dr hab. Oleg Gorbaniuk
profesor nadzwyczajny
Katedra Psychologii Ogólnej
Instytut Psychologii KUL
doktorat z ekonomii (2000)
doktorat z psychologii (2001)
habilitacja z psychologii (2012)
Praca: C-329, Katedra Psychologii Ogólnej, Al. Raclawickie 14, 20-950 Lublin, Poland
Tel.: +48 81 4453329
http://pracownik.kul.pl/oleg.gorbaniuk
e-mail: oleg.gorbaniuk@kul.pl
OGÓLNE ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:
- psychologia społeczna
- ilościowe metody analizy danych
- metodologia badań psychologicznych i marketingowych
- zachowania konsumenckie
- marketing polityczny
AKTUALNE ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:
- badania psycho-leksykalne
- percepcja społeczna
- wizerunek marki, firmy, polityków, partii politycznych, krajów
OSTATNIE PUBLIKACJE
2020:
- Gut, A.P., Haman, M., Gorbaniuk, O., Chylińska, M. (2020). The development of understanding opacity in preschoolers: A transition from a coarse-to fine-grained understanding of beliefs. Frontiers in Psychology, 11, 1-15. DOI: 10.3389/fpsyg.
2020.00596 [PDF, English] - Gorbaniuk, O., Wilczewski, M., Krasa, P. (2020). The domain adjustment problem in the context of product brands: does user-imagery allow a human-to-human comparison? Fundamental and Applied Researches in Practice of Leading Scientific Schools, 38(2), 99-108. DOI: 10.33531/farplss.2020.2.18 [PDF, English]
- Kolańska, M., Gorbaniuk, O., Wilczewski, M. (2020). From exploratory research to structural models: A multilevel lexical approach to studying the image of marketing objects. East European Review, 11(2), 131-143.
- Aftyka, A., Rozalska, I., Pawlak, A., Gorbaniuk, O. (2020, w druku). Intensification of post-traumatic stress symptoms, level of experienced stress and coping strategies in mothers of children previously treated in the Neonatal Intensive Care Unit. Psychiatria Polska.
- Ivanova, A., Gorbaniuk, O., Błachnio, A., Przepiórka, A., Mraka, N., Polishchuk, V., Gorbaniuk, J., Ploschinska, B. (2020). Mobile Phone Addiction, Phubbing, and Depression Among Men and Women: A Moderated Mediation Analysis. Psychiatric Quarterly. DOI: 10.1007/s11126-020-09723-8 [PDF, English]
- Gorbaniuk, O., Wilczewski, M., Perec, K., Gorbaniuk, J., Piela, I., Zielińska, M. (2020). Walidacja kwestionariusza do pomiaru percepcji partii politycznych w badaniach polskich wyborców. Studia Socjologiczne, 3, 31-52. DOI: 10.24425/sts.2020.132469 [PDF, Polish]
- Macheta, K., Gorbaniuk, O. (2020).The lexical approach to the taxonomy of emotions. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 33(3), 21-32. DOI: 10.17951/j.2020.33.3.21-32 [PDF, English]
- Gorbaniuk, O., Kiełczewska, J., Piwowarczyk, D., Bendyk, M., Majewska, M., Ostrowska, A. (2020). Struktura wizerunku elektoratów partii politycznych. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2, 131-152. DOI: 10.14746/ssp.2020.2.7 [PDF, Polish]
- Kolańska, M., Gorbaniuk, O. (2020, w druku). Wpływ reklam na postrzeganą wartość marki dla obrazu siebie konsumenta. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia
2019
- Nezlek, J.B., Newman, D.B., Schütz, A., Baumeister, R.F., Schug, J., Joshanloo, M., Lopes, P.N., Alt, N.P., Cypryańska, M., Depietri, M., Gorbaniuk, O. et al. (2019). An international survey of perceptions of the 2014 FIFA World Cup: National levels of corruption as a context for perceptions of institutional corruption. PLoS ONE, 14(9): e0222492. DOI: 10.1371/journal.pone.0222492. [PDF, English]
- Błachnio, A., Przepiórka, A., Gorbaniuk, O., Benvenuti, M., Ciobanu, A.M., Senol-Durak, E., Durak, M., Giannakos, M.N., Mazzoni, E., Pappas, I.O., Popa, C., Seidman, G., Wu, A.M.S., Yu, S., Ben-Ezra, M. (2019). Cultural Correlates of Internet Addiction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(4), 258-263. DOI: doi.org/10.1089/cyber.2018.0667. [PDF, English]
- Gorbaniuk, O., Korczak, A., Toruj, N., Czarnejko, A., Macheta, K., Jałoszewska, M., Charęzińska-Nowocień, M., Karpiński, R., Garwoliński, Ł., Misiuro, T., Zygnerska, M., Bojan, I., Rykowska, K., Wawrzaszek, P., Jeliński, J., Hawryluk, M. (2019). Comprehensive Psycholexical Classification of Polish Person-Descriptive Terms. Current Issues in Personality Psychology. DOI: doi.org/10.5114/cipp.2019.82792 [PDF, English]
- Gorbaniuk, O., Żaliński, A. (2019). Attribution Asymmetry in Perception of Companies’ Successes and Failures. Contemporary Economics, 13(1), 5-20. [PDF, English]
- Куц, O., Горбанюк, O. (2019). Психолексична таксономія лексикону особистості: Перспективи досліджень української мови. Психологічний Часопис, 5(8), 44-64. DOI: doi.org/10.31108/1.2019.5.8.3 [PDF, Ukrainian]
2018
- Ivanova, A., Gorbaniuk, O., Blėkaitytė, D., Dovydaitytė, E., Čepulienė, A.A., Mastauskaitė, G., Ramanauskas, R., Jurgelytė, U. Slapšinskaitė, R. (2018). Do adjectives exhaust the personality lexicon? A psycholexical study of the Lithuanian language. Current Issues in Personality Psychology. DOI: doi.org/10.5114/cipp.2018.73987 [PDF, English]
- Gorbaniuk, O., Mirowich, A., Leoszko, W., Gorbaniuk, J., Kordon, A., Świderska, M., Kuts, O., Korczak, A. (2018). A Psycholexical Classification of Ukrainian Descriptors of Individual Differences. Current Problems of Psychiatry, 19(2), 1-8. DOI:10.2478/cpp-2018-0007 [PDF. English]
- Gorbaniuk, O., Ivanova, A. (2018). Język jako źródło wiedzy o różnicach indywidualnych. Nauka, 4, 7-26. [PDF. Polish]
2017
- Gorbaniuk, O., Razmus, W., Slobodianyk, A., Mykhailych, O., Troyanowskyj, O., Kashchuk, M., Drako, M., Dioba, A., & Кolisnyk, L. (2017). Searching for a Common Methodological Ground for the Study of Politicians' Perceived Personality Traits: A Multilevel Psycholexical Approach. Journal of Research in Personality, 70(4), 27-44. DOI: 10.1016/j.jrp.2017.05.004
- Gorbaniuk, O., Ivanova, A., Blėkaitytė, D., Budraitytė, B., Pakalnytė, E.S. (2017). Lietuvos politinių partijų įvaizdžio vertinimo klausimyno adaptavimas jį modifikuojant. Psichologija, 55, 22-40. DOI: doi.org/10.15388/Psichol.2017.55.10734 [PDF, Lithuanian]
- Gorbaniuk, O., Kolańska, M., Wilczewski, M., Ivanova, A. (2017). A Lexical Study of Comparisons with Typical Brand Users of Goods. Applied Linguistics, 22(2), 29-44. [PDF, English]
- Gorbaniuk, O., Razmus, W., Firlej, K. Lebiedowicz, A., Leszczyński, M. (2017). Measuring corporate personality: A critical review and new insights. Journal of Brand Management, DOI:10.1057/s41262-017-0042-8
-
2016
- Glińska, E., Gorbaniuk, O. (2016). Restrictions on the use of the Aaker model in the measurement of city brand personality: The sender’s perspective. Place Branding and Public Diplomacy, 1–13. DOI:10.1057/pb.2015.20
- Gorbaniuk, O. (2016). Wykorzystywanie procedury sędziów kompetentnych w naukach społecznych i możliwości jej oceny psychometrycznej za pomocą narzędzi dostępnych w STATISTICA. (W:) J.Jakubowski, J.Wątroba (red.), Zastosowanie statystyki i data mining w badaniach naukowych (s.5-20). Kraków: StatSoft Polska. KUL [PDF, Polish]
- Gorbaniuk, O., Dudek, M. (2016). Właściwości psychometryczne kwestionariusza do pomiaru wizerunku konsumenta. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 1(1), 1-16. [PDF, Polish]
- Горбанюк, O., Бевз, Г., Паскевська, Ю., Куц, О. (2016). Структура іміджy політичних партій в Україні і її вимірювання. Проблеми політичної психології, 4(18), 11-18. [PDF, Ukrainian]
- Горбанюк О.C., Куц О.В. (2016). Методичне забезпечення оцінювання багатовимірного впливу іміджу брендів виробів та послуг на власний образ споживача. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2–3, 7-15. [PDF, Ukrainian]
2015
- Gorbaniuk, O., Kusak, K., Kogut, A., Kustos, M. (2015). Dimensions of political party „personality” perception. Journal of Political Marketing, 14(1-2), 35-63 [PDF, English]. DOI:10.1080/15377857.2014.990840
- Gorbaniuk, O., Rożnowski, B., Biela, A., Biela-Warenica, M. (2015). What is measured by the psychometric tools used for driver aptitude assessment in Poland? A Research Report. Annals of Psychology, 18(1), 145-155 [PDF, English].
- Горбанюк О.С., Размус В.Т., Кава К.С., Михайлич О.В. (2015). Методичне забезпечення оцінювання іміджу особистості політиків. Маркетинг і менеджмент інновацій, 2, 36-47 [PDF, Ukrainian].
- Gorbaniuk, O., Włodarska, E. (2015). Markery Wielkiej Szóstki polskiego leksykonu osobowości w badaniach samoopisowych. Psychologia Społeczna, 10(3), 266–282. DOI: 10.7366/1896180020153402 [PDF, Polish]
- Gorbaniuk, O., Sokolowski, T., Markowska, E., Czajka, K., & Mielczarek, A. (2015). Brand Personality and Consumer-Based Brand Equity: A Study among Polish Consumers. In: D.Sharma (Ed.), Cultural Perspectives in a Global Marketplace (pp. 88-93). Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-319-18696-2_37. [PDF, English]
2014
- Gorbaniuk, O., Szczepańska, N., Suchomska, M., Ivanova, A., Zygnerska, M. (2014). Adjective markers of Polish indigenous lexical personality factors: A peer-rating study. Annals of Psychology, 17(2), 307-324 [PDF, English, Polish].
- Gorbaniuk, O., Kulewicz, P., Gorbaniuk, J., Kordon, A., Leoszko, W., Ivanova, A., Suchomska, M. (2014). Taksonomia psycholeksykalna języka białoruskiego. Current Problems of Psychiatry, 15(2), 89-95. [PDF, Polish]
2013
- Gorbaniuk, O., Budzińska, A., Owczarek, M., Bożek, E.,Juros, K. (2013). The factor structure of Polish personality-descriptive adjectives: An alternative psycho-lexical study. European Journal of Personality, 27(3), 304-318 [PDF, English].
- Gorbaniuk, O. (2013). Korelaty dyspozycyjnych wizerunków krajów: analiza danych zagregowanych. Psychologia Społeczna, 8(24), 80-95. [PDF, Polish]
- Gorbaniuk, O., Łubnicka, J. (2013). Wpływ struktury informacji o sytuacji kryzysowej w przedsiębiorstwie na jego reputację. Psychologia Ekonomiczna, 3(4), 58-77. [PDF, Polish]
- Gorbaniuk, O., Jóźwik, B., Mącik, R., Sołkowicz, K. (2013). Wyróżniki kultury organizacyjnej przedsiębiorstw eksportowych z województwa lubelskiego. Przegląd Organizacji, 5, 10-14. [Polish]
Ostatnia aktualizacja: 02.11.2020, godz. 09:23 - Oleg Gorbaniuk