Fragment przedmowy prof. Jamesa H. Charleswortha z Princeton Theological Seminary:

 

Metodologia książki Mirosława S. Wróbla jest imponująca i stanowi wzór do
naśladowania. Kładąc podwaliny pod swoje dociekania, zaczyna on od zadania konkretnych pytań, takich jak: Czym jest antyjudaizm? Jak rozpoznać teksty antyjudaistyczne w Ewangelii Jana? Czym charakteryzuje się antyjudaizm Jana na tle innych polemicznych tekstów literatury judaistycznej i hellenistycznej? Stosując metodę historyczno-krytyczną, M.S. Wróbel zwraca uwagę na złożony proces tworzenia tekstów antyjudaistycznych i osadzania ich w środowiskach semickim, gnostyckim i chrześcijańskim. Metoda ta pozwala mu podkreślić historyczne, socjologiczne i kontekstualne aspekty omawianego zagadnienia.
Wykorzystuje osiągnięcia wcześniejszych badaczy uwzględniając większość istotnych zagadnień oraz opracowuje kryteria badawcze, w szczególności:  historyczne, socjologiczne, geograficzne i religijne. Zaprasza do refleksji m.in.: „Jak można powiązać Autora Ewangelii i jego natchniony tekst biblijny ze zjawiskiem antyjudaizmu? Dlaczego w czwartej Ewangelii ludzie wrogo nastawieni do Jezusa są często nazywani Żydami, skoro sam Jezus i jego pierwsi naśladowcy są pochodzenia żydowskiego? Dlaczego czwarta Ewangelia, tak głęboko zakorzeniona w tradycji żydowskiej, jest oskarżana o antyjudaizm? Dlaczego Ewangelista wielokrotnie zwraca się do Żydów z dystansem, jak gdyby do obcych mówiąc o „waszym (ich) prawie” (J 8,17; 10,34; 15.25).” To odważne i aktualne pytania. Podziwiam uczciwość, błyskotliwość, spostrzegawczość i wnioski Autora tej pozycji.

 

 

From preface of prof. James Charlesworth, Princeton Theological Seminary:


The methodology of Mirosław S. Wróbel book is both impressive and a model to be followed. Laying the foundation for his inquiry, he begins by asking focused questions such as these: What is anti-Judaism? How do we recognize anti-Judaic texts in John’s Gospel? What characterizes John’s anti-Judaism in comparison to other polemical texts of Judaic and Hellenistic literature? Using the historical-critical method, M.S. Wróbel pays attention to the complex process of creating anti-Judaic texts and embedding them in the Semitic, Gnostic, and Christian environments. This method allows him to emphasize the historical, sociological, and contextual aspects of the issue under discussion. He engages with previous scholars, includes most  issues that are jermane, and deveops criteria, notably: historical, sociological, geographical, and religious. He invites us to ponder, inter alia, “How could the holy  author and his inspired biblical text be related to the phenomenon of anti-Judaism? Why are people hostile to Jesus often referred to in the Fourth Gospel as Jews, since Jesus himself and his first followers are of Jewish origin? Why is the Fourth Gospel, so deeply rooted in the Judaic tradition, accused of anti-Judaism? Why would our author repeatedly address the Ioudaioi with distance, as if to strangers speaking of ‘your (their) law’ (John 8:17; 10:34; 15:25).” These are bold and timely questions. I salute his honesty, brilliance, perception, and conclusion.

Autor: Marcin Zieliński
Ostatnia aktualizacja: 08.12.2023, godz. 10:02 - Marcin Zieliński