Ratzinger proponuje „chrystologię duchową”, w której łączą się ontologia i soteriologia, teologia krzyża i wcielenia, chrystologia, pneumatologia i eklezjologia. Aby to osiągnąć, trzeba przezwyciężyć rozłam między Jezusem historycznym a Chrystusem wiary i bronić homousios i Bóstwa Jezusa Chrystusa zdefiniowanych na soborach w Nicei i Konstantynopolu. Ratzinger przypomina również o centralności zbawczej figury Chrystusa, która domaga się przypomnienia nie tylko Jego Bóstwa, lecz również Jego charakteru pośrednika zbawienia. Nie jest to kolejny awatar boskości, lecz Syn Boży, który stał się człowiekiem „dla nas” i „dla naszego zbawienia”. Jezus Chrystus posiada „niepowtarzalną osobliwość i jedyność”. Jedynie On może być pośrednikiem i odkupicielem. Poszukiwanie oblicza Chrystusa znajduje swój pełny wyraz w ostatnim teologicznym dziele papieża emeryta.

 

SUMMARY

 

Ratzinger proposes a “Spiritual Christology”, in wich will be together Ontology and Soteriology, the Theology of the Cross and the Theology of Incarnation, Christology,  pneneumatology and Ecclesiology. In the first place, it is need to fulfill the breaking-off between the historical Jesus and the Crist of the faith, and to defend the homousios and the divinity of Jesus Christ defined in Nicaea and III Constantinople. On the  ther hand Ratzinger reminds the centrality of the salvific figure of Christ, in which is related not only the divinity, but also the unique character of mediation in the salvation. He is not an avatar more of the Divinity, but the Son of God, who was made man “for us” and “for our salvation”. Jesus of Nazaret will have an unrepeteable singularity and unicity”. He is the only Mediator and Saviour. The Seeking of Christ’s Face will be the summit of the theological work of the present pope emeritus.

Autor: Marcin Walczak
Ostatnia aktualizacja: 25.09.2020, godz. 11:36 - Marcin Walczak