"Wypada w tym miejscu odwołać się do ewangelicznej przypowieści o talentach. Pamiętamy, że aprobatę w tej przypowieści znajdują ci słudzy, którzy pracując pomnożyli otrzymane talenty; z dezaprobatą natomiast spotyka się ten, który 'zakopał talent' (por. Mt 25, 20-29).
Wśród mojego dzisiejszego audytorium wyraz 'talent' natrafia zapewne na żywy oddźwięk. Chodzi wszakże o twórców kultury, nauki, o artystów, wiadomo zaś, że twórczość naukowa i artystyczna zawsze zaczyna się od tego, co nazywamy talentem w jego wielorakiej postaci.
Otóż pragnę podkreślić, że u podstaw każdego z tych wielu zróżnicowanych talentów każdy z nas, każdy bez wyjątku, również nie należący do świata kultury i nauki, dysponuje nade wszystko jednym: uniwersalnym talentem, którym jest nasze człowieczeństwo, nasze ludzkie 'być' (esse). Ewangelia ze swym przykazaniem miłości uczy nas pomnażania tego przede wszystkim talentu: talentu naszego człowieczeństwa. Ostateczny osąd naszego życia będzie też tego talentu dotyczył nade wszystko. Ten zaś talent pomnaża się 'przez bezinteresowny dar z siebie samego', czyli przez miłość Boga i bliźnich. Znaczy to równocześnie: miłość Boga poprzez miłość bliźnich-ludzi: 'Kto nie miłuje brata swego, którego widzi, nie może miłować Boga, którego nie widzi' (1 J 4, 20)."


Jan Paweł II do twórców kultury
Warszawa, Teatr Narodowy 8 VI 1991


 


PROGRAM KONCERTU


Fryderyk CHOPIN (1810-1849)
6 preludiów z op. 28
I Scherzo h-moll, op. 20
IV Ballada f-moll, op. 52
6 etiud z op. 25


Johannes BRAHMS (1833-1897)
Wariacje na temat Paganiniego, op. 35


Ferenc LISZT (1811-1886)
Grandes études de Paganini
- Preludio
- Andantino capriccioso
- La campanella
- Vivo, "Polowanie"
- Allegretto, E-dur
- Quasi presto, a-moll


 

STANISŁAW DRZEWIECKI w wieku sześciu lat pojechał jako solista na swoje pierwsze tournée koncertowe po Japonii z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyr. Volkera Schmidta-Gertenbacha. Z tym samym zespołem pod dyr. Grzegorza Nowaka zagrał rok później koncert Haydna w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego Polskiego Radia w Warszawie. Od tamtej pory wystąpił w największych salach koncertowych Europy, Azji, Ameryki Północnej i Środkowej. 26 stycznia 2003 r. zagrał w najbardziej prestiżowej sali świata - nowojorskiej Carnegie Hall, odnosząc wielki sukces.
W swoim dorobku ma jedenaście płyt, z których pierwszą - Piano Concertos. Bach, Mozart, Beethoven z orkiestrą „Mała Filharmonia" pod dyr. Macieja Nałęcz-Niesiołowskiego - artysta nagrał w wieku dziesięciu lat. Zarówno ta płyta, jak i trzy następne: My first gift, Chopin-Piano Concerto & 12 Etudes z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyr. G. Nowaka oraz Romantic Piano Recital otrzymały nominacje do nagrody „Fryderyk". Ta ostatnia, z utworami Schumanna i Liszta, (m.in. komplet Etiud na temat Paganiniego) otrzymała status „Złotej Płyty". W 2006 r. utrwalił dla Polskiego Radia na SACD koncerty na 1, 2, 3 fortepiany W. A. Mozarta z Tatianą Shebanovą i Jarosławem Drzewieckim oraz Sinfonią Varsovią pod dyrekcją M. Zilma, a w 2007 r. nagrał koncerty na 1, 2 ,3 i 4 fortepiany J.S. Bacha z Tatianą Shebanovą, Jarosławem Drzewieckim i Andrzejem Jasińskim oraz Concerto Avenna pod dyr. Jerzego Maksymiuka.
W 2003 r. Stanisław Drzewiecki zadebiutował jako kompozytor, pisząc muzykę do spektaklu Król Olch według ballady Goethego dla Teatru „Lalka" w Warszawie. W marcu 2005 r. zaprezentował polskiej publiczności Double Concerto na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową.
Stanisław Drzewiecki jest laureatem wielu prestiżowych nagród, spośród których na szczególną uwagę zasługują: Grand Prix na Europejskim Konkursie Telewizyjnym w Alicante i na X Konkursie Eurowizji w Bergen, którego finał oglądało dziesięć milionów widzów. Został również najmłodszym laureatem „Paszportu Polityki". Młody artysta kształcił się pod kierunkiem profesorów: Viery Nosiny, Tatiany Shebanovej, Wiktora Mierżanowa. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego.

www.sdrzewiecki.com

 

Autor: Edward Ferenc
Ostatnia aktualizacja: 09.10.2007, godz. 09:50 - Edward Ferenc