Instytut Nauk o Sztuce, jako samodzielna jednostka naukowo-badawcza, został utworzony w 2019 roku w wyniku połączenia dwóch dotychczas istniejących Instytutów: Historii sztuki (od 1945r.) i Muzykologii (od 1956r.). Instytut prowadzi działalność naukowo-badawczą i dydaktyczną w obszarach historii sztuki i muzykologii. W ramach każdego z nich podejmowane są zagadnienia związane z szeroko rozumianą kulturą polską i europejską oraz jej wytworami, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu religijnego. Takie ukierunkowanie identyfikuje ośrodek i wpisuje prowadzone badania w misję Uniwersytetu.

 

HISTORIA SZTUKI

 

W Instytucie prowadzone są zajęcia z historii sztuki (zwłaszcza europejskiej i polskiej od antyku do współczesności). Nasz absolwent potrafi posługiwać się warsztatem naukowym historyka sztuki, dokonywać formalnych i ikonograficznych analiz dzieł architektury, rzeźby, malarstwa, grafiki oraz rzemiosła artystycznego, co pozwala na prowadzenie pracy badawczej i eksperckiej, a także  prezentacji wyników tychże prac w formie ustnej lub pisemnej z umiejętnością komunikowania się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców. Potrafi pracować w zespole i kierować jego pracami. Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat działalności współczesnych instytucji muzealnych, wystawienniczych oraz rynku dzieł sztuki. Potrafi wykorzystać posiadaną w tej materii wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, nowatorsko wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach, podczas działalności ww. instytucjach. Potrafi podjąć działania w kierunku zachowania dziedzictwa artystycznego minionych wieków, posiada umiejętność  krytycznego spojrzenia na współczesną kulturę wizualną i rozumie funkcję obrazu w procesie komunikacji. Potrafi posługiwać się wybranym językiem nowożytnym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z zakresu sztuki.

 

MUZYKOLOGIA

 

W Instytucie prowadzone są zajęcia z muzykologii w tym: historii muzyki, instrumentologii, etnomuzykologii (przede wszystkim polskiej i europejskiej od wczesnego średniowiecza do współczesności). Absolwent posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu historii muzyki, literatury muzycznej, stylów, form i gatunków muzycznych. Potrafi przeprowadzić wielokontekstową analizę utworów muzycznych różnych epok i stylów. Posiada umiejętność czytania partytur i gry na organach. Zna aktualny stan badań muzykologicznych i naukową literaturę przedmiotu. Potrafi wyszukiwać, selekcjonować i oceniać informacje naukowe z różnych źródeł pod kątem wybranego przedmiotu badań. Umie precyzyjnie formułować i opracowywać problem naukowy z użyciem odpowiednich metod badawczych oraz zaprezentować uzyskane wyniki badań (ustnie i pisemnie). Posiada umiejętność pracy ze źródłami muzycznymi pisanymi (rękopisy, starodruki, partytury, archiwalia) oraz architektonicznymi (organy, fortepian, instrumenty ludowe – pod kątem instrumentoznawczym) a także komputerowej edycji materiałów źródłowych (nuty, wykresy, tabele, rzuty). Posiada umiejętność opracowania muzycznych materiałów bibliotecznych i archiwalnych z różnych epok zgodnie z międzynarodowymi standardami opisu, opracowania opisu inwentaryzacyjnego zabytkowych i nowych organów, a także ekspertyzy w zakresie budowy i remontu instrumentów, zgodnie z opracowaną w jednostce oryginalną metodologią. Zna wielojęzyczną terminologią muzykologiczną i potrafi czytać obcojęzyczne teksty muzykologiczne w wybranym przez siebie języku obcym. Jest gotowy do prowadzenia kwerend i naukowego opracowywania różnego typu źródeł muzycznych i innych wytworów kultury muzycznej. Jest gotowy do podjęcia profesjonalnej działalności zawodowej zgodnie z profilowanymi kwalifikacjami uzyskanymi w ramach zrealizowanej przez siebie specjalizacji. Osoby realizujące specjalność „Muzyka kościelna” dysponują poszerzonym warsztatem naukowo-badawczym i praktyczno-artystycznym uprawniający do kompetentnego sprawowania funkcji muzyka kościelnego. Z kolei absolwenci specjalności z „Krytyki i dziennikarstwa muzycznego” posiadają wiedzę i umiejętności przygotowania profesjonalnych recenzji wydarzeń muzycznych, tekstów naukowych  i popularyzatorskich oraz wygłaszania prelekcji muzycznych i opracowywania scenariuszy eventów muzycznych. Realizowana jest również specjalność nauczycielska przygotowująca do zawodu nauczyciela przedmiotów teoretycznych w szkołach muzycznych.

 

Tematyka badawcza podejmowana w Instytucie:

  • mecenat magnacki w Polsce od XVI do XVIII wieku,
  • programy ideowe w sztuce polskiej od XVI-XVIII wieku, wizualizacja konfliktów politycznych w Polsce XVIII wieku, artyści polscy w Wiedniu na przełomie XIX/XX wieku, mecenat artystyczny czasów nowożytnych, kultura artystyczna Lublina od XVI do XXI wieku, ikonografia chrześcijańska,
  • kultura i sztuka obszaru Półwyspu Apenińskiego,
  • tradycja łacińska i bizantyńska w sztuce średniowiecznej Europy,
  • ikonografia polityczna czasów nowożytnych,
    sztuka polska dwudziestolecia międzywojennego,
  • historia muzyki (zwłaszcza muzyki polskiej) od starożytności do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kościelnej,
  • działalność wybitnych kompozytorów, wirtuozów, teoretyków oraz budowniczych instrumentów,
  • monodia liturgiczna w Polsce i Europie,
  • polska pieśń kościelna w perspektywie historycznej,
  • estetyka muzyczna,
  • polifonia religijna i świecka XVI-XVIII w.,
  • polski folklor religijny,
  • obrzędowość ludowa,
  • instrumentologia, ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa,
  • akustyka muzyczna i edycja komputerowa dźwięku oraz partytury, reżyseria dźwięku,
  • kultura muzyczna ośrodków kościelnych i świeckich na przestrzeni wieków (teoria i praktyka – analiza naukowa i wykonawstwo).

 

OFERTA INSTYTUTU

 

1. Ekspertyzy dzieł sztuki, rękopisów, starodruków, scenariusze wystaw muzealnych.

2. Ekspertyzy budowy, remontu, kasacji organów piszczałkowych, wykonanie opisu inwentaryzacyjnego instrumentów (zwłaszcza zabytkowych).

3. Ekspertyzy, wydania krytyczne, opracowania źródeł muzycznych (rękopisów, starodruków, druków).

4. Opracowanie merytoryczne scenariuszy, folderów, repertuarów koncertowych (cykliczne oraz okolicznościowe).

5. Przygotowanie stanu badań na potrzeby audycji radiowych i telewizyjnych z zakresu historii sztuki i muzykologii.

 

KONTAKT W SPRAWIE KOMERCJALIZACJI

 

mgr Małgorzata Nowakowska

 
Specjalista-manager ds. komercjalizacji nauki
Centrum Komercjalizacji Nauki
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Biuro- Konstantynów 1J

Pokój 4.02

e-mail: malgorzata.nowakowska@kul.pl

Tel. +48 81 454 56 86

 

 

Autor: Dorota Prokopiak
Ostatnia aktualizacja: 30.06.2023, godz. 09:01 - Wojciech Kozieł