Kolejny projekt w konkursie Społeczna Odpowiedzialność Nauki w Instytucie Nauk Biologicznych

Miło nam poinformować, że przygotowany przez nauczycieli akademickich Instytutu Nauk Biologicznych KUL projekt pt. „Badania Instytutu Nauk Biologicznych KUL w obiektywie”, otrzymał dofinansowanie w kwocie 252 372,77 zł (koszt całkowity 280 414,77 zł) w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki MEiN.

Celem projektu jest popularyzacja nowoczesnych badań naukowych w ramach nauk ścisłych i przyrodniczych, w tym biologii i chemii prowadzonych w Instytucie Nauk Biologicznych KUL.

Głównym efektem projektu będzie nagranie 25 krótkich filmów popularno-naukowych o tematyce związanej z badaniami naukowymi prowadzonymi w Instytucie Nauk Biologicznych KUL.


Warsztaty SON

W dniu 30.10.2023 w Instytucie Nauk Biologicznych gościliśmy Uczniów z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Konarskiego w Mielcu, którzy mogli wziąć udział w warsztatach realizowanych w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki”.

Uczniowie klas trzecich uczestniczyli w zajęciach z zakresu biomedycyny, genetyki i biologii środowiskowej. Prowadzący przedstawili zasady i warunki pracy w laboratorium oraz zapoznali młodzież z profesjonalną i nowoczesną aparaturą analityczną. Warsztaty spotkały się z aprobatą ze strony Uczniów i Nauczycieli, którzy jednomyślnie podkreślili, że największą zaletą takich wydarzeń jest to, iż uczestnicy mogą w praktyczny sposób zweryfikować wiadomości teoretyczne z zakresu biologii i chemii.

Projekt finansowany jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, program „Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu".

 


Odeszła do Pana Prof. dr hab. Maria Studnicka

Z głębokim żalem informujemy, że w dniu 22 października 2023 r.
odeszła do Pana
Prof. dr hab. Maria Studnicka,
wieloletni pracownik Katedry Fizjologii i Ekotoksykologii, współtwórca kierunku Ochrona Środowiska na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym KUL.

Uroczystości pogrzebowe odbędą się w dniu 27 października 2023 r. o godz. 15.00
w Kościele p.w. Św. Jana Chrzciciela w Janowie Lubelskim.


 

Wieczny odpoczynek racz jej dać Panie!

 


Wybory Dziekana na Wydziale Medycznym w dniu 10 listopada 2023 r.

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora KUL Poz. 386/2023 z dn. 9 października 2023 r. na Wydziale Medycznym w dniu 10 listopada 2023 r. odbędą się wybory Dziekana.

 

Szczegółowe informacje:
23 października 2023 r. - Termin zgłaszania kandydatur na Dziekana, miejsce: sekretariat WM pokój WMP-803A, III piętro (ul. Konstantynów 1H) do godz. 15.30.

Kandydatem na Dziekana może być nauczyciel akademicki posiadający tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, zatrudniony na Uniwersytecie w podstawowym miejscu pracy na czas nieokreślony, spełniający kryteria, o których mowa w § 37 statutu KUL.

 

Zgodnie z § 15 ust. 3 i 4 Regulaminu Wyborczego KUL w przypadku wyborów Dziekana osoba posiadająca bierne prawo wyborcze może zgłosić Komisji swoją kandydaturę. Kandydatów może zgłosić również osoba posiadająca czynne prawo wyborcze.

 

Zgłoszenie kandydata następuje na piśmie i powinno zawierać:

1) imię i nazwisko kandydata;

2) określenie tytułu zawodowego, stopnia naukowego lub tytułu naukowego kandydata;

3) nazwę wydziału lub innej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu, w której kandydat jest

zatrudniony;

4) w przypadku zgłoszenia kandydata na Dziekana przez osobę posiadającą czynne prawo wyborcze do zgłoszenia należy dołączyć pisemną zgodę osoby wskazywanej jako kandydat.

 

10 listopada 2023 r. godz. 11.30 (jednak nie później niż do godz. 13.30) miejsce: aula B-008 w budynku Biotechnologii - zgromadzenie wydziałowe Wydziału Medycznego dokona wyboru Dziekana.

Zgodnie ze Statutem KUL  § 38

1. Dziekana wydziału wybiera zgromadzenie wydziałowe bezwzględną większością głosów,
w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, w głosowaniu tajnym.
2. W skład zgromadzenia wydziałowego wchodzą nauczyciele akademiccy zatrudnieni na
wydziale, dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy, przedstawiciel
pracowników wydziału niebędących nauczycielami akademickimi i przedstawiciel
studentów wskazany przez wydziałowy samorząd studentów.

 

Przedstawiciel studentów został wskazany przez wydziałowy samorząd studentów.

 

Dodatkowe informacje dla pracowników WM niebędących nauczycielami akademickimi:

23 października 2023 r. - Termin zgłaszania kandydatur przedstawiciela pracowników niebędących nauczycielami akademickimi do Wydziałowej Komisji Wyborczej, miejsce: sekretariat WM pokój WMP-803A, III piętro (ul. Konstantynów 1H).

27 października 2023 r. godz. 14.00. Wybory przedstawiciela pracowników niebędących nauczycielami akademickimi do zgromadzenia wydziałowego, godz. 14.00-14.30. miejsce: sala B-007 w budynku Biotechnologii.

 

Zgodnie z § 15 ust. 5 Regulaminu Wyborczego KUL, w przypadku wyboru przedstawiciela pracowników niebędących nauczycielami akademickimi osoba posiadająca bierne prawo wyborcze może zgłosić komisji swoją kandydaturę.

 

Zgłoszenie kandydata następuje na piśmie i powinno zawierać:

1) imię i nazwisko kandydata;

2) określenie tytułu zawodowego, stopnia naukowego lub tytułu naukowego kandydata;

3) nazwę wydziału lub innej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu, w której kandydat jest

zatrudniony.

 

Statut KUL
434_zal-_regulamin_wyborczy_kul 


Obowiązkowe szkolenie z e-booków i baz danych dla studentów I lat studiów

W dniu 16 października 2023 r. w godz. 10.00 - 11.40 w auli B-008 (Budynek Wydziału Medycznego przy ul. Konstantynów 1 I) odbędzie się obowiązkowe szkolenie z e-booków i baz danych dla studentów I roku studiów wszystkich kierunków na Wydziale Medycznym (nie dotyczy studentów studiów II stopnia)

 


Rozpoczęcie roku akademickiego 2023/2024 dla I roku studiów

Szanowni Państwo Studenci

 

Rozpoczęcie roku akademickiego 2023/2024 w dniu 2 października 2023 r. (poniedziałek) zostanie zainaugurowane uroczystą Eucharystią w Kościele Akademickim KUL przy Al. Racławickich 14 o godz. 9.00.

 

Następnie odbędzie się spotkanie studentów I lat studiów z Władzami Wydziału i opiekunami lat o godz. 11.00 w auli B-008 (Budynek Wydziału Medycznego przy ul. Konstantynów 1 I).

 

Od 2 do 6 października br. dla studentów I roku studiów I stopnia oraz jednolitych magisterskich zaplanowany został Tydzień adaptacyjny:

Szczegółowy plan poszczególnych dni znajduje się w  załączniku: TYDZIEŃ ADAPTACYJNY

 

W tym czasie dla studentów I roku studiów - I stopnia oraz jednolitych magisterskich nie ma zajęć dydaktycznych. Na I roku studiów II stopnia zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć.

 

Podział studentów I roku na grupy:

 

Informacje dla osób przyjętych na I rok studiów:

  1. Przy pomocy numeru albumu należy założyć konto studenta na e-kul. Nr albumu widnieje na koncie rekrutacyjnym kandydata, na stronie e-rekrut (proszę nie mylić strony e-rekrut z e-kul, są to bowiem dwa odrębne systemy). Konto będzie bardzo potrzebne np. do kodowania zajęć, które odbywa się na początku każdego semestru, do wniesienia opłat za legitymację, pojawiają się tam również ważne informacje o planowanych wydarzeniach, szkoleniach itp.
  2. Po dopełnieniu płatności za legitymację (zakładka Studia-Płatności) oraz po elektronicznym podpisaniu ślubowania (instrukcja będzie dostępna w aktualności na e-kul), można zgłosić się do Sekretariatu p. 805 (wraz z potwierdzeniem wpłaty i oryginałem świadectwa dojrzałości).
  3. Legitymacja studencka zostanie wydana dopiero po dopełnieniu wszelkich formalności.
  4. Osoby zainteresowane uzyskaniem upoważnienia do bezpłatnego parkowania na terenie ul. Konstantynów 1, proszone są o zgłoszenie tego w Sekretariacie podczas odbioru legitymacji.
  5. Podział na grupy lektoratowe będzie dostępny na stronie internetowej Studium Języków Obcych www.kul.pl/sjo oraz w aktualności na e-kul.
  6. Szczegółowe informacje o zajęciach z Wychowania fizycznego będzie dostępny na stronie internetowej SWFiS (https://www.kul.pl/zapisy-na-zajecia-wychowania-fizycznego-w-semestrze-zimowym-2023-2024,art_104150.html) oraz w aktualności na e-kul.
  7. Studenci są zobowiązani do udziału w następujących  szkoleniach:

 

  • Przysposobienie biblioteczne - kurs online (udostępnienie na e-KUL, w zakładce Moodle - od 3 października do 30 listopada).
  • Prawa i obowiązki studenta – 4 października br. g. 10.00-12.30, s. CTW- 408 (Al. Racławickie 14)
  • Obowiązkowe Szkolenie BHP - szkolenie on-line z testem (udostępnienie na e-KUL, w zakładce Moodle)
  • Etos i kultura studencka – 5 października br. g. 9.00-10.45, s. CTW- 408 (Al. Racławickie 14)
  1. Regulamin studiów KUL dostępny jest na stronie BIP Uczelni (Regulamin studiów KUL).

Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej udzielił patentu na rzecz KUL

Z radością informujemy, że Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej po rozpatrzeniu zgłoszenia oznaczonego numerem P.439141 dokonanego w dniu 04.10.2021 r. udzielił decyzją z dnia 12.09.2023 r. patentu na rzecz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II na wynalazek pt.: "Sposób otrzymywania biopreparatu wspomagającego wzrost i rozwój pszenicy ozimej zawierającego szczepy endofityczne".

Patent jest efektem zrealizowanego projektu LIDER IX. Współautorkami patentu są: dr Agnieszka Kuźniar, dr Kinga Włodarczyk, dr Weronika Goraj i dr hab. Agnieszka Wolińska, prof. KUL z Katedry Biologii i Biotechnologii Mikroorganizmów Instytutu Medycznego KUL.

 

PATENT decyzja

Serdecznie gratulujemy.

 

 

 


VII Ogólnopolskie Sympozjum Mikrobiologiczne "Metagenomy różnych środowisk" - sprawozdanie i fotoreportaż

W Lublinie w dniach 20-21 czerwca 2023 roku odbyło się
VII Ogólnopolskie Sympozjum Mikrobiologiczne "Metagenomy różnych środowisk"

 

Sympozjum

 

Zamieszczamy sprawozdanie i fotoreportaż z sympozjum


Prof. Waldemar Priebe z MD Anderson Cancer Center (Texas University) na Wydziale Medycznym KUL

 
Prof. Waldemar Priebe z MD Anderson Cancer Center (Texas University), największego ośrodka leczenia raka na świecie, wizytował Wydział Medyczny KUL. Cenionego onkologa, naukowca zapytaliśmy o nowo powstałe kierunki lekarskie na polskich uczelniach, w tym na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Rektor KUL, ks. prof. Mirosław Kalinowski podjął temat współpracy z przedstawicielem cenionego ośrodka.
➖
Profesor Waldemar Priebe, chemik, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, uzyskał stopień doktora w Instytucie Chemii Organicznej PAN. Obecnie pracuje na Wydziale Leków Eksperymentalnych w Centrum Rakowym M.D. Anderson Uniwersytetu w Teksasie.

Prowadzi badania związane z chemią i biologią nowotworów w kontekście opracowania nowych terapii antynowotworowych, w tym nowatorskich leków guza mózgu. Jest autorem wielu patentów farmaceutycznych, założycielem pięciu firm biotechnologicznych, a także cenionym doradcą naukowym. Członek licznych narodowych i międzynarodowych stowarzyszeń i instytutów. Członek Sekcji „Nauka, innowacje” oraz Sekcji „Ochrona zdrowia” Narodowej Rady Rozwoju w latach 2015-2020.
 

Program SPINAKER Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w Instytucie Nauk Biologicznych

W Instytucie Nauk Biologicznych po raz kolejny odbywają się warsztaty dla studentów z zagranicy w ramach projektu NAWA SPINAKER. W projekcie uczestniczy 22 studentów z Bośni i Hercegowiny, Turcji, Albanii, Libanu, Ukrainy, Hiszpanii.

Tegoroczne warsztaty na KUL-u przeprowadzane są w trybie hybrydowym.
Uczestnicy mają okazję doskonalić swoje umiejętności w zakresie badań laboratoryjnych m.in. z analizy próbek gleby, hodowli in vitro komórek zwierzęcych, a także mikro i makroflory obszarów chronionych Lubelszczyzny, wykorzystania nanomateriałów czy monitoringu wód. Zajęcia odbywają się w języku angielskim i są prowadzone przez naukowców z Wydziału Medycznego KUL.

 Studenci z innych krajów są bardzo zaskoczeni tym, jak dużo praktyki w laboratorium mają studenci biotechnologii na KUL. I jak przekłada się to na umiejętności zawodowe – mówi dr Radosław Mencfel koordynator kierunku biotechnologia.

Finałem edycji będą ostatnie zajęcia z udziałem potencjalnych pracodawców z lubelskich firm, którzy ocenią efektywność tegorocznych warsztatów.

– Pracujący w grupach studenci na koniec muszą zaprezentować efekty swoich badań przedstawicielom biznesu – instytucji i firm. To oni wydadzą opinię, czy zostały zrealizowane cele tych warsztatów, ponieważ jako członkowie konwentu pracodawców kierunku biotechnologia, partycypowali w przygotowywaniu programu – informuje dr Mencfel.