Katedra Filozofii Religii na Wydziale Filozofii KUL istnieje od roku 1973. Przedmiotem jej zainteresowania są metafizyczne i epistemologiczne aspekty religii, a także relacje między nauką a wiarą oraz między religią a kulturą. Najważniejsze osiągnięcia badawcze Katedry są następujące:

  • Sformułowanie dwóch filozoficznych teorii religii (Z. J. Zdybicka, P. Moskal)
  • Sformułowanie filozoficzno-teologicznej teorii religii (P. Moskal)
  • Nowe propozycje w zakresie dróg poznania Boga (Z. J. Zdybicka, P. Moskal)
  • Monograficzne opracowanie zagadnienia partycypacji bytu (Z. J. Zdybicka)
  • Studia nad zagadnieniem Absolutu w filozofii greckiej (W. Dłubacz)
  • Dyskusje z analityczną i procesualną filozofią Boga i religii (Z. J. Zdybicka, M. Kiliszek, P. Moskal, M. Piwowarczyk)
  • Sformułowanie filozofii dziejów jako dziedziny filozofii bytu (P. Moskal)
  • Opracowanie apologii religii katolickiej (P. Moskal)
  • Studium problemu nawrócenia (P. Moskal)
  • Prace z zakresu relacji między wiarą/religią a naukami przyrodniczymi (M. Słomka, D. Dąbek)

W ramach prac Katedry podejmowano wiele innych szczegółowych zagadnień dotyczących teizmu i ateizmu oraz związków religii z innymi dziedzinami kultury.

 

Katedra zorganizowała lub współorganizowała wiele sympozjów oraz kongresów krajowych i międzynarodowych, między innymi World Congress of Christian Philosophy "Freedom in Contemporary Culture" (Lublin 20-25 VIII 1996) i cykl sympozjów "Filozofować w kontekście teologii".

 

Aktualne badania pracowników Katedry dotyczą następujących zagadnień:

 

Ks. prof. dr hab. Piotr Moskal, prof. zw. KUL

  • Filozofia duchowości
  • Filozofia mistyki
  • Prace nad podręcznikiem filozofii religii

 

Ks. dr hab. Dariusz Dąbek

  • Problematyka kosmicznych koincydencji oraz propozycji ich wyjaśnień, zwłaszcza naturalistycznego i teistycznego
  • Aksjologiczna problematyka funkcjonujących w praktyce badawczej kryteriów oceny i wyboru teorii naukowych na przykładzie rywalizujących teorii kosmologicznych
  • Historyczna analiza postaw i przekonań uczonych w kwestii relacji między nauką i religią w kontekście stanowisk wypracowanych w filozofii nauki i filozofii religii

 

Ks. dr hab. Marek Słomka

  • Analiza wzajemnych związków między teoriami przyrodniczymi i religijnymi
  • Filozoficzne interpretacje biologicznej i kosmologicznej teorii ewolucji
  • Teistyczny ewolucjonizm

 

Dr hab. Robert T. Ptaszek, prof. KUL

  • Typologia i charakterystyka głównych religii, ruchów religijnych oraz form duchowości funkcjonujących współcześnie w cywilizacji zachodniej
  • Rekonstrukcja oraz filozoficzna analiza doktryn wybranych wspólnot religijnych (głównie ruchów religijnych odwołujących się do Biblii)
  • Oddziaływanie alternatywnych wobec chrześcijaństwa doktryn religijnych na funkcjonowanie Unii Europejskiej oraz na różne sfery współczesnej kultury Zachodu (przede wszystkim na moralność, naukę i sztukę)
  • Teoretyczne i praktyczne konsekwencje pluralizmu religijnego (zwłaszcza kwestia obecności na tym samym obszarze wielu różnych form religii oraz duchowości)

 

 

Dr hab. Marek Piwowarczyk, prof. KUL

  • Wpływ Kazimierza Twardowskiego teorii przedmiotu na ontologię Romana Ingardena
  • Historia odróżnienia zależności bytowej i niesamodzielności bytowej we wczesnej ontologii fenomenologicznej i pre-fenomenologii (Kazimierz Twardowski, Edmund Husserl, Eugenia Ginsberg-Blaustein, Roman Ingarden)
  • Formowanie się neoarystotelizmu Romana Ingardena w kwestii formalnej budowy przedmiotu
  • Analiza porównawcza hylemorfizmu analitycznego i klasycznego
  • Analiza statusu ontycznego integralnych części substancji
  • Próba sformułowania argumentu, który wśród swych przesłanek zawiera zdanie: „Byt złożony istnieje”, a we wniosku zdanie: „Bóg istnieje i Bóg jest prosty”.

 

 

Autor: Andrzej Zykubek
Ostatnia aktualizacja: 22.10.2019, godz. 10:55 - Andrzej Zykubek