Kiedy już odrobinę oswoicie się z nowym, uczelnianym środowiskiem, przyjdzie pora na wybór Waszego tutora.

Według Zasad Studiowania, student wybiera tutora spośród profesorów, doktorów habilitowanych lub doktorów (...) reprezentujących specjalność naukową najbliższą zainteresowaniom studenta. Tym samym w zakresie wyboru tutora ograniczają Was tylko wasze zainteresowania naukowe, jej/jego stopień naukowy oraz zgoda na zostanie waszym tutorem.

Tak jak już wspomnieliśmy w zakładce "Dla kandydatów", istnieją trzy źródła, którymi można się sugerować przy wyborze tutora:

  1. zajęcia z danymi wykładowcami, kiedy poznajesz ich w cztery oczy,
  2. pomoc ze strony Dyrektora Kolegium MISHuS + lista umieszczona na stronie uczelni + listy pracowników na stronach wydziałów lub instytutów,
  3. pomoc ze strony starszych studentów MISHuS.

 

Kiedy uznasz, że znalazłeś/znalazłaś już idealnego kandydata, czas zapytać go o zgodę, czy zgadza się na bycie tutorem (nasze wewnętrzne statystyki potwierdzają, iż prawie wszyscy się zgadzają). Jak to zrobić? Zalecamy spokojnie podejście po zajęciach/na konsultacjach, przedstawienie się i wyjaśnienie, o co nam chodzi.

 

W tym miejscu zatrzymajmy się krótką lekcję uczelnianego savoir-vivre'u oraz etykiety:

 

Zwracajcie uwagę na tytuły zawodowe/naukowe, jakie posiada dany wykładowca. Można je sprawdzić na platformie e-kul w zakładce "Pracownicy" lub w planach zajęć. Jeżeli wykładowca ma tytuł:

  • profesora/doktora habilitowanego (dopisek prof./dr hab.), wówczas zwracamy się Panie Profesorze/Pani Profesor;
  • doktora (dopisek dr), zwracamy się Panie Doktorze/Pani Doktor;
  • magistra (dopisek mgr), zwracamy się Proszę Pana/Panią, w mailach Panie Magistrze/Pani Magister.

Kiedy piszemy maila np. do sekretariatu, zaczynamy wiadomość od przykładowo "Dzień dobry". NIGDY nie zaczynajcie żadnej wiadomości od "Witam".

 

Jak wspomnieliśmy, skrzynka mailowa (zarówno wasza prywatna, jak i uczelniana) będzie przez całe studia Waszym najlepszym przyjacielem, bowiem tą drogą będziecie przesyłać ważne dokumenty lub dopytywać o różne rzeczy wykładowców, zamiast szukać ich po całym kampusie. Oczywiście, starajcie się najpierw samodzielnie wyszukiwać potrzebne informacje na stronie uczelni lub wśród znajomych i dopiero w ostateczności pisać do wykładowcy, aby nie nadwyrężyć jego cierpliwości (przeciętnie wykładowca codziennie dostaje nawet kilkanaście maili). Struktura wzorcowego maila do wykładowcy jest następująca:

  • Tytuł, w którym zwięźle określacie sprawę, w jakiej piszecie oraz kierunek i rok studiów, np. "Temat pracy zaliczeniowej, 1. rok MISHuS" , "Zaliczenie z warsztatów z wystąpień publicznych";
  • Zwrot "Szanowny Panie/Szanowna Pani (tytuł naukowy wielką literą)";
  • Piszecie, o co właściwie Wam chodzi. Starajcie się pisać językiem jak najbardziej formalnym, a także jak najbardziej jasnym i szczegółowym, aby wykładowca nie musiał się specjalnie dopytywać — klarowność przekazu jest korzystna dla obydwu stron, jeżeli chodzi o szybkość rozwiązania danej sprawy. Przykładowo, jeżeli piszecie w kwestii waszych zajęć, to dopiszcie w nawiasie, jakie dokładnie zajęcia i kiedy się odbywają;
  • W zakończeniu "Z wyrazami szacunku" oraz poniżej podpis pełnym imieniem i nazwiskiem, ewentualnie wraz z danymi, dzięki którym wykładowca o wiele szybciej was zidentyfikuje np. numer grupy zajęciowej;
  • Jeżeli w załączniku przesyłacie dany plik, niech posiada on konkretną nazwę np. "Plan studiów Jan Kowalski" zamiast "asdfg" albo "planik";
  • Warto też zwrócić uwagę na nazwę maila, z którego piszemy, aby wykładowca nie musiał odpisywać panu/pani "progamer89@op. pl". Ze względów technicznych wskazane jest używanie wewnętrznej poczty uczelnianej na platformie e-kul.

 

Jeżeli chodzi o codzienną pracę z tutorem, to tak jak wspomnieliśmy, częstotliwość komunikacji zależy od waszych indywidualnych potrzeb. Jednakże zachęcamy, by równocześnie nie pytać go o wszystkie możliwe sprawy, które równie dobrze moglibyście bez jego pomocy sprawdzić. Pamiętajmy: najpierw strony uczelniane, potem inni studenci, na samym końcu wykładowcy.

 

Zazwyczaj współpraca student-tutor układa się pomyślnie, a czasem przeradza się w niezwykle serdeczną relację, trwającą nawet po ukończeniu studiów. Jednak w przypadku, gdyby sytuacja zmusiła was do podjęcia decyzji o zmianie tutora, składacie do Dyrektora Kolegium podanie o zatwierdzenie tej zmiany, zawierające nazwisko nowego tutora.

 

Pozwolimy sobie tutaj także na inną uwagę poboczną.

 

Zostając studentami Kolegium, zgodziliście się na wejście do pewnej wspólnoty, za którą tak jak każdy inny jej członek ponosicie odpowiedzialność.

 

Tym samym, wasze postępowanie na uczelni - Wasz stosunek do innych osób (studentów, wykładowców) jak i do studiów jako takich (czy podchodzicie do zajęć w sposób delikatnie mówiąc "swobodny", czy bierzecie to na poważnie), rzutuje nie tylko na opinię o was samych, ale także na opinię o samym Kolegium.

 

Na to, co myśli się o studentach Kolegium, składają się zarówno wasze potencjalne sukcesy i zaangażowanie, ale także i niestety Wasze "niedbalstwo". Sposób studiowania w ramach MISHuS powinien być wykorzystywany jedynie do ułatwiania i poszerzania rozwoju naukowego, nie zaś do "upraszczania” sobie studiów i "kombinowania”.

 

W związku z tym prośba od studentów starszych lat, doświadczonych różnymi sytuacjami życiowymi: pamiętajcie, że za wasze negatywne działania zawsze ktoś odpowie. Albo wy, albo inni studenci.

 

Autor: Andrzej Zykubek
Ostatnia aktualizacja: 15.02.2023, godz. 22:18 - Andrzej Zykubek