Aktualności

Trwa rekrutacja do Szkoły Doktorskiej KUL

Od 3 lipca można już rekrutować się do Szkoły Doktorskiej KUL. W tym roku do 11 dotychczasowych dyscyplin, w ramach których możliwe jest odbywanie kształcenia, dołączyły 3 kolejne: ekonomia i finanse, nauki biologiczne oraz nauki o polityce i administracji.

W tegorocznej rekrutacji na rok akademicki 2023/2024 Szkoła Doktorska KUL przewidziała przyjęcie 42 osób. Na każdą z 14 dyscyplin (filozofia, nauki teologiczne, historia, językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o sztuce, nauki prawne, prawo kanoniczne, nauki socjologiczne, pedagogika, psychologia, ekonomia i finanse, nauki biologiczne, nauki o polityce i administracji) przypadają trzy miejsca, przy czym dwa z nich są objęte wewnętrznym konkursem w danej dyscyplinie, a trzecie trafia do ogólnej puli uniwersyteckiej, z której są one przyznawane w zależności od pozycji kandydata na liście rankingowej.

Aby zostać doktorantem Szkoły Doktorskiej KUL należy wziąć udział w rekrutacji i do 28 sierpnia br. złożyć wymagane dokumenty, w tym opis propozycji Indywidualnego Projektu Badawczego (szczegóły na stronie https://kandydat.kul.pl w zakładce „Szkoła Doktorska” lub na https://phd.kul.pl).

Wkrótce do obecnych dyscyplin dołączą kolejne trzy: nauki biblijne, nauki o rodzinie oraz biologia medyczna, ale najprawdopodobniej nie nastąpi to w najbliższym roku akademickim 2023/2024 – informuje dyrektor Szkoły Doktorskiej KUL dr hab. Krzysztof Mielcarek, prof. KUL.

Kształcenie w Szkole trwa 4 lata. Zajęcia realizowane są stacjonarnie w dwóch ścieżkach językowych – polskiej i angielskiej. Doktoranci jako młodzi naukowcy w ramach realizacji programu kształcenia zobowiązani są do prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji oraz angażowania się w inne aktywności. Mają także pełne prawa doktoranckie oraz otrzymują stypendium doktoranckie.

Cały zamysł szkoły jest oparty na koncepcji świątyni, której filary stanowią cztery kolumny. Po pierwsze są to kompetencje akademickie, gdzie nacisk kładziemy przede wszystkim na dwie kwestie: zdolność dzielenia się swoimi wynikami badań – chodzi tu głównie o wartościowe publikacje, bardzo istotny element dzisiejszego dialogu naukowego – oraz na równie fundamentalny składnik, którym jest biegłość w pisaniu wniosków grantowych. Druga kolumna odpowiada za upowszechnianie wiedzy, w ramach której rozwijane są umiejętności wykładowe doktoranta, zarówno na poziomie akademickim, jak i popularyzatorskim. Kolumna trzecia reprezentuje kompetencje metodologiczne – zależy nam na wykształceniu w młodym naukowcu świadomości, że jego cząstka wiedzy jest umieszczona w szerszym kontekście i wymaga systematycznych, przemyślanych działań. Ostatnia kolumna symbolizuje kompetencje specjalistyczne – staramy się zapoznać doktoranta z procedurami, które umożliwiają dialog z większą liczbą dyscyplin i pomogą w kompetentnym przygotowaniu i realizacji IPB – wyjaśnia szczegółowo dr hab. Krzysztof Mielcarek, prof. KUL.

W konstrukcji każdej kolumny można wyodrębnić trzy części, każdej z nich odpowiada specyficzny rodzaj zajęć: a) baza – zajęcia obowiązkowe, wspólne dla wszystkich doktorantów; b) trzon – zajęcia do wyboru, w tym interdyscyplinarne; c) kapitel – aktywność własna doktoranta. Tak, jak na takiej samej bazie mogą być budowane różne trzony i kapitele, tak duży wybór różnych zajęć i form aktywności pozwala na zindywidualizowanie programu, stosownie do potrzeb doktoranta.

 

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II prowadzi Szkołę Doktorską KUL od 2019 roku. Jest to jednostka interdyscyplinarna, która pozwala na rozpoczęcie kariery naukowej i uzyskanie stopnia doktora w jednej z 14 wymienionych wyżej dyscyplin.