1. (Rec.) Franciszek Bargieł SJ. Stanisław Szadurski SJ (1726-1789). Przedstawiciel uwspółcześnionej filozofii scholastycznej (Kraków 1978). "Roczniki Filozoficzne" 29:1981 z. 1 s. 239-243. [JSTOR]
  2. Filozofia Boga w okresie oświecenia. "Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego" 32:1989 nr 1-4 (125-128) s. 29-48.
  3. Historiografia filozoficzna. W: Historiografia. Red. J. Walkusz. Lublin 1992 s. 23-36.
  4. Oświeceniowy renesans etyki. Dydaktyka filozofii moralnej w polskim szkolnictwie kościelnym na tle europejskim. "Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego" 35:1992 nr 1-2 (137-138) s. 33-62.
  5. (Red. - zastępca redaktora naczelnego i współredaktor działu filozofia teoretyczna) Encyklopedia Katolicka. T. 6. Lublin 1993 kol. 1455.
  6. Gramatyka. W: tamże kol. 34-36.
  7. Häberlin Paul. W: tamże kol. 442-443.
  8. Habitus. W: tamże kol. 447-448.
  9. Haecceitas. W: tamże kol. 465.
  10. Handelsmann Marceli. W: tamże kol. 536-537.
  11. Harmonia. W. tamże kol. 564-566.
  12. (Współautor) Heidegger Martin. W: tamże kol. 626-30.
  13. (Współautor) Henryk z Gandawy. W: tamże kol. 708-712.
  14. Herder Johann Gottfried. W: tamże kol. 747-749.
  15. (Współautor) Hermes Georg. W: tamże kol. 784-585.
  16. Hessen Sergiusz. W: tamże kol. 818-819.
  17. Heteronomia. W: tamże kol. 821-822.
  18. (Współautor) Hibernacja. W: tamże kol. 834-835.
  19. (Współautor) Hierarchia. Dzieje i rodzaje. W: tamże kol. 838-844.
  20. (Współautor) Higiena. W: tamże kol. 862-864.
  21. (Współautor) Hildebrand Dietrich von. W: tamże kol. 875-878.
  22. Hipokrates. W: tamże kol. 915.
  23. (Współautor) Hipostatyczna Unia. W: tamże kol. 919-924.
  24. (Współautor) Historiografia filozoficzna. W: tamże kol. 972-980.
  25. Homines intelligentiae. W: tamże kol. 1181-1182.
  26. (Współautor) Hominizacja. W aspekcie filozoficznym i społeczno-kulturowym. W: tamże kol. 1182-1184.
  27. Hominizm. W: tamże kol. 1184.
  28. Homologia. W: tamże kol. 1188.
  29. Hönigswald Richard. W: tamże kol. 1200-1201.
  30. (Współautor) Hugon ze św. Wiktora. Myśl filozoficzna. W: tamże kol. 1292-1296.
  31. (Współautor) Humanizacja. W: tamże kol. 1309-1311.
  32. Humboldt Aleksander von. W: tamże kol. 1320-1321.
  33. (Współautor) Humor. W: tamże kol. 1327-1330.
  34. Hypatia. W: tamże kol. 1371.
  35. (Współautor) Idea. W: tamże kol. 1389-1392.
  36. (Współautor) Idealizm. W: tamże kol. 1394-1399.
  37. (Współautor) Identyfikacja. W: tamże kol. 1403-1405.
  38. Ideoegzystencjalizm. W: tamże kol. 1405-1406.
  39. (Współautor) Ideologia. W: tamże kol. 1406-1425.
  40. (Współautor) Igel Salomon. W: tamże kol. 1439-1440.
  41. (Współautor) Ignorancja. W: tamże kol. 1453-1456.
  42. Koncepcja "filozofii chrześcijańskiej" w pismach polskich pijarów w okresie oświecenia. Uwagi metodologiczno-historyczne. "Roczniki Filozoficzne" 41:1993 z. 1 s. 125-155. [JSTOR]
  43. Przyrodoznawstwo w polskim szkolnictwie kościelnym okresu oświecenia. W: tamże z. 3 s. 87-109. [JSTOR]
  44. Wspólne dzieło: Encyklopedia Katolicka. "Przegląd Uniwersytecki" 5:1993 nr 5(25) s. 17.
  45. Droga do Katedry Historii Filozofii w Polsce. W: tamże 6:1994 nr 5(31) s. 22.
  46. Encyklopedia katolicka czyli powszechna. Rozmowa z ks. dr. Janem Walkuszem i ks. dr. Stanisławem Janeczkiem, zastępcą redaktora naczelnego Encyklopedii Katolickiej. "Biuletyn Katolickiej Agencji Informacyjnej" 1994 nr. 24 s. 16-18.
  47. Ideały wychowawcze i dydaktyczne w szkolnictwie pijarskim a "oświecenie chrześcijańskie". Próba syntezy. "Nasza Przeszłość" 49:1994 nr 82 s. 115-161.
  48. Oświecenie chrześcijańskie. Z dziejów polskiej kultury filozoficznej. Lublin 1994 ss. 126.
  49. Spór o rolę wolffianizmu w polskim oświeceniu. Antoni Wiśniewski SP a Christian Wolff. "Roczniki Filozoficzne" 42:1994 z. 1 s. 81-120. [JSTOR]
  50. Istota filozofii i jej funkcje w ideale wychowawczo-dydaktycznym doby polskich reform w poł. XVIII wieku. W: Filozofia i religia w kulturze narodów słowiańskich. Red. T. Chrobak, Z. Stachowski. Rzeszów 1995 s. 103-112.
  51. Nauczanie antropologii filozoficznej w okresie oświecenia. "Studia Philosophiae Christianae" 31:1995 fasc. 1 s. 127-141.
  52. Uwagi o nauczaniu antropologii filozoficznej w okresie oświecenia. W: In Te Domine speravi. Księga pamiątkowa poświęcona Księdzu Arcybiskupowi Bolesławowi Pylakowi Metropolicie Lubelskiemu. Lublin 1996 s. 57-68.
  53. Sławni Wilnianie - mistrzowie mądrości. "Przegląd Uniwersytecki" 7:1995 nr 6(36) s. 20-21.
  54. Sławni Wilnianie - mistrzowie mądrości. "Niedziela" 38:1995 nr 50A s. 20 (skrót poz. 53).
  55. (Recenzja) Roman Darowski SJ. Filozofia w szkołach jezuickich w Polsce w XVI wieku. "Roczniki Filozoficzne" 43:1995 z. 1 s. 256-262. [JSTOR]
  56. (Recenzja) Jerzy Burchardt. Kosmologia i psychologia Witelona. Wrocław 1991. "Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego" 38:1995 nr 3-4 s. 158-163.
  57. Ksiądz Profesor Doktor Józef Iwanicki (1902-1995). "Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego" 38:1995 nr 3-4 s. 249-251.
  58. Logika a teoria poznania. Podręczniki logiki w Polsce w dobie reform oświeceniowych na tle europejskim. "Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej" 41:1996 s.75-104.
  59. Ideologizacja filozofii i religii. "Przegląd Uniwersytecki" 9:1997 nr1(45) s. 14-15,18.
  60. Ideologizacja filozofii. "Ateneum Kapłańskie" 128:1997 nr 3(529) s. 470-476.
  61. Marksizm idzie ... . "Człowiek w Kulturze" nr 9 Lublin 1997 s. 222-232.
  62. Marksizm idzie... "Edukacja Filozoficzna" 1997 nr 23 s. 376-379.
  63. Uwaga - Ideologizacja Olimpiady Filozoficzne. "Ku Nowej Polsce" nr 1(2) 26 stycznia 1997 s. 32.
  64. The Christian Enlightenment. A Study in the History of Polish Philsophical Culture. "Forum Philosophicum" 2:1997 s. 291-295.
  65. (Redakcja - współredaktor działu filozofia teoretyczna) Encyklopedia Katolicka. T. 7. Lublin 1997 kol. 1455.
  66. (Współautor) Iluminacja. W: Encyklopedia Katolicka. T. 7 kol. 33-39.
  67. (Współautor) Iluminizm. W: tamże kol. 39-43.
  68. Immanencja. W: tamże kol. 69-71.
  69. (Współautor) Immanentyzm. W: tamże kol. 73-77.
  70. Immaterializm. W: tamże kol. 77-78.
  71. Immortalizm. W: tamże kol. 83.
  72. Imperializm. W: tamże kol. 91-92.
  73. (Współautor) Indywidualizm. W: tamże kol. 176-177; 181-183.
  74. (Współautor) Inicjacja. W: tamże kol. 211-222.
  75. (Współautor) Inkarnacjonizm. W: tamże kol. 226-230.
  76. Inkontrologia. W: tamże kol. 230.
  77. (Współautor) Inkulturacja. W: tamże kol. 234-237.
  78. (Współautor) Innowacja. W: tamże kol. 257-259.
  79. Interakcjonizm. W: tamże kol. 369-371.
  80. (Współautor) Internacjonalizm. W: tamże kol. 382-383.
  81. (Współautor) Intuicjonizm. W: tamże kol. 405-410.
  82. Iwanicki Józef. W: tamże kol. 568-569.
  83. Jakubanis Henryk. W: tamże kol. 732-733.
  84. Jakubisiak Augustyn. W: tamże kol. 734-735.
  85. Jankowski Józef Emmanuel. W: tamże kol. 974-975.
  86. (Współautor) Januszowski-Ohm Ferdynand. W: tamże kol. 1006-1007.
  87. Jaroński Feliks. W: tamże kol. 1042-1043.
  88. Jasinowski Bogumił. W: tamże kol. 1063-1064.
  89. (Współautor) Jezus Chrystus. W: tamże kol. 1287-1442.
  90. Oświeceniowa reforma szkolna. Otwartość kulturowa i wierność chrześcijańskiej tradycji. W: Sesja naukowa z okazji 400-lecia szkół pijarskich na świecie. Warszawa 1997 s. 32-49.
  91. Życzenia od przyjaciół. Przemówienie przedstawiciela TP KUL - 19 X 1997. "Przegląd Uniwersytecki" 9:1997 nr 6(50) s. 13.
  92. Jan Śniadecki - wolność czy wolna wola? W: Wolność we współczesnej kulturze. Materiały V Światowego Kongresu Filozofii Chrześcijańskiej KUL - Lublin 20-25 sierpnia 1996. Lublin 1997 s. 399-410.
  93. Uniwersytet Katolicki na Węgrzech. "Przegląd Uniwersytecki" 10:1998 nr 1(51) s. 14-15.
  94. Studium filozofii na Słowacji. "Przegląd Uniwersytecki" 10:1998 nr 1(51) s. 22.
  95. Czym była oświeceniowa "philosophia recentiorum". "Kwartalnik Filozoficzny" 26:1998 z. 1 s. 115-128.
  96. (Artykuł recenzyjny) Ideologizacja Olimpiady Filozoficznej. W: "Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego" 40:1997 nr 3-4(159-160) s. 164-180.
  97. Filozofia na KUL-u. Nurty - osoby - idee. Lublin 1998 ss. 179.
  98. Wolność czy wolna wola. Jan Śniadecki - między tradycją a nowożytnością. W: Dwór, plebania, rodzina chłopska. Szkice z dziejów wsi polskiej XVII i XVIII wieku. Red. M. Ślusarska. Warszawa 1998 s. 145-156.
  99. Ksiądz Biskup Profesor Stanisław Wielgus. Sylwetka uczonego. "Przegląd Uniwersytecki" 11:1999 nr 4(60) s. 13-16.
  100. Was war die "philosophia recentiorum"?. "Acta Mediaevalia" 12:1999 s. 235-249.
  101. (Recenzja) Jerzy Burchardt. Kosmologia i psychologia Witelona. Wrocław 1991. "Acta Mediaevalia" 12:1999 s. 456-461.
  102. Filozofia w KUL - ciągłość i rozwój. W: Nauka i wiara. 80 lat Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Red. A. Szostek. Lublin 1999 s. 69-87.
  103. Antoni Popławski SchP a problem religii w szkołach Komisji Edukacji Narodowej.W: W kręgu dziejów Kościoła i rodziny franciszkańskiej. Red. R. Prejs. Warszawa 1999 s. 99-114.
  104. Towarzystwo Przyjaciół KUL - ostoja uniwersytetu. "Gość Niedzielny" 76:1996 nr 49 (wersja lubelska) s. 22.
  105. Ksiądz Biskup Profesor Stanisław Wielgus. Zarys postaci uczonego. "Polska Akademia Nauk Oddział w Lublinie. Biuletyn Informacyjny" 1999 nr 4 s. 30-36.
  106. Der Streit um die Rolle des Wolffianismus in der polnischen Aufklärung. "Verbum. Analecta Neolatina" 1999 nr 2 s. 39-52 [Węgry].
  107. Uroczyste zakończenie studium filozofii i teologii na Słowacji. "Przegląd Uniwersytecki" 12:2000 nr 1(63) s. 13-14.
  108. "Fides et ratio" w podręcznikach epoki oświecenia. "Studia Sandomierskie" 6:1990-96 [właściwe 2000] s. 101-112.
  109. Ciągłość i rozwój. Osiemdziesiąt lat filozofii na KUL-u. "Roczniki Filozoficzne" 47:1999 z. 2 s. 145-159. [JSTOR]
  110. Biogram Kazimierza Narbutta, tłumaczenie fragmentu jego rękopiśmiennych wykładów z zakresu filozofii Institutiones philosophiae eclecticae (1764/65) oraz wybór fragmentów Z filozofii wybrane zdania (Wilno 1771). W: 700 lat myśli polskiej. T. 4. Filozofia i myśl społeczna w latach 1700-1830. T. 1. Okres saski 1700-1763. Wybrał i oprac. M. Skrzypek. Warszawa 2000 s. 395-398 (wstęp) 398-407, 426-429, 469-471.
  111. (Oprac.) Katedra Historii Filozofii w Polsce. W: Księga jubileuszowa na 50-lecie Wydziału Filozofii KUL. Lublin 2000 s. 184-207.
  112. (Recenzja) Roman Darowski SJ. Filozofia w szkołach jezuickich w Polsce w XVI wieku. ldquo;Acta Mediaevalia" 13:2000 s. 358-365 (toż poz. 55).
  113. Philosophy at the Catholic University of Lublin (KUL). Trends - People - Ideas."Forum Philosophicum" 5:2000 s. 7-20.
  114. (Redakcja - współredaktor działu filozofia teoretyczna) Encyklopedia Katolicka. T. 8. Lublin 2000 kol. 1455.
  115. Katolicki Uniwersytet Lubelski - Wydział Filozofii. W: Encyklopedia Katolicka. T. 8. kol. 1182-1183.
  116. Głos w dyskusji po referacie prof. S. Borzyma [sympozjum "Filozofia polska XX wieku"]. "Kwartalnik Filozoficzny" 28:2000 [druk 2001] z. 4 s. 50-56.
  117. (Recenzja) Roman Darowski. Studies in the Philosophy of the Jesuits in Poland in the 16th to 18th Centuries. Ignatianum, School of Philosophy and Education, Kraków 1999 [druk 2001]. "Kwartalnik Filozoficzny" 28:2000 [2001] s. 221 -227.
  118. (Recenzja) Roman Darowski. Studia z filozofii jezuitów w Polsce XVII i XVIII wieku. Kraków 1998. "Wiek Oświecenia" 16:2000 [2001] s. 161-175.
  119. 119. (Recenzja) Kazimierz Puchowski. Edukacja historyczna w jezuickich kolegiach Rzeczypospolitej 1565-1773. Gdańsk 1999. "Wiek Oświecenia" 16:2000 [2001] s. 191-201.
  120. "Świecki" charakter Komisji Edukacji Narodowej? Uwagi na marginesie lektur z historii szkolnictwa. W: Divina et Humana. Księga jubileuszowa w 65. rocznicę urodzin Księdza Profesora Henryka Misztala. Red. A. Dębiński, W. Bar. P. Stanisz. Lublin 2001 s. 745-769.
  121. Die polnische philosophische Kultur in der Mitte des 18. Jahrhunderts und christliche Aufklärung. W: Churches - States - Nations in the Enlightenment and in the Nineteenth Century. Red. M. Filipowicz. Lublin 2000 [2001] s. 36-41.
  122. O szkole jezuickiej inaczej. Renesansowy fundament tradycyjnej szkoły humanistyczno-filozoficznej. "Roczniki Teologiczne" 47:2000 z. 4 s. 47-80.
  123. Kompendium jezuitów polskich XX wieku. "Przegląd Uniwersytecki" 13:2001 nr 5(73) s. 20.
  124. O stereotypie szkoły jezuickiej. Uwagi komparatystyczne. W: In Christo Redemptore. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Jerzego Misiurka. Lublin 2001 s. 363-384.
  125. Z badań nad przyrodoznawstwem w szkołach Komisji Edukacji Narodowej. W: Wierność rzeczywistości. Księga Pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy naukowej na KUL O. prof. Mieczysława A. Krąpca. Lublin 2001 s. 699-712.
  126. Epistemologia w dydaktyce fizyki Komisji Edukacji Narodowej. "Roczniki Filozoficzne" 50:2002 z. 1 s. 203-262. [JSTOR]
  127. Miejsce filozofii w "Encyklopedii Katolickiej". Teoria i praktyka. Leksykografia chrześcijańska na progu trzeciego tysiąclecia. Red. B. Migut. Lublin 2001 s. 101-117.
  128. (Redakcja - współredaktor działu filozofia teoretyczna) Encyklopedia Katolicka. T. 9. Lublin 2002 kol. 1455.
  129. Komisja Edukacji Narodowej. W: tamże kol. 449-455.
  130. Kołłątaj Hugo. W: tamże kol. 412-417.
  131. Konarski Stanisław. W: tamże kol. 532-536.
  132. W kręgu historii filozofii chrześcijańskiej (Rec.: Zdzisław Pawlak. Neoscholastyka i formy jej kontynuacji. Studium analityczno-krytyczne twórczości filozofów włocławskich XX wieku. Włocławskie Wydawnictwo Diecezjalne. Włocławek 2001 ss. 326). "Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego" s. 45:2001 nr 3-4(175-176) s. 114-126.
  133. (Współautor) Gramatyka. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 4. Lublin 2003 s. 76-79.
  134. Häberlin Paul. W: tamże s. 158-159.
  135. (Współautor) Heidegger Martin. W: tamże s. 302-306.
  136. (Współautor) Henryk z Gandawy. W: tamże s. 345-347.
  137. Heteronomia. W: tamże s. 414-415.
  138. (Współautor) Historiografia filozoficzna. W: tamże s. 500-508.
  139. (Współautor) Hugon ze św. Wiktora. W: tamże s. 620-624.
  140. (Współautor) Humor. W: tamże s. 669-672.
  141. (Współautor) Idea. W: tamże s. 717-719.
  142. Dejiny novovekej a súčasnej filozofie. Ružomberk 2003 ss. 187.
  143. Logika czy epistemologia? Historycznofilozoficzne uwarunkowania nowożytnej koncepcji logiki. Wydawnictwo KUL. Lublin 2003.
  144. (Recenzja) R.W. Wołoszyński. Między tradycją a reformą. Nauczyciele w Polsce XVIII wieku. Wydawnictwo Filii kieleckiej WSP w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2000 (ss. 9 - "Wiek Oświecenia" 19:2003 s. 194-199).
  145. Witalistyczno-mechanistyczna koncepcja życia w podręcznikach Komisji Edukacji Narodowej. W: Z potrzeby serca. Red. Z. Krzyszowski i in. Lublin 2004 s. 98-116.
  146. Jakubanis Henryk. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 5. Lublin 2004 s. 183-184.
  147. Jankowski Józef Emmanuel. W: tamże s. 250.
  148. (Współautor) Kołłątaj Hugo. W: tamże s. 422-727.
  149. Komisja Edukacji Narodowej. W: tamże s. 744-749.
  150. Konarski Stanisław. W: tamże s. 761-765.
  151. (Autoprezentacja) S. Janeczek. Logika czy epistemologia? Historycznofilozoficzne uwarunkowania nowożytnej koncepcji logiki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
  152. Lubelska Szkoła Filozofii Klasycznej. w: Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych 16:2004 s. 203-210.
  153. (Redakcja - współredaktor działu filozofia teoretyczna) Encyklopedia Kato­lic­ka. T. 10. Lublin 2004 kol. 1424.
  154. Lelewel Joachim. W: tamże kol. 727-731.
  155. Libelt Karol. W: tamże kol. 943-946.
  156. Koncepcja dydaktyki logiki w ujęciu Jeana Alexisa Borrelly'ego. W: Philosophia rationis magistra vitae. Red. J. Bremer, R. Janusz. T. 2. Kraków 2005 s. 146-163.
  157. Dydaktyka filozofii w szkolnictwie europejskim (koncepcje filozofii a sposoby jej upowszechniania). "Summarium. Sprawozdania Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego" 33:2004 [2005] s. 5-24.
  158. Biskup Profesor Stanisław Wielgus. Uczony - organizator nauki - prorok i świadek Odwiecznej Mądrości i Miłości. "Acta Mediaevalia" 18:2005 s. 7-41.
  159. Między nowożytnym arystotelizmem chrześcijańskim a drugą scholastyką. Rozważania o naturze i uwarunkowaniach kategorializacji w historii filozofii. "Acta Mediaevalia" 18:2005 s. 193-212.
  160. (Recenzja) Bogusław Paź, Epistemologiczne założenia ontologii Christiana Wolffa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002, ss. 311. "Roczniki Filozoficzne" 53:2005 nr 1 s. 369-373. [JSTOR]
  161. (Artykuł recenzyjny) Portrety polskich filozofów i historyków filozofii XX wieku. K. Michalski - J. Legowicz - W. Tatarkiewicz - J. Bocheński. "Kwartalnik Filozoficzny" 33:2005 z. 2 s. 139-150.
  162. Lelewel Joachim. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 6. Lublin 2005 s. 303-307.
  163. Libelt Karol. W: tamże s. 386-390.
  164. Filozofia tzw. drugiej scholastyki w nowożytnej szkole wyznaniowej a kultura renesansu. W: Filozofia i czas przeszły. Profesorowi Czesławowi Głombikowi w 70. rocznicę urodzin. Red. B. Szotek, A.J. Noras. Katowice 2005 s. 318-329.
  165. Szkoła jezuicka a szkoła renesansowa. Regres czy twórcza kontynuacja? W: "Rocznik Wydziału Pedagogicznego". "Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie" 2005 s. 191-208.
  166. Teoria nauki w ujęciu J. le Ronda d'Alemberta. Między empiryzmem, racjonalizmem i intuicjonizmem. W: Philosophia vitam alere. Prace dedykowane Profesorowi Romanowi Darowskiemu SJ. Kraków 2005 (właściwe 2006) s. 199-212.
  167. Etycy z KUL chcą pomóc szkole. Rozmowa z ks. Prof. Stanisławem Janeczkiem [Paweł Reszka]. "Gazeta Wyborcza. Lublin" 28.04.2006 r. s. 4.
  168. Od rozbudzonych nadziei po dewastację systemu oświaty. Przegląd projektów i reform edukacyjnych we Francji w XVIII wieku. "Społeczeństwo i Rodzina" 2:2006 nr 2(7) s. 72-84; nr 3(8) s. 84-96.
  169. Lubelska Szkoła Filozofii Klasycznej. "Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych" 18:2006 s. 143-159.
  170. Narbutt Daniel, Kazimierz. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 7. Lublin 2006 s. 497-500.
  171. Z dziejów bawarskich reform szkolnych doby oświecenia. W: Ius et fides. Księga jubileuszowa z okazji siedemdziesiątych urodzin profesora Jana Świtki. Red. T. Guz, M.. Kuć. Lublin2006 s. 139-152.
  172. Czy szkoła jezuicka zaprzepaściła zdobycze humanizmu? Uwagi na marginesie lektur z dziejów kultury polskiej. W: Historia świadectwem czasów. Księdzu Profesorowi Markowi Tomaszowi Zahajkiewiczowi. Red. W. Bielak, S. Tylus. Lublin 2006 s. 253-264.
  173. Elementy humanizmu renesansowego w szkole jezuickiej. W: Renesansowy ideał chrześcijanina. Lublin 2006 s. 299-333.
  174. Sylwetka mediewisty. Arcybiskup Stanisław Wielgus jako historyk kultury średniowiecznej. "Nasz Dziennik" 2007 nr 11(2724) s. 15.
  175. Koncepcja dydaktyki logiki w ujęciu Jeana Alexisa Borrelly'ego na tle oświeceniowych reform szkolnych. "Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej" 2006 nr 50-51 s. 111-125.
  176. (Redakcja - współredaktor działu "filozofia teoretyczna") Encyklopedia Katolicka. T. 11. TN KUL. Lublin 2006 kol. 1487.
  177. Lubelska Szkoła Filozofii Klasycznej. W: tamże kol. 29-33.
  178. Sylwetka intelektualna Stanisława Staszica. "Edukacja Filozoficzna" 2007 nr 43 s. 157-172.
  179. Studia na Wydziale Filozofii KUL. "Nasz Dziennik" 5-6 V 2007 r. nr 104(2817); toż "Niedziela" - edycja lubelska 6 V 2007 r. nr 18.
  180. Blaski i cienie oświeceniowych reform szkolnych w monarchii habsburskiej. W: Historia magistra vitae. Księga jubileuszowa Profesora Jerzego Flagi. Red. A. Dębiński i in. Lublin 2007 s. 387-403.
  181. Między filozoficzną historią filozofii a historią kultury. Z rozważań nad metodą historii filozofii w Polsce. "Roczniki Filozoficzne" 60:2007 nr 1 s. 89-108. [JSTOR]
  182. Między pietyzmem a filantropizmem. Niemieckie postulaty pedagogiczne doby oświecenia. "Społeczeństwo i Rodzina" 3:2007 nr 1(10) s. 132-146; nr 3(12) s. 31-45.
  183. Piramowicz Grzegorz Wincenty. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 8. Lublin 2007 s. 236-239.
  184. Radziszewski Idzi Benedykt. W: tamże s. 618-620.
  185. (Redakcja) Informator o studiach na rok akademicki 2007/2008. Lublin 2007 ss. 264.
  186. Historia filozofii a historia intelektualna. Uwagi dotyczące metody historii filozofii w Polsce. W: Historia filozofii polskiej. Dokonania - poszukiwania - projekty. Red. A. Dziedzic i in. Warszawa 2007 s 191-196.
  187. Przejawy refleksji metafizycznej w filozofii Étienne'a Bennota de Condillaca (1715-1780). W: Z dziejów filozoficznej refleksji nad człowiekiem. Księga pamiątkowa ku czci Profesora Jana Czerkawskiego (1939-2007). Lublin 2007 s. 257-274.
  188. Nowożytny arystotelizm chrześcijański. "Humanistyka i Przyrodoznawstwo" 13:2007 s. 7-26.
  189. W duchu humanizmu chrześcijańskiego. "Nasz Dziennik" 7.04.2008 r. nr 82(3099) s. 8-9.
  190. Czterdzieści lat pracy Instytutu Historii Kultury w Średniowieczu. "Acta Mediaevalia"20:2007 s. 5-7.
  191. Stefan Swieżawski jako filozof i historyk filozofii. "Acta Mediaevalia"20:2007 s. 21-35.
  192. (Recenzja) Juliusz Domański. "Scholastyczne" i "humanistyczne" pojęcie filozofii. Kęty. Wydawnictwo Antyk 2005 ss. 391. "Acta Mediaevalia" 20:2007 s. 353-359.
  193. Edukacja oświeceniowa a szkoła tradycyjna. Z dziejów kultury intelektualnej i filozoficznej. Wydawnictwo KUL. Lublin 2008 ss. 340.
  194. (Redakcja) Księga pamiątkowa ku Czci Profesora Stanisława Kiczuka. "Roczniki Filozoficzne" 56:2008 nr 1 s. 5-377.
  195. Jeszcze raz o "początkach nowożytnego arystotelizmu chrześcijańskiego". W: tamże s. 101-121. [JSTOR]
  196. Metodologia historii filozofii w ujęciu Stefana Swieżawskiego. W: Stefan Swieżawski. Filozofia i historia filozofii. Red. T. Klimski. Wydawnictwo UKSW. Warszawa 2008 s. 23-67.
  197. Wydział Filozofii. W: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. 90 lat istnienia. Red. G. Kramarek, E. Ziemann. Lublin2008 s. 89-106.
  198. Idea wyzwalającej wolności w koncepcji katolickiego uniwersytetu. W: Kalendarz akademicki 2009.
  199. Staszic Stanisław Wawrzyniec. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 9. Lublin 2008 s. 176-179.
  200. Wiśniewski Jakub. W: tamże s. 789-791.
  201. (Red.) Informator o studiach na rok akademicki 2008/2009. Lublin 2008 ss. 288.
  202. Filozofia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. "Głos Katolicki" 50:2008 nr 37(2293) s. 8-9.
  203. Z dziejów dydaktyki logiki w szkołach KEN. Claude Buffier SJ. “Roczniki Filozoficzne” 56:2008 z. 2 s. 83-99. [JSTOR]
  204. Z dziejów nowożytnej koncepcji logiki. Propagatorzy poglądów J. Locke’a. "Kwartalnik Filozoficzny" 36:2008 z. 4 s. 95-110.
  205. Źródła logiki Jana Śniadeckiego. Podręczniki P. Mako i K. Scherffera. "Ruch Filozoficzny" 65:2008 nr 3 s. 485-498.
  206. Jeszcze raz o dydaktyce logiki w oświacie Komisji Edukacji Narodowej. Ujęcie É.B. de Condillaca a przepisy i praktyka szkolna. W: W kierunku filozofii klasycznej inspiracje i kontynuacje. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Edwardowi Nieznańskiemu. Red. J. Krokos, K. Świętorzecka, R. Tomanek. Wydawnictwo UKSW. Warszawa 2008 s. 471-483.
  207. (Red. działu „Filozofia”) Encyklopedia katolicka. T. 12. Lublin 2008 (150 arkuszy).
  208. (Red.) Oblicza filozofii XVII wieku. Lublin 2008 (ss. 575).
  209. Między religią a moralnością. Podstawy wychowania w oświeceniowej szkole europejskiej. "Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie" 2008 [właśc. 2009], s. 181-196.
  210. Geneza nowożytnego arystotelizmu chrześcijańskiego. W: tamże s. 477-512.
  211. Kartezjanizm teorii nauki É. Condillaca. W: Filozofia XVII wieku i jej kontynuacje. Red. Z. Drozdowicz. Poznań 2009 s. 203-209.
  212. (Red.) Gaudium in litteris. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Arcybiskupa Stanisława Wielgusa. Lublin 2009 (ss. 1146).
  213. Gaudium in litteris. Ksiądz Arcybiskup Profesor Stanisław Wielgus – uczony i humanista. W: tamże s. 11-34.
  214. Źródła logiki Jana Śniadeckiego. Podręczniki F. Dalhama i I. Wattsa. W: tamże s. 613-621.
  215. Cartesianism in É. Condillac’s Theory of Science. W: Philosophical and Social Thought of the 17th Century. Polish Contemporary Research Perspective. Red. H. Święczkowska. Seria “Studies in Logic, Grammar and Rhetoric” 15(28) s. 61-171.
  216. Laudacja. W: S. Wielgus. Historyczne koncepcje i paradygmaty uniwersytetu oraz jego model na dziś i na jutro. Lublin 2008 s. 15-28.
  217. Wydział jako ośrodek badań naukowych. “Ethos” 22:2009 nr 1-2(85-86) s. 112-120.
  218. (Redakcja) Informator o studiach na rok akademicki 2009/2010. Lublin 2009 ss. 229.
  219. M.A. Krąpiec OP - twórca Lubelskiej Szkoły Filozofii Klasycznej. W: Prawda istnienia. Ku rozumieniu metafizyki M.A. Krąpca OP. Red. J. Tupikowski. Warszawa 2009 s. 29-42.
  220. “Radykalny” racjonalizm Kartezjusza? Z rozważań nad historią teorii nauki. W: In persona Christi. Księga na 80-lecie Księdza Profesora Czesława S. Bartnika. T. 2. Red. K. Góźdź. Lublin 2009 s. 7-17.
  221. (Redakcja) Ks. Idzi Benedykt Radziszewski. Pisma. Red. S. Janeczek, M. Maciołek, R. Charzyński. Lublin 2009 ss. 588.
  222. Ksiądz Idzi B. Radziszewski - filozof i założyciel Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II. W: Ks. Idzi Benedykt Radziszewski. Pisma. Red. S. Janeczek, M. Maciołek, R. Charzyński. Lublin 2009 s. 7-21.
  223. Dostojeństwo uczonego. Słowo Dziekana Wydziału Filozofii KUL. W: Uroczystość odnowienia doktoratu Profesora Władysława Stróżewskiego. Lublin 2009 s. 5-7.
  224. Zofia Józefa Zdybicka USJK - Urszulanka na katedrze profesorskiej. Słowo Dziekana Wydziału Filozofii. W: Filozofia o religii. Prace dedykowane Siostrze Profesor Zofii Józefie Zdybickiej. Red. W. Dłubacz. Lublin 2009 s. 13-15.
  225. “Druga scholastyka” czy “nowożytny arystotelizm chrześcijański”? W: tamże s. 183-191.
  226. Z dziejów nowożytnej koncepcji logiki. J. le Rond d’Alembert. W: W kręgu zagadnień filozofii XVII wieku. Red. H. Jakuszko, L. Kopciuch. Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin 2009 s. 103-112.
  227. Z dziejów nowożytnej koncepcji logiki. Od F. Bacona do É. Condillaca. “Zeszyty Naukowe KUL” 52:2009 nr 3(207) s. 21-33.
  228. "Deo et Patriae deditus". Honorowy tytuł dla JE Ks. Józefa Kardynała Glempa. "Przegląd Uniwersytecki" 2009 nr 5-6(121-122) s. 26-27.
  229. Ideały wychowawcze w szkołach Komisji Edukacji Narodowej - między “nauką moralną” a nauką chrześcijańską”. W: Humanitas i christianitas w kulturze polskiej. Red. M. Hanusiewicz-Lavallee. Warszawa 2009 s. 293-318.
  230. Wywiad przeprowadzony przez Pawła P. Reszkę Studia dla polityków, rzeczników i obywateli. "Gazeta Wyborcza” (dodatek lubelski) 25.02.2010.
  231. (Współred.) Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ciszewskiego SDB. “Roczniki Filozoficzne” 58:2010 nr 1 s. 5-262.
  232. Ksiądz Profesor Marian Ciszewski SDB – historyk renesansu i wychowawca akademicki. W: tamże s. 7-18. [JSTOR]
  233. (Oprac.) Publikacje ks. Prof. Mariana Ciszewskiego. W: tamże s. 19-24. [JSTOR]
  234. (Rec.) Das Naturrecht und Europa. Red. T. Guz. Ad Fontes. Schriften zur Philosophie. T. 3. Peter Lang Verlag. Frankfurt am Main 2007 ss. 462. "Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL" 3:2007 (właśc. 2010] z. 1 s. 315-317.
  235. O metodzie historiografii filozofii polskiej. "Studia z Filozofii Polskiej" 4:2009 [właśc. 2010] s. 7-10.
  236. (Redakcja) Informator o studiach na rok akademicki 2010/2011. Lublin 2010 ss. 260.
  237. Ideologie zła a dziedzictwo oświecenia w interpretacji Jana Pawła II. Na kanwie Pamięci i tożsamości. W: Wokół "Pamięci i tożsamości". Red. A. Olech, M. Rembierz. Poznań 2010 s. 137-148.
  238. Z dziejów nowożytnej dyskusji nad metodą analizy i syntezy. Kartezjusz, Pascal, Logika z Port-Royal. "Zeszyty Naukowe KUL" 53:2010 nr 2(210) s. 63-78.
  239. O trudnościach kategorializacyjnych w historii nowożytnej teorii nauki. Opozycja: racjonalizm - empiryzm. W: Leibniz. Tradycja i idee nowoczesnej filozofii. Red. B. Paź. Kraków 2010 s. 135-151.
  240. (Red.) Antropologia. Lublin 2010 ss. 289 [Seria: Dydakatyka filozofii t. 2].
  241. Przedmowa. W: tamże s. 11-13.
  242. Descartes’ „Radical” Rationalism? On the History of the Theory of Science. „Studies in Logic, Grammar and Rhetoric”. 2010 nr 20(33) s. 25-38.
  243. Komisja Edukacji Narodowej. Perspektywy badawcze w kręgu historii kultury intelektualnej. „Rocznik Kulturoznawcze” 1:2010 s. 115-134.
  244. Posłowie. Powaga życia – pożegnanie Ojca Profesora Edwarda I. Zielińskiego. W: Błogosławiony Jan Duns Szkot 1308-2008. Materiały Międzynarodowego Sympozjum Jubileuszowego z okazji 700-lecia śmierci bł. Jana Dunsa Szkota, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 8-10 kwietnia 2008. Red. E. I. Zieliński, R. Majeran. Lublin 2011 s. 841-844.
  245. Z dziejów nowożytnej dyskusji nad metodą analizy i syntezy. Étienne B. de Condillac i jego krytycy. W: Veritatem in caritate. Księga Jubileuszowa z okazji 70. Urodzin Księdza Biskupa Profesora Jana Śrutwy. Red. W. Depo i in., Lublin 2011 s. 493-506.
  246. W służbie "ogólnoludzkiej godności osobowej". W: Adam Rodziński. U Podstaw kultury moralnej. O genezie i podstawowej strukturze wartości moralnej naturalnej i wartościowania ściśle moralnego. Studium aksjologiczno-etyczne. Lublin 2011 s. 7-11.
  247. Słowo o kulturze w perspektywie historii intelektualnej. W: O pojęciu sztuki w kulturze współczesnej. Red. A. Kawalec. Lublin 2010 [właśc. 2011] s. 61-67.
  248. Polska filozofia. II. Nowożytność. W: Encyklopedia katolicka. T. 15. Lublin 2011 kol. 1304-1310.
  249. Filozofia polska w tradycji europejskiej. Oświecenie. W: Filozofia polska w tradycji europejskiej. Red. S. Pieróg i in. Warszawa 2011 s. 130-20.
  250. Pożegnanie Księdza Profesora Zielińskiego. "Lignum Vitae" 12:2011 s. 87-89.
  251. Pożegnanie śp. ks. prof. Tadeusza Stycznia. "Ethos" 24:2011 nr 3(95) s. 42-44.
  252. Przedmowa. W: Kongregacja Edukacji Katolickiej. Dekret o reformie kościelnych studiów w zakresie filozofii, Lublin 2011 s. 3-7.
  253. (Współredakcja) Światopoglądowe odniesienia filozofii polskiej. Red. S. Janeczek, R. Charzyński, M. Maciołek. Lublin 2011 s. 434.
  254. Koncepcja historii filozofii w kontekście relacji: światopogląd a filozofia. W: tamże s. 23-35.
  255. Koncepcja logiki w „Wielkiej Encyklopedii Francuskiej”. Studium z historii recepcji. „Studia Philosophiae Christianae 2010 [właśc. 2011] fasc. 2 s. 5-24.
  256. Z dziejów dyskusji o uniwersalnej metodzie. Analiza i synteza. W: Filozofia XVII wieku. Twórcy  – problemy  – kontynuacje. Red. J. Żelazna. Toruń 2011 s. 31-39.
  257. (Redakcja naukowa działu "Filozofia oświecenia") Encyklopedia filozofii polskiej, t. 1-2, Polskie Wydawnictwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2011.
  258. Jakubanis Henryk, w: Encyklopedia Filozofii Polskiej, t. 1, Polskie Wydawnictwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2011, s. 541-542.
  259. Jankowski Józef Emmanuel, w: tamże, s. 578-579.
  260. Kołłątaj Hugo, W: tamże, s. 634-689.
  261. Komisja Edukacji Narodowej, w: tamże, s. 692-697.
  262. Konarski Stanisław, w: tamże, s. 697-701.
  263. Lelewel Joachim, w: tamże, s. 838-841.
  264. Libelt Karol Fryderyk, w: tamże, s. 861-865.
  265. Narbutt Daniel, w: tamże, t. 2, s. 212-215.
  266. Piramowicz Grzegorz Wincenty, w: tamże, t. 2, s. 264-367.
  267. Radziszewski Idzi Benedykt, w: tamże, t. 2, s. 444-446.
  268. Staszic Stanisław Wawrzyniec, w: tamże, t. 2, s. 601-604.
  269. Wiśniewski Antoni Jakub, w: tamże, t. 2, s. 807-809.
  270. (Redakcja) Informator o studiach na rok akademicki 2011/2012. Lublin 2011 ss. 296.
  271. Racjonalizm kultury intelektualnej Johna Locke’a. „Roczniki Kulturoznawcze” 2:2011 s. 51-70.
  272. (Rec.) Juliusz Domański, Philosophica. Paraphilosophica, Metaphilosophica. Studia i szkice z dziejów myśli dawnej, Kraków: Polska Akademia Umiejętności 2008, ss. 446. Rozprawy Wydziału Historyczno-Filozoficznego t. 109. ISBN: 978-83-7676-003-2. „Roczniki Kulturoznawcze” 2:2011 s. 160-169.
  273. (Redakcja) Filozofia religii. Lublin 2012 (ss. 386).
  274. Przedmowa, w: tamże s. 7-11.
  275. Między naturą a kulturą? Hugona Kołłątaja koncepcja religii, "Kultura i Wartości" (kwartalnik internetowy) 2:2012 s. 5-18.
  276. Historyczna czy filozoficzna koncepcja religii Hugona Kołłątaja? W: Mit – historia – kultura. Red. J. Skoczyński. Kraków 2012 s. 23-32.
  277. Przedmowa. W: I.B. Radziszewski. Geneza idei religii w ewolucjonizmie Darwina i Spencera. Red. M. Maciołek. Lublin 2012 s. V-VIII.
  278. "Wobec obcych postępujcie mądrze, wyzyskując każdą chwile sposobną" (Kol 4,5-6). Słowo dziekana Wydziału Filozofii KUL, "Roczniki Filozoficzne" 60(2012) nr 4, 17-19 (pamięci abpa prof. Józefa Życińskiego). [JSTOR]
  279. Prepozytywizm filozofii Jean le Rond d'Alemberta?. "Zeszyty Naukowe KUL" 55:2012 nr 2  s. 3-24.
  280. Dydaktyka logiki w szkołach KEN a koncepcja logiki w "Wielkiej Encyklopedii Francuskiej". "Rocznik Historii Filozofii Polskiej" 2012 nr 4/5 s. 105-134.
  281. Z dziejów genezy nowożytnej filozofii religii. Kartezjusz. W: Abiit, non obiit. Księga poświęcona pamięci Księdza Profesora Antoniego Kościa SVD. Red. A. Dębiński i in. Lublin 2013 s. 575-587.
  282. Z dziejów kultury naukowej - koncepcja nauki Jeana Le Rond d'Alemberta. "Roczniki Kulturoznawcze" 4(2013), nr 1, s. 59-92.
  283. Współczesna reforma nauki i szkolnictwa wyższego w perspektywie historycznej, "Communio" 33(2013), nr 2(182), s. 116-139.280.
  284. Staszic Stanisław, w: Encyklopedia Katolicka, t. 18, Lublin 2013, kol. 877-879.
  285. Filozofia przyrody, Red. S. Janeczek, A. Starościc, D. Dąbek, J. Herda. Lublin 2013 („Dydaktyka filozofii” nr 3).
  286. (wraz z A. Starościc, D. Dąbek, J. Herda) Przedmowa, w: Filozofia przyrody, red. S. Janeczek, A. Starościc, D. Dąbek, J. Herda, Lublin 2013 („Dydaktyka filozofii” nr 3), s. 7-11.
  287. Rektorowi KUL. W 90. rocznicę śmierci ks. Idziego Radziszewskiego, red. S. Janeczek, M. Krupa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 (ss. 222).
  288. (wraz z M. Krupą) Wprowadzenie, w: Rektorowi KUL. W 90. rocznicę śmierci ks. Idziego Radziszewskiego, red. S. Janeczek, M. Krupa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013, s. 9-15.
  289. Cichy” jubileusz Komisji Edukacji Narodowej (1773-2013), "Przegląd Uniwersytecki" 2013, nr 5-6(145-146), s. 32.
  290. Polska filozofia religii w dobie oświecenia a standardy filozofii wieku XVIII. Ks. Stanisław Konarski a ks. Hugo Kołłątaj, w: Europejski wiek osiemnasty.Uniwersalizm myśli, różnorodność dróg, red. M. Dębowski, A. Grześkowiak-Krwawicz, M. Zwierzykowski, Kraków 2013, s. 331-338.
  291. Między historią filozofii a historią kultury polskiego oświecenia, rec.: Agnieszka Smolińska, Dyskurs oświeceniowy. Filozofia ks. Antoniego Wiśniewskiego, Kraków 2012, „Wiek Oświecenia", 2013, nr 29, s. 324-329.
  292. Filozofia w „Wielkiej Encyklopedii Francuskiej”, w: Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, red. H. Jakuszko, Lublin 2013, s. 157-170.
  293. O historyczności historiografii. Kilka uwag do wizji KEN Ambroise Joberta, w: Universitati serviens. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Stanisława Wilka SDB, red. J. Walkusz, M. Krupa, Lublin 2014, s. 421-428.
  294. Kultura języka a kultura logiczna w myśli Johna Locke’a, "Roczniki Filozoficzne" 62(2014), z. 2, s. 5-26. [JSTOR]
  295. (Rec.) Roman Darowski, Filozofia jezuitów na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej w XIX wieku, „Roczniki Filozoficzne” 62(2014), z. 2, s. 170-181. [JSTOR]
  296. Filozofia a religia w dziejach polskiej filozofii. Inspiracje – krytyka, red. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014, ss. 521.
  297. (wraz z A. Starościc) Przedmowa, w: Filozofia a religia w dziejach polskiej filozofii. Inspiracje – krytyka, red. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014, s. 9-11.
  298. Od filozofii Boga do filozofii religii w dobie oświecenia, w: Filozofia a religia. Inspiracje - krytyka, red. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014, s. 85-108.
  299. Polska filozofia religii w kontekście przemian kultury intelektualnej oświecenia, „Warszawskie Studia Teologiczne” 27(2014) [właśc. 2015], nr 2, s. 81-95.
  300. Epistemologia, red. S. Janeczek, A. Starościc [Seria: Dydaktyka filozofii t. 4, red. S. Janeczek], Lublin: Wydawnictwo KUL 2015, ss. 565.
  301. (wraz z A. Starościc) Przedmowa, w: Epistemologia, red. S. Janeczek, A. Starościc [Seria: Dydaktyka filozofii t. 4, red. S. Janeczek] Lublin 2015, s. 7-16.
  302. Historia kultury filozoficznej wolna od stereotypów. Na marginesie lektur z dziejów filozofii jezuickiej w Polsce, w: Fragmenta philosophica. Wybrane praca Romana Darowskiego SJ wydane z okazji Jego 80-lecia urodzin, red. W. Pilch, J. Sadowski, Kraków 2015, s. 105-119.
  303. Ideały wychowawcze w edukacji oświeceniowej (w perspektywie historii intelektualnej). Z dziejów Komisji Edukacji Narodowej, „Roczniki Kulturoznawcze” 6(2015), nr 2, s. 5-37.
  304. W związku z jubileuszem 250-lecia KEN (1773-2013). Uwagi z zakresu historii kultury intelektualnej, w: Filozofia  - Etyka - Ekologia. Profesorowi Włodzimierzowi Tyburskiemu w darze, red. P. Domeracki, A. Grzeliński, R. Wiśniewski, Wydawnictwo Naukowe UMK: Toruń 2015, s. 145-158.
  305. Wspomnienie o przyzwoitym Człowieku, w: tamże, s. 819-820.
  306. Rola Oświecenia chrześcijańskiego w kulturze wieku XVIII, "Kultura i Wartości" 15(2015), s. 9-48.
  307. Retoryka a logika w nowożytnej kulturze intelektualnej. Humanizm renesansowy i racjonalizm kartezjański, w: Poezja i egzystencja. Księga pamiątka ku czci Profesora Józefa F. Ferta, red. W. Kruszewski, D. Pachocki, Lublin 2015, s. 633-647.
  308. Uniwersytet katolicki wobec wyzwań współczesności – między wzniosłą misją a pospolitością realiów, „MEMORANDA. Wiadomości Archidiecezji Lubelskiej” 89(2015) nr 3, s. 580-595.
  309. Oświeceniowa kultura naukowa w kontekście filozoficznym. Z dziejów Komisji Edukacji Narodowej (Cz. 1). "Roczniki Filozoficzne" 63(2015), nr 4, s. 35-65, DOI: 10.18290/rf.2015.63.4-2.
  310. Oświeceniowa kultura naukowa w kontekście filozoficznym. Z dziejów Komisji Edukacji Narodowej (Cz. 2). "Roczniki Filozoficzne" 63(2015), nr 4, s. 67-114, DOI: 10.18290/rf.2015.63.4-3.
  311. Lumière naturelle” jako „common sense” w ujęciu Błażeja Pascala, „IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 27(2015), s. 41-56.
  312. Religia w kulturze Oświecenia: Oświecenie chrześcijańskie, w: Filozofia oświecenia. Radykalizm – religia – kosmopolityzm, red. J. Miklaszewska, A. Tomaszewska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2015, ISBN: 978-83-233-4056-0, s. 171-186.
  313. Etyka. Cz. I: Koncepcje etyki, red. S. Janeczek, A. Starościc [Seria: Dydaktyka filozofii t. 5, red. S. Janeczek], Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, ISBN 978-83-8061-185-6, ss. 439.
  314. (wraz z A. Starościc) Przedmowa, w: Etyka. Cz. I: Koncepcje etyki, red. S. Janeczek, A. Starościc [Seria: Dydaktyka filozofii t. 5, red. S. Janeczek], Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, ISBN 978-83-8061-185-6, s. 7-15.
  315. Etyka. Cz. II: Filozoficzna etyka życia spełnionego, red. S. Janeczek, A. Starościc [Seria: Dydaktyka filozofii t. 5, red. S. Janeczek], Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, ISBN 978-83-8061-186-3, ss. 633.
  316. „Ojcze nasz” Augusta Cieszkowskiego. Między religią a ideologią?, w: „Veritas in caritate”. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Andrzeja Szostka MIC, red. M. Tkaczyk, M. Krupa, K. Jaworski, Lublin 2016, s. 201-207.
  317. Zapomniana filozofia (o nowożytnym arystotelizmie chrześcijańskim, czyli drugiej scholastyce), „Studia Leopoliensia” 8(2015)[właść. 2016], s. 99-120.
  318. Meandry nowożytnej teorii nauki. Błażej Pascal, w: Primum philosophari. Opuscula Antonio Siemianowski dedicata, red. J. Grzeszczak, K. Stachewicz, Poznań 2016, s. 99-112 [„Opuscula Dedicata”, t. 11].
  319. Ojcze nasz Augusta Cieszkowskiego – ideologia, filozofia religijna, katolicka nauka społeczna? Przegląd stanowisk, w: Romantyzmy polskie, red. A. Dziedzic i in., Warszawa: Fundacja Historii Filozofii Polskiej 2016, ISBN 9788393580323, s. 7-48.
  320. Komisja Edukacji Narodowej a „Wielka Encyklopedia Francuska”. Z dziejów kultury filozoficznej, w: Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej. Człowiek wśród ludzi, red. A. Grzeliński, B. Grabowska, J. Żelazna, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2016, s. 187-196.

Autor: Stanisław Janeczek
Ostatnia aktualizacja: 30.11.2016, godz. 22:56 - Stanisław Janeczek