i Wielkiej Brytanii. Współorganizatorem wydarzenia był Instytut Nauk o Sztuce KUL, który reprezentowali:
1. ks. dr hab. Piotr Wiśniewski, prof. KUL: Polska pieśń kościelna – tropy wielkanocne.
2. dr Andrzej Gładysz: Muzyczny aspekt parafialnych obchodów religijnych w dwudziestoleciu międzywojennym (przykład diecezji tarnowskiej)
3. ks. dr Dariusz Sobczak: Inspirowana chorałem gregoriańskim msza ks. Brunona Schmidta (1895-1961)
4. mgr Angelika Chęć: Obraz Chrystusa w cyklu kantat pasyjnych Sechs geistliche Betrachtungen des leidenden und sterbenden Jesu, aus der Leidens-Geschichte der heiligen vier Evangelisten gezogen Gottfrieda Heinricha Stölzela (1690–1749)
5. mgr Magdalena Chmiel: Motet jako muzyczny środek przekazu religijnej treści w ujęciu Ernesta Chaussona (1855-1899)
6. mgr Alicja Habza: Pieśni w sanktuarium maryjnym w Wąwolnicy jako kulturowy wyraz pobożności ludu. Konteksty, przemiany, współczesna recepcja
7. ks. mgr Dorian Figołuszka: Pieśń mszalna: Przy obchodzie… historia, modyfikacje i współczesna praktyka
8. lic. Weronika Kurek: Muzyka religijna w Lublinie przed I wojną światową w świetle „Kuriera Lubelskiego”
9. lic. Anna Małek: Ideologia komunistyczna jako równoważnik religii na przykładzie muzyki Korei Północnej
Planowana jest publikacja drukowana oraz online zawierająca materiały z s

Autor: Urszula Jankiewicz-Dzierżak
Ostatnia aktualizacja: 18.04.2024, godz. 14:16 - Urszula Jankiewicz-Dzierżak