Wybrane publikacje, opracowania i raporty
pracowników, doktorantów i współpracowników KPReh
(pdfy do pobrania)
2020
2019
Otrębski W., Domagała-Zyśk E., Sudoł A. (2019). ABAS-3 System Oceny
Zachowań Adaptacyjnych – wyd. trzecie. Polski podręcznik.
Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP, ss. 192.
Mariańczyk K., Łubianka B., Filipiak S. (2019). Integracja na Piątkę?
O osobowości uczniów klas integracyjnych i nieintegracyjnych. Języki Obce w Szkole, 1, 55-59.
Czapla K., Krzysztofik K. (2019). Seksualność a przebieg procesów integracji sensorycznej u młodych osób z ASD - wzajemne relacje i implikacje praktyczne. Annales Universitatis Paedogogicae Cracoviensis. Studia Psychologica XII, 200-217.
2018
Otrębski W. (2018). Rehabilitacja kompleksowa - źródła i zasady
realizacji. W: P. Czuderna, W. Koczur, M. Woch, M. Wypych (red.), Polska
szkoła kompleksowej rehabilitacji – analiza porównawcza
instytucjonalnych rozwiązań (122-124). Warszawa: Wyd. Sejmowe.
Otrębski W., Mariańczyk K. (2018). The transition of pupils with
intellectual disability from education onto the labour market – the
parent’s perspective. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki
Specjalnej, 20, p. 47-76.
i wersja w języku polskim:
Otrębski W., Mariańczyk K. (2018). Tranzycja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z edukacji na rynek pracy – perspektywa rodzica/The transition of pupils with intellectual disability from education onto the labour market – the parent’s perspective. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 20,
47-76.
Otrębski, W. (2018). Niepełnosprawność wybrane problem definicyjne (wyd. II). W: E. Rutkowska (red.), Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych (1-17). Warszawa: PZWL.
2017
Otrębski, W., Krzysztofik, K. (2017). Measurement tools of autism syndrome severity and selected neurocognitive processes in individuals with ASD. Psychiatria Polska, 70, 1-10. https://dx.doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/68856
Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM
Wiącek G. (2017). Psychospołeczne problemy w percepcji dorosłych osób głuchoniewidomych. W: E. Domagała - Zyśk, G. Wiącek, M. Książek (red.), Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. (s. 173-192), Lublin: Episteme.
Urbaniak – Głąb K., Rodzeń – Krawiec J. (2017). Poczucie zdrowienia jako jeden z elementów kompleksowej diagnozy i terapii logopedycznej osób z zaburzeniami płynności mowy, W: D. Pluta- Wojciechowska, B. Sambor (Red.). Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej. (s.378-385). Gdańsk: Harmonia.
2016
Mariańczyk K., Libera A. (2016). Przedwczesne narodziny jako czynnik ryzyka zaburzeń rozwoju oraz niepełnosprawności – perspektywa psychologii rehabilitacji. W: W. Otrębski, K. Mariańczyk (Red.). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością, (93-110), Gdańsk: Harmonia Universalis.
Wiącek G., Otrębski W., Ozimek J., Parawa K. (2016). Uczucia przeżywane wobec rówieśników jąkających się i ich zróżnicowanie u studentów różnych kierunków studiów. W: W. Otrębski, K. Mariańczyk (Red.). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością, (305-322), Gdańsk: Harmonia Universalis.
2015
Pater P. (2015). Kiedy rodzina zawodzi - sytuacja dziecka opuszczonego w Polsce - aspekt instytucjonalny i psychologiczny. W: K. Serwatko, A. Śniegulska (Red.). Oblicza współczesnej rodziny (115-126). Sanok: PWSZ im. J. Grodka.
Mariańczyk K. (2015). Osoba z niepełnosprawnością. W: M. Guzewicz, J. Czerkawski (Red.). Praktyczna psychologia dla teologów (275-298). Kielce: Jedność.
2014
Czuba B. (2014). Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem chorym na atopowe zapalenie skóry - analiza podejść terapeutycznych. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 303-312, Lublin: Wyd. KUL.
Czusz A. (2014). Funkcjonowanie moralne osób niepełnosprawnych umysłowo w świetle wspólczesnych teorii moralności. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 197-212, Lublin: Wyd. KUL.
Mański A., Szulman-Wardal A. (2014). System Numicon w nauczaniu i rehabilitacji dziecka z zespołem Downa - aplikacje praktyczne. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 231-253, Lublin: Wyd. KUL.
Mariańczyk K. (2014). Stres doświadczany przez matki w sytuacji przedwczesnych narodzin dziecka jako przestrzeń działań dla psychologa. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 379-387, Lublin: Wyd. KUL.
Rodzeń-Krawiec J. (2014). Stages of Recovery Instrument (STORI) oraz inne narzędzia oceny poczucia zdrowienia u chorych psychicznie. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 135-142, Lublin: Wyd. KUL.
Wiącek G. (2014). Wybrane charakterystyki rodziców a uczestnictwo ich dzieci w Systemie Nauczania Kierowanego. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 281-294, Lublin: Wyd. KUL.
Rodzeń-Krawiec J. (2014). Rehabilitacja środowiskowa osób chorych psychicznie. Stan aktualny i wyzwania przyszłości. W: E. Rutkowska, W. Otrębski (red.). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, 233-240, Biała Podlaska: AWF.
Wiącek G. (2014). Całościowość wspierania uczestnictwa osób z niepełnosprawnością ruchową w Systemie Nauczania Kierowanego. W: E. Rutkowska, W. Otrębski (red.). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, 41-50, Biała Podlaska: AWF.
Kwiatkowska K., Otrębski W. (2014). Poziom wsparcia i komunikacji w związku małżeńskim a strategie radzenia sobie ze stereotypami wśród ojców dzieci niepełnosprawnych. W: E. Rutkowska, W. Otrębski (red.). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, 177-192, Biała Podlaska: AWF.
E. Rutkowska, W. Otrębski (red.) (2014). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, Biała Podlaska: AWF. (część I, część II)
2013
Urbaniak K. (2013). Nastrój rodziców dzieci jąkających się, Nowa Audiofonologia, 2, 30-36.
Czusz A., Otrębski W. (2013). Wrażliwość moralna wychowanka - możliwości pomiaru u osób z niepełnosprawnością umysłową. W: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.). Sprawności moralne a rozwój moralny, 69-102, Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
2012
Mariańczyk K., Otrębski W. (2012). Edukacja zawodowa i zatrudnianie osób niepełnosprawnych umysłowo w Polsce. Czy jest szansa na pomyślne przejście ze szkoły na rynek pracy? W: I. Ulfik-Jaworska, A. Gała (red.), Dalej w tę samą stronę, 315-332, Lublin: Wydawnictwo KUL.
2011
Otrębski W., Wiącek G. (2011). Diagnostyka w rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością umysłową - uzasadnienie teoretyczne dla konstrukcji narzędzi. Przegląd Psychologiczny, 54, 401 – 424.
Wiącek G. (2011). Badania narracyjne osób niepełnosprawnych. Przegląd problematyki i perspektywy badawcze. W: E. Dryll, A. Cierpka (red.), Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza, 267-281. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
Jaszczor P. (2011). Sieciowe zagrożenia. W: T. Gardziel, K. Serwatko. I Konferencja Naukowa "Edukacja w wychowaniu Bezpieczeństwo niejedno ma imię". Rzeszów: Drukarnia Duet.
2010
Bartoszek, B. (2010). Co powie tata? – czyli o kształtowaniu osobowości dziecka i jego prawidłowego rozwoju, Tacy Sami, 2, 20-21.
Boreczek A., Otrębski W., Wiącek G. (2010). Ustosunkowanie pracowników podstawowej opieki zdrowotnej wobec pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi. W: E. Zasępa (red.),Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich w teorii i w badaniach, 343-383. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wiącek G. (2010). Problemy definiowania niepełnosprawności sprzężonej. W: A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.). Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, 71 – 88, Warszawa: Scholar.
Wiącek G., Kulik M. (2010). Orzecznictwo w przypadku osób z rzadkimi i sprzężonymi rodzajami niepełnosprawności – porównanie W: A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.). Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, 89-105, Warszawa: Scholar.
Mariańczyk K., Libera A., Oleszczuk J. (2010). Poczucie beznadziejności a style radzenia sobie ze stresem u kobiet po porodzie przedwczesnym, Ginekologia Polska, 81, 342-346.
Mański A., Szulman A. (2010). Tacy sami? - analiza funkcjonowania komunikacyjnego przypadku bliźniąt z Zespołem Downa, Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, 3, 73-78.
Korzętkowska K.J., Polityńska B., Gryczewska A., Kochanowicz J., Mariak Z. (2010). Rehabilitacja pacjentów po krwawieniu podpajęczynówkowym z pękniętego tętniaka wewnątrzczaszkowego. Polski Merkuriusz Lekarski, 171, 217-221.
Błądek M., Matla B., Pater P., Referda M., Wasilewska-Juć E. (2010). Znaczenie poczucia własnej skuteczności w funkcjonowaniu człowieka. W: L. Pytka, B.M. Nowak (red.). Problemy współczesnej resocjalizacji,170-178, Warszawa: WEMA Wydawnictwo-Poligrafia Sp. z o. o.
2009
Wiącek G. (2009). Badania narracyjne osób głuchoniewidomych. Teoria i praktyka, W: Cz. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik (red.). Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, 262 – 268, Olsztyn – Toruń: Akapit.
Mariańczyk K., Brzezińska M. (2009). Zasoby osobiste a stres pracowników domów pomocy społecznej, Praca Socjalna, 3, 3-16.
Mariańczyk K., Libera A., Oleszczuk J. (2009). Poczucie beznadziejności u kobiet po porodzie przedwczesnym, Przegląd Ginekologiczno-Położniczy, 9, 59-62.
Mariańczyk K., Libera A., Oleszczuk J., Leszczyńska-Gorzelak B. (2009). Poczucie sensu życia u kobiet w ciąży wysokiego ryzyka, Przegląd Ginekologiczno-Położniczy, 9, 55-58.
Mariańczyk K., Libera A., Leszczyńska-Gorzelak B., Oleszczuk J. (2009). Charakterystyka poczucia sensu życia w kontekście ciąży wysokiego ryzyka i ciąży o prawidłowym przebiegu, Badania nad schizofrenią, 10, 378-384.
2008
Kulik M. (2008). Cierpienie, które przerasta, czyli o wypaleniu zawodowym lekarzy pracujących z ludźmi przewlekle chorymi. W: P. Francuz., W. Otrębski (red.). Studia z Psychologii w KUL. Tom 15, 81-112, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rodzeń J., Prystupa A., Mosiewicz J., Otrębski W., Derkacz M., Żak K., Trojnar M. (2008). Depression in patients with chronic obstructive pulmonary disease. W: K. Turowski (red.) Impact of healthy and unhealthy lifestyle on wellness, 347-352, Lublin.
2007
Wiącek G. (2007). Raport z badań kształcenia integracyjnego w województwie lubelskim. Lublin: KPReh.
2004
2000
1998
1996
Ostatnia aktualizacja: 13.01.2021, godz. 13:00 - Katarzyna Mariańczyk