Oferta Instytutu Pedagogiki

I. Szkolenie „Wspieranie rozwoju dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych w środowisku szkoły ogólnodostępnej”:

  • przygotowanie szkoły na przyjęcie ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych. Grupa docelowa: pracownicy szkół ogólnodostępnych (nauczyciele, pracownicy administracji, obsługa),
  • spektrum zaburzeń autystycznych: przyczyny, objawy, specyfika funkcjonowania osoby z ASD, możliwości rozwojowe. Grupa docelowa: pracownicy szkół ogólnodostępnych (nauczyciele, pracownicy administracji, obsługa),
  • trudne zachowania osób ze spektrum zaburzeń autystycznych: typy zachowań trudnych, diagnoza, metody pracy. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ogólnodostępnych,
  • mój kolega/koleżanka z autyzmem. Grupa docelowa: uczniowie (szkolenie dedykowane szczególnie uczniom klas, do których uczęszczają osoby z ASD),
  • dziecko ze spektrum zaburzeń autystycznych. Grupa docelowa: rodzice uczniów ze szkół (szczególnie klas), do których uczęszczają osoby z ASD.

 

II. Szkolenie ”Innowacje pedagogiczne i organizacyjne w szkole zarządzającej wiedzą”:

  • Innowacje jako zadanie własne szkoły i nauczyciela-identyfikacja problematyki.
  • Innowacje dydaktyczne i metodyczne w zakresie przedmiotu (modułu) nauczania.
  • Innowacje wychowawcze-wychowanie ku wartościom w szkole i na lekcji przedmiotowej.
  • Innowacje organizacyjno-komunikacje, werbalne i niewerbalne w środowisku  szkoły.

 

III. Szkolenie „Sposoby kształcenia kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej na I etapie edukacyjnym”:

  • przygotowanie i publikacja opracowania pt. Rozwijanie kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej na I etapie edukacyjnym. Teoria i implikacje praktyczne.
  • cykl autorskich szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej województwa lubelskiego /mogą odbywać się w ramach szkoleniowych rad pedagogicznych na terenie szkół lub w formie kursów na Uniwersytecie: kształtowanie kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej uczniów klas młodszych szkoły podstawowej,

 

IV. Opracowanie autorskich programów szkoleniowych - tematy poszczególnych bloków:

  1. Kompetencje kluczowe w świetle zaleceń Rady Unii Europejskiej. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,
  2. Specyfika rozwoju ucznia w wieku wczesnoszkolnym jako czynnik warunkujący rozwijanie kompetencji kluczowych. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,
  3. Edukacja matematyczna na I etapie kształcenia jako obszar rozwijania kompetencji kluczowych – rozwiązania praktyczne. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,
  4. Organizacja i przeprowadzenie wolontariatu w szkole ogólnodostępnej-autorskie programy szkoleń dla dyrektorów, nauczycieli i uczniów,
  5. Podstawy prawne i zasady organizacji wolontariatu w szkole. Grupa docelowa: dyrektorzy i nauczyciele,
  6. Zakładanie i prowadzenie szkolnego klubu wolontariusza. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole,
  7. Trudności związane z wolontariatem w szkole. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole lub prowadzący szkolne kluby wolontariatu lub inne formy wolontariatu w szkole,
  8. Motywowanie wolontariuszy do pracy. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole lub prowadzący szkolne kluby wolontariatu lub inne formy wolontariatu w szkole,
  9. Jak być wolontariuszem? Grupa docelowa: uczniowie zainteresowani wolontariatem.

 

V. Szkolenie "Programy edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom dla pierwszego etapu edukacyjnego". Grupa docelowa: szkoły podstawowe w Polsce i Polskie szkoły za granicą:

  • pojęcie edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom,
  • potrzeba edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom na pierwszym etapie edukacyjnym,
  • funkcja edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom w integralnym rozwoju osoby,
  • przykłady koncepcji programów wychowawczo- dydaktycznych (z wiedzą
    o wartościach i rozwiązaniami metodycznymi), dla trzech podstawowych struktur aksjologicznych: I struktura, którą tworzy zespół wartości opisujący osobę:  godność, rozumność – mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do miłości i zdolność do transcendencji, II struktura, którą tworzą wartości związane z poszczególnymi warstwami rozwojowymi człowieka: biologiczną, psychologiczną, socjologiczną, kulturologiczną (kulturotwórczą), światopoglądową, III struktura,  mającą charakter tożsamościowy. Zespół tych wartości tkwi w kulturze społeczności lokalnej i narodowej.

 

VI. Autorski program do nauki metody fonogestów (Polish Cued Speech Method) oraz międzynarodowego modelu wykorzystania metody PCSM w pracy z dziećmi i młodzieżą z uszkodzeniami słuchu.

 

VII. Pedagogika przedszkolna według koncepcji Edmunda Bojanowskiego.

 

VIII. Wspieranie rozwoju ucznia oraz zajęcia socjoterapii.

 

IX. Pomoc rodzinie w realizacji funkcji wychowawczej i rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców.

 

X. Edukacja włączająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

XI. Edycje krytyczne tekstów pedagogicznych autorstwa klasyków pedagogiki oraz pracy kulturalno-oświatowej. Oferta adresowana m.in. do redakcji wydawnictw, towarzystw oświatowych, towarzystw naukowych, gromadzeń i stowarzyszeń zakonnych.

 

 


WSPÓŁPRACA

ikona
ikona
ikona
ikona
ikona