Cécile Chalus, Portret kobiety w stroju japońskim

x

Niewiele wiadomo na temat Cécile Chalus, autorki naszego dzieła. We francuskim handlu antykwarycznym pojawiła się jak dotąd tylko jedna jej praca - Portret dziewczynki z mosiężnym dzbanem z 1890 r.  Bodaj najbardziej znaną realizacją tej utalentowanej artystki jest cykl piętnastu ilustracji i 75 winietek do książki Henriette Daux Le Petit Don Quichotte, wydanej w Paryżu w 1896 r.

 

Prezentowany portret jest przykładem oddziaływania kultury Dalekiego Wschodu na sztukę europejską. Zainteresowanie japonizmem na wielką skalę pojawiło się na Starym Kontynencie w połowie XIX w. wraz z otwarciem się Japonii na handel z Zachodem, zmonopolizowany dotąd przez Holandię. Jednymi z pierwszych kolekcjonerów sztuki japońskiej, zwłaszcza drzeworytów, byli malarze impresjoniści. Na przełomie XIX i XX w. motywy japońskie w sztuce oraz obyczajowości europejskiej były zjawiskiem niezwykle popularnym.

  1. Obiekt

  2. Dane szczegółowe

    • Typ: obraz
    • Tytuł: Portret kobiety w stroju japońskim
    • Autor: Cécile Chalus (XIX-XX w.)
    • Miejsce powstania: Polska
    • Technika: pastel
    • Materiał: płótno
    • Wysokość (cm): 92.5
    • Szerokość (cm): 60
    • Sygnatura: l.d.: C. CHALUS
    • Pochodzenie: dar Olgi i Tadeusza Litawińskich z 1986 r.
    • Literatura:
      • Sienkiewicz J.W., Zbiory im. Olgi i Tadeusza Litawińskich w Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991, s. 50, poz. 14.
      • Przylicki K., Odkrywanie. Sztuka polska i europejska w zbiorach Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, (kat. wyst., Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 27.06-30.10.2012), red. Z. Fałtynowicz, Suwałki 2012, s. 31, poz. 28.
      • Przylicki K., Ex Thesauro Universitatis. Zbiory sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2013, s. 34.
  3. Metryka

    • Nr inwentarzowy: MU KUL I-3
    • Autor opisu: Krzysztof Przylicki
    • Autor zdjęć: Ireneusz Marciszuk

do góry