Aktualności / Wydarzenia

O lekcjach religii i debacie, której nie ma

Czy jest to tak merytorycznie i esencjonalnie debata, czy interesują kogoś udzielane odpowiedzi – pyta w odniesieniu do prowadzonych właśnie rozmów w kwestii lekcji religii w szkołach dr hab. Michał Wyrostkiewicz, profesor KUL z Instytutu Nauk Teologicznych. W najnowszym odcinku KULminacji Słów odpowiadamy też na pytanie czy lekcje religii stoją w kontrze do lekcji etyki.


Program zaczynamy jednak od zdefiniowania z czym tak naprawdę mamy do czynienia w szkołach, czy z lekcjami religii, czy może jednak z katechezą, bo nie są to wcale tożsame sformułowania. Dalej pada ważne pytanie, czy dzieci na lekcjach religii powinny być oceniane standardową skalą ocen jak na innych przedmiotach. – Nie oceniany czy dziecko chodzi do kościoła czy nie chodzi (...) Oceniamy to, jak się nauczyło pewnej wiedzy – odpowiada prof. Michał Wyrostkiewicz.
Najważniejszą jednak kwestią w sprawie, której szukamy odpowiedzi i rozwiązania jest to co będzie dalej z lekcjami religii w szkole. Czy nie zmierzamy przypadkiem w kierunku ich wyeliminowania z nauczania? – Odnowił się mylny konflikt między tym co rozumowe, a tym co wynika z religii. Nie ma takiego konfliktu – wskazuje prof. Wyrostkiewicz i dodaje, że niestety idziemy w kierunku odcięcia tego co religijne „w kierunku pokazania, że człowiek nie potrzebuje religii i wiary, bo ta ma nie pozwalać się rozwijać”.
Zapraszamy na najnowszy odcinek KULminacji Słów.