Katedra Pedagogiki Rodziny prowadzi następujące specjalności

 

 

Pedagogika rodziny z elementami poradnictwa oraz mediacji i kurateli rodzinnej na I stopniu

 

 

Pedagogika rodziny, system pieczy zastępczej i asystentura rodziny na II stopniu

 

 

 

I stopień

  

Pedagogika rodziny z elementami poradnictwa oraz mediacji i kurateli rodzinnej

 

Celem specjalności jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie funkcjonowania rodziny, pozwalające na przyswojenie zagadnień z zakresu poradnictwa, kurateli oraz alternatywnych metod rozwiązywania sporów w przestrzeni rodzinnej.

Studenci:

Nabywają wiedzę  w zakresie systemowego ujmowania zjawisk życia małżeńsko-rodzinnego, form i rodzajów pomocy i wsparcia rodziny, psychopedagogicznych aspektów sytuacji konfliktowych, prawnych regulacji kurateli rodzinnej i mediacji.

Kształcą umiejętności  w zakresie  sposobów efektywnego komunikowania się, pracy z rodziną w kryzysie, wyboru konstruktywnej interwencji w celu rozwiązania konfliktu, umiejętności funkcjonowania w warunkach stresu.

Rozwijają kompetencje  skutecznego rozpoznawania potrzeb rodziny, rozumienia siebie i innych uczestników sytuacji konfliktowych, otwartości na szukanie kreatywnych rozwiązań w sytuacjach trudnych.

Dzięki teorii i praktyce, student przygotowany jest do pracy w poradniach rodzinnych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych (domy dziecka, domy pomocy społecznej), instytucjach i stowarzyszeniach na rzecz pomocy rodzinie, placówkach wspierających rodzinę w sytuacjach kryzysowych, agendach służb socjalnych, samorządowych (OPS, MOPR, PCPR), po uzupełnieniu kwalifikacji jako kurator rodzinny. 

Program studiów realizuje wytyczne Społecznej Rady ds. ADR przy Ministrze Sprawiedliwości dotyczące standardów szkolenia mediatorów, tym samym stanowiąc przygotowanie teoretyczne i praktycznie dla osób chcących ubiegać się o wpis na listę stałych mediatorów.

 

II stopień

 

Pedagogika rodziny, system pieczy zastępczej i asystentura rodziny

 

Specjalność adresowana jest do osób, które chcą podjąć pracę z rodziną funkcjonalną i dysfunkcjonalną. Specjalność skierowana jest również do osób, które są zainteresowane pracą asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.

          Celem specjalności jest przygotowanie do wspierania rodziny i udzielania jej członkom profesjonalnej pomocy (w systemie profilaktyki, poradnictwa i terapii) oraz do realizacji zadań wynikających z Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

      Zajęcia objęte programem specjalności umożliwiają zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych w pracy z rodziną,  w organizowaniu wsparcia i pomocy w zakresie profilaktyki, poradnictwa, terapii, w pracy w zespołach interdyscyplinarnych.

Studenci:

Nabywają wiedzę  psychopedagogiczną z zakresu profilaktyki, poradnictwa i wspierania rodziny służącą wzmacnianiu zasobów rodziny i minimalizacji czynników ryzyka, a także wiedzę z elementami prawa, pracy socjalnej, terapii rodzin.

Kształcą umiejętności  w zakresie  diagnozowania problemów rodziny, metodyki pracy z rodziną i sposobów postępowania w sytuacji kryzysowej,  organizacji planu pomocy dziecku i rodzinie,  a także metodyki pracy  asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.

Rozwijają kompetencje  komunikacji interpersonalnej,  między innymi w zakresie prowadzenia sporu konstruktywnego, negocjacji i mediacji, postępowania skoncentrowanego na rozwiązanie problemu oraz narracyjnego i psychoedukacyjnego modelu pracy z rodziną

Uzyskana w ramach realizacji programu specjalności wiedza, umiejętności i kompetencje są niezbędne w pracy pedagogicznej z rodziną i jej członkami oraz są podstawą do dalszych szkoleń w kierunku poradnictwa i terapii małżeńsko-rodzinnej, są również wymagane w pracy asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. 

Autor: Maria Mazurek-Olszowa
Ostatnia aktualizacja: 15.02.2024, godz. 21:57 - Ewelina Świdrak