Naśladowca Michelego Giovanniego Marieschiego, Widok placu Santi Giovanni e Paolo (Il Campo Santi Giovanni e Paolo)

Naśladowca Michelego Giovanniego Marieschiego, Widok placu Santi Giovanni e Paolo (Il Campo Santi Giovanni e Paolo)

Wierny topograficznie Widok placu Santi Giovanni e Paolo w Wenecji jest malarskim powtórzeniem akwafortowej weduty wykonanej przez Michele Giovanni Marieschiego (1710-1743) do serii sztychów z widokami Wenecji, zatytułowanej Magnificentiores selectioresque urbis Venetiarum prospektus [...].

 

Przedstawiony w naszym obrazie Il Campo dei Santi Giovanni e Paolo, założony na nadbrzeżu kanału Rio dei Mendicanti, od prawej strony ogranicza gotycka fasada dominikańskiego kościoła S. Giovanni e Paolo, zwanego przez Wenecjan S. Zanipolo oraz posadowiony na wysokim cokole konny pomnik kondotiera Bartolomeo Calloeniego, projektu Andrei Verocchio. Lewą pierzeję placu tworzy rząd ustawionych wzdłuż brzegu kanału kamienic. Perspektywę zamyka bryła Scuola Grande di San Marco, dzieło Marco Codussiego i Pietro Lombaro oraz przerzucony ponad kanałem jednoprzęsłowy most, zza którego otwiera się widok na daleki miejski krajobraz. Wedutę ożywia sztafaż, który tworzą gondolierzy na łodzi, zgrupowani i pojedynczy mieszczanie, zwierzęta juczne - osły. Pod względem kolorystycznym kompozycja jest ujednolicona tonalnie, przeważa ciepła żółć rozświetlająca miejską zabudowę i niebo, ożywiając błękit tafli wody.

 

Sztywne trzymanie się wzoru graficznego, jak też błędy perspektywiczne w naszym obrazie wskazują na malarza produkującego swe dzieła seryjnie, z myślą o ich sprzedaży licznie przybywającym do Wenecji podróżnikom.

 

  1. Obiekt

  2. Dane szczegółowe

    • Typ: obraz
    • Datowanie: kon. XVIII w. lub pocz. XIX w.
    • Autor: nieznany, według Michele Giovanniego Marieschiego (1710-1743)
    • Miejsce powstania: Wenecja
    • Technika: olej
    • Materiał: płótno
    • Wysokość (cm): 37
    • Szerokość (cm): 47.3
    • Sygnatura: niesygnowany
    • Literatura:
      • Przylicki K., Dzieje i charakter zbiorów artystycznych KUL, "Cenne, Bezcenne / Utracone" 2011, nr 2(67), s. 12.
      • Przylicki K., Odkrywanie. Sztuka polska i europejska w zbiorach Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, (kat. wyst., Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 27.06-30.10.2012), red. Z. Fałtynowicz, Suwałki 2012, s. 6, 30, poz. 6, il. na s. 6.
      • Przylicki K., Ex Thesauro Universitatis. Zbiory sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2013, s. 30.
  3. Metryka

    • Nr inwentarzowy: MU KUL I-130
    • Autor opisu: Krzysztof Przylicki
    • Autor zdjęć: Ireneusz Marciszuk
  4. Stan

    • Stan zachowania: po konserwacji

do góry