Normą jest, że firma posiada swoją stronę www. Jest ona kolejnym kanałem, dzięki któremu dociera do klientów. Prezentuje naszą działalność całą dobę, 7 dni w tygodniu, ale bardzo łatwo jest pozytywny efekt, jaki ma wywołać, zepsuć. Firmę należy profesjonalnie prezentować w sieci, ale nie każdy wie, jakie są podstawowe grzeszki e-marketingu na stronie www.

Obrazek artykułu

Nazwa domeny
Dostajemy wizytówkę, reklamówkę firmy xYx zajmującej się sprzedażą, a na wizytówce widnieje strona www.stronamisia.pl. Mało tego - Pan Jan, który daje nam wizytówkę ma maila Jan.kowalski@stronakasi.pl. To, że strona i mail są w innej domenie to pierwszy błąd, kolejny to brak powiązania między stroną www.stronamisia.pl a nazwą firmy xYx. Domenę wykupujemy taką, by adres strony zawierał kombinację nazwy firmy, podobnie mail pracownika - ma odwoływać do domeny firmowej. To są synonimy prestiżu firmy, profesjonalizmu w podejściu. Tu zaczyna się już budowa marki firmowej i zwiększanie jej identyfikacji.

Transfer
Strona nie może ładować się klientowi tak, by w tym czasie zdążył wyjść zaparzyć sobie kawę. Nikt nie będzie tak długo czekał - nawet najwytrwalsi zrezygnują. Strona ma działać - szybko i sprawnie.

txt nade wszystko
Przesycenie strony tekstem, bez żadnych dodatkowych bodźców. Po pierwsze - znudzenie klienta gwarantowane, a po drugie - jak coś komuś pokazać, wytłumaczyć - gdy nie ma na czym. W niektórych branżach konieczne są dodatkowe ilustracje - inżynieria, architektura, grafika. Tu niewiele da się opisać. Czy próbowaliście kiedyś opisać róże? Tą jedną, konkretną? Właśnie, a efekty pracy firm - szczególnie tych z branż, które odnoszą się do estetyki, tworzenia, potrzebują prezentacji róż z swego ogrodu.

Strona jest - to jest
Strona powstała, pięknie wygląda, dobrze funkcjonuje, ale .... nikt z niej nie korzysta. Dlaczego? Bo nikt o niej nie wie. Nie zapominajmy, że klient powinien takie informacje otrzymać od nas, nie będzie szukał. To po naszej stronie znajduje się inicjatywa.

Za siódmą górą, za siódmą rzeką
Na stronie brak kontaktu - adresu, telefonu, kontaktu do żywego człowieka. Brak maila, przedstawicielstwa. Tak jakby firma nie istniała. Ma swoją stronę i na tym kończy się jej działalność. Nie można zapomnieć, że firma działa, ma siedzibę, ludzi, telefony i służy klientowi. A strona www jest tylko jednym z kanałów kontaktowych.

Jak choinka
Strona pełna jest reklam, kolejnych zakładek z marketingowymi treściami i wśród nich najważniejsza treść - czyli firma, sama w sobie, ginie. Owszem - ruch na stronie jest duży, ale z tego ruchu niewiele wynika dla samej działalności firmy. Strona nie jest choinką - strona służy pewnym celom i o tym zapomnieć nie można.

„takiej strony nie ma"
Twoja strona nie może zniknąć, ot tak. Jest ona tak samo ważna dla klienta, jak realny kontakt z przedstawicielem firmy. Jeśli planowana jest reorganizacja strony - powiadom o tym, ogranicz czas pracy nad „podmianą" strony do minimum - zrób to np. nocą. Nie pozwól by ważność domeny wygasła.

Rok 2007 z aktualnościami z 2002

Dział aktualności powstał by informować o tym, co się dzieje na bieżąco, ale tych „bieżących" spraw nie ma. Lepiej zrezygnować z tego działu, umieszczać szerokie teksty merytorycznie długo aktualne i bez dat niż narażać się na posądzenie o niekompetencję i „zawieszenie" działalności.

Rusza się, świeci i długo ładuje
Piękne animacje, nowoczesne techniki wizualizacji - cała strona „żyje". A klient znów czeka na otwarcie całości i podpiera głowę. Natłok różnego rodzaju dodatków nie pomaga - utrudnia odbiór podstawowych treści. O ile jest to strona firmy graficznej rozsądniej jest po prostu umieścić screany [mniej miejsca zajmują] i odwołania do całości pliku, żeby każdy kto się zdecyduje wiedział, że jednak musi poczekać by zobaczyć całość. Nie należy klienta denerwować.

Firma jest, ale co robi - tego nie wie nikt
Strona zawiera wiele informacji, ale nie ma nigdzie misji, celu i rodzaju działalności jaką prowadzi firma. Strona zarzucona jest treściami nieistotnymi i w efekcie nie dociera do grupy docelowej. Pozycjonowanie tez powinno być przeprowadzone przemyślanie. Podstawowe hasła, przejrzystość, celowość. Wyższy wskaźnik w wynikach wyszukiwania z naszej branży ma większe efekty niż tzw. dodatki. Dodatki mogą być potem.

Pijar strony
Przejrzysta, konkretna, dobrze opracowana, zgodnie z zasadą „trzech kliknięć" sprzyja pozytywnemu odbiorowi. Brzydka i nieuporządkowana - odstrasza.

Dobra strona www jest wizytówką, jest jak sprzedawca - może byś profesjonalny i kompetentny, a może być niechlujny i odstraszający. Tylko od firmy zależy jaka ona będzie i oby była, nade wszystko, przemyślana i funkcjonalna.

 Autor: Danuta Kowalczyk
Źródło: www.kariera.com.pl

 

Autor: Marta Wziątek
Ostatnia aktualizacja: 28.07.2010, godz. 14:14 - Dorota Maj